بررسی کایی X3

محصول جدید ایران خودرو، یک کراس‌اور با قیافه‌ای آشنا

ظاهرا ایران خودرو برای مونتاژ یک کراس‌اور چینی از برند کایی (Kaiyi) برنامه دارد تا جای خالی هایما S5 را پُر کند. در کمال تعجب، این خودرو تفاوتی با چری X55 مونتاژ مدیران خودرو ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از زومیت؛ سود هنگفت حاصل از مونتاژ خودروهای چینی در ایران، با هجوم مردم برای خرید همراه شده است. حالا نه‌تنها شرکت‌هایی مثل مدیران خودرو، بهمن و کرمان موتور، تنوع مدل‌های چینی مونتاژ ایران را افزایش داده‌اند، مدعیان بزرگ‌ترین خودروسازی کشور هم، علاقه‌مند به این شیوه‌ی فعالیت هستند.

طبیعتا، وارد قطعات خودرو و مونتاژ ساده (CKD) یکی از سودآورترین راه‌ها برای عرضه‌ی و فروش وسایل نقلیه در ایران است. حال که واردات خودروهای ساخت برندهای شناخته شده از ژاپن یا کره جنوبی با ممنوعیت روبرو شده؛ راه‌کارهایی مثل عقد قرارداد با خودروسازان کمترشناخته شده‌ی چینی، توسط شرکت‌های مختلف دنبال می‌شود.

بنابر اطلاعات موجود، ایران خودرو درحال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی خودرویی جدید به نام تانا است که در بازار چین با اسم کایی X3 فروخته می‌شود. اطلاعات دقیق از سابقه‌ی تاسیس و سرمایه‌گذاران شرکت کایی (kaiyi) در دسترس نیست. ظاهرا این برند ناشناخته، صرفا ۲ خودرو از شرکت چری را با کمی تغییرات ظاهری و البته قیمت کمتر، در چین مونتاژ می‌کند.

کراس‌اور X3 که در ۲ تیپ ساده و پرو توسط شرکت کایی چین مونتاژ می‌شود؛ از جهات مختلف، مشابه چری تیگو ۵X است که مدیران خودرو به نام X55 عرضه می‌کند. اگر ایران خودرو اقدام برای مونتاژ تانا (کایی X3) را عملی کند؛ تقابلی مزحک و البته غیرمنطقی با مدیران خودرو خواهد داشت.

دیگر محصول کایی به نام E5 نیز یک سدان مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو و گیربکس CVT است که حتی در جزئی‌ترین مشخصات ظاهری یا فنی، ریسپکت بهمن موتور را نشان می‌دهد. ریسپکت مونتاژ ایران هم، خودرویی چینی ساخت برند ناشناخته‌ی کووین (Cowin) براساس چری آریزو ۷ است.

آنچه از مجموع موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت؛ احتمال عرضه‌ی کراس‌اور ایران خودرو با تکیه بر مونتاژ محصولی از یک برند سطح پایین چینی است که در دراز مدت، تفاوت فنی با خودروی اصلی ساخت چری را نشان خواهد داد.

بررسی طراحی بدنه و نمای بیرونی ایران خودرو تانا

از دید روبرو، علاوه‌بر شباهت بسیار زیاد با X55 چری، الگوبرداری از کراس‌اورهای بی‌وای‌دی که فروش بالایی در چین دارند هم دیده می‌شود. ابعاد چراغ‌ها در دو مدل کایی X3 و X3 پرو مشابه است اما جزئیات داخل کاسه چراغ‌ها تفاوت دارد. همچنین برای جلوپنجره و سپر این خودروها، ترکیبات فلز و پلاستیک متفاوت استفاده شده است تا اختلاف قیمتی را واضح نشان دهد. بخش بزرگی از سپر جلوی برای نسخه‌ی ساده (کایی X3) پلاستیکی است؛ اما مدل پرو فلز بیشتر با طراحی خلاقانه و جلوپنجره‌ی باریک‌تر دارد.

در نمای جانبی، عملا تفاوتی بین کایی X3 و چری X55 مدیران خودرو دیده نمی‌شود. تیپ‌های مختلف کایی هم از دید بغل، صرفا با رینگ‌های مختلف، متفاوت به نظر می‌رسند. همچنین کراس‌اور کایی، از طرح سیاه در انتهای بدنه و پشت شیشه‌های عقب روی ستون C استفاده کرده است که در نسخه‌ی ساخت چری، هم‌رنگ بدنه تولید می‌شود.

پشت خودرو، ظاهر آشنایی چری X55 را با کمی تغییر روی بدنه و چراغ‌ها ارائه می‌کند. طرح پیوسته و برجسته برای روشنایی عقب، تایی X3 را مناسب کلاس کراس‌اورهای اقتصادی ساخت چین نشان می‌دهد. حجم‌دهی سپر عقب و جایگاه مخصوص پلاک هم، ترکیبی خوشایند برای مشتریان این سبک خودرو است. مشابه نمای جلو، نسخه‌های ساده و پرو دارای مقادیر متفاوت پلاستیک داخل سپر عقب هستند.

در مجموع می‌توان از طراحی کایی X3 به عنوان یک کراس‌اور ارزان‌قیمت چینی رضایت داشت و نسخه‌ی پرو را کمی‌ زیباتر از تیگو X55 مدیران خودرو ارزیابی کرد. این خودرو با طول ۴۴۰۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۳۱ میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱,۶۵۳ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۶۳۲ میلی‌متر تولید می‌شود.

طراحی داخلی و کابین ایران خودرو تانا

خودروهای کایی X3 ساده و پرو، از نظر شکل داشبورد و امکانات متفاوت دارند. هنوز مشخص نیست کدام مدل توسط ایران خودرو مونتاژ می‌‎‌شود اما به هر شکل، طراحی کابین و مواد استفاده شده تفاوت چشمگیر دارند.

مدل ساده از کایی X3، طرح کنار هم مانیتور لمسی و پنل دیجیتال پشت فرمان ارائه می‌کند که البته برای خودرویی چینی در کلاس اقتصادی، نکته‌ی مثبت است اما جنس سخت و پلاستیکی داشبورد، فراتر از X33 مدیران خودرو به نظر نمی‌رسد. از سویی دیگر، مدل پرو دارای نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ ایستاده و پنل رنگی ۷ اینچ پشت فرمان است.

پیشرانه و تجهیزات فنی ایران خودرو تانا

دو نوع موتور همراه با گیربکس CVT روی کایی X3 ساده و پرو نصب می‌شود. اگر تانا براساس مدل توربوشارژ عرضه شود؛ مشابه تیگو X55 مدیران خودرو خواهد بود اما چنانچه موتور پایه در مدل ساده به بازار ایران برسد، یکی از ضعیف‌ترین کراس‌اورهای چینی وارد کشورمان خواهد شد.

موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی برای کایی X3 قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این خودرو علاوه‌بر گیربکس CVT با جعبه دنده دستی ۵ سرعته نیز در چین وجود دارد. اطلاعات دقیق از عملکرد فنی کایی X3 در دسترس نیست اما می‌توان احتمال داد برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، حدود ۱۶ ثانیه زمان لازم داشته باشد.

برای نسخه‌ی پرو، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتن‌متر استفاده می‌شود. شرکت سازنده ادعا می‌کند تایی X3 پرو در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ایران خودرو تانا

نسخه‌ی کامل از کایی X3 پرو دارای ۶ کیسه هوا، سنسور نور و حسگر باران، فرمان برقی، ترمز دستی دکمه‌ای (الکتریکی)، سیستم حفظ خودرو در شیب (Auto Hold)، شارژر بی‌سیم موبایل، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، قابلیت روشن شدن خودرو از طریق ریموت، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف، چراغ روشنایی روز، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال، رابط بلوتوث برای ارتباط تلفنی و کروز کنترل است.

ترمز ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و پایداری الکترونیکی ESC هم امکانات کایی X3 هستند.

قیمت ایران خودرو تانا و مقایسه با رقبا

کایی X3 پرو با نسخه‌ی مجهز به امکانات کامل، در بازار چین به قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار فروخته می‌شود. این شرایط برای بازار ایران، آستانه قیمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان فراهم خواهد کرد.

اگر ایران خودرو، مدل پایه با قدرت ۱۱۶ اسب بخار را به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ارائه کند؛ تنوع قیمتی در میان مدل‌های چینی بازار ایران شکل خواهد گرفت و افراد بیشتری می‌توانند صاحب یک کراس‌اور شوند.

ایکس ۳۳ و ایکس ۵۵ مدیران خودرو، به ترتیب با پیشرانه‌های ۱۳۴ و ۱۵۶ اسب بخار، ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان قیمت دارند. این خودروها اعتماد مشتریان ایرانی را جلب کرده و توسط برندی شناخته‌شده‌تر از کایی، عرضه می‌شوند. اگر ایران خودرو مصمم به فروش تانا (کایی X3 پرو) باشد، احتمالا قیمت پایین‌تر نسبت به تیگو X55 را مد نظر خواهد داشت.

Share