مهدی نوری هریس؛

روز مهندس، روزی برای یادآوری دغدغه‌مندی

شناخت و مقاوم‌سازی بناهایی که قبلا ساخته شده است از این جهت اهمیت دارد که با اینکار می‌توان از بروز خسارات جانی و مالی در زمان وقوع حوادث طبیعی جلوگیری کرد و مقاوم‌سازی یکی از علوم روز دنیا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی نوری هریس، رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری، شورای شهر رشت به مناسبت روز مهندس نوشت:

زلزله‌هایی که در روزهای اخیر رخ داد، چه در داخل کشور (شهر خوی) و چه در کشورهای ترکیه و سوریه و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، بیش از پیش نقش تخصص در ساخت‌وساز را مشخص می‌کند. همچنین شناخت سازه‌هایی که از مقاومت لازم در برابر بلای طبیعی چون سیل و زلزله برخوردار نیستند از وظایف مهم مدیریت شهری است.

شناخت و مقاوم‌سازی بناهایی که قبلا ساخته شده است از این جهت اهمیت دارد که با اینکار می‌توان از بروز خسارات جانی و مالی در زمان وقوع حوادث طبیعی جلوگیری کرد و مقاوم‌سازی یکی از علوم روز دنیا است.

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که نه می‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم و نه می‌توانیم جلوی آن را بگیریم. اما می‌توانیم با بهره گرفتن از علم روز، تا حد زیادی مانع خسارت‌های آن بشویم و از طرفی دیگر هم، علم مهندسی عمران در زمینه مقاوم‌سازی ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای آن که بدانید کدام ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاوم هستند، ابتدا باید در یک سازه اصول و ضوابط آیین‌نامه‌ایی و مهندسی طراحی و اجرا شوند. سپس با بهره گرفتن از مصالح مرغوب، ساختمان را بنا کرد. در همه موارد ذکر شده نقش مهندس معمار و یا عمران، متخصص، مسئولیت‌پذیر و دغدغه‌مند بسیار پر رنگ است. زیرا شخصیتی که بنا و مدیریت ساخت و اتمام یک پروژه عمرانی_ساختمانی را بر عهده دارد، اوست.

مهندسین سازه مسئول طراحی و تحلیل سازه‌های ایمن، کارآمد و مقرون به صرفه هستند. مهندسین سازه به عنوان افرادی که تجربه لازم را برای ساخت بنایی اصولی و در اصطلاح مهندسی‌ساز دارند بیشترین دغدغه را در زمینه ساخت خود دارند تا اطمینان حاصل کنند امنیت ساخت برقرار است و مصرف‌کننده سازه با اعتماد کامل از این ساختمان، استفاده خواهد کرد.

برای حصول موفقیت در همه ارکان ساخت‌وساز، به‌روزرسانی اطلاعات از طریق مطالعه علم روز دنیا و بهره‌جستن از تجربه و تعامل و هم‌فکری بسیار شایان توجه خواهد بود.

بیان همه این موارد بدین علت است که یادآور شویم، مسئولیت بزرگی بر دوش افرادی است که در حوزه مهندسی عمران تحصیل کرده و فعالیت می‌کنند. زیرا با ایمنی و آسایش شهروندی روبرو هستند و این مهم به‌دست نخواهد آمد مگر با مسئولیت‌پذیری هر چه بیشتر!

این مسئولیت وقتی دوچندان می‌شود که در پارلمان شهری، نماینده همشهریان‌مان هستیم و باید با حساسیتی بیشتر و کلان‌تر به عمران شهری بیاندیشیم. به عنوان یک مهندس عمران، ضمن تبریک این روز به همکاران عزیزم، این اطمینان را به رشتوندان عزیز می‌دهم که در شورای اسلامی شهر با تمام وجود در خدمت آسایش و رفاه شما هستیم تا شهری ایمن و پر نشاط همراه با زیبایی بصری و بر پایه محوریت توسعه شهری را تقدیم وجودتان کنیم.

Share