در ارتباط با انسداد گذرگاه لاچین؛

رأی دیوان بین‌المللی لاهه علیه جمهوری آذربایجان؛ باکو گذرگاه «لاچین» را باز کند

دیوان بین المللی دادگستری در خصوص شکایت ارمنستان در ارتباط با انسداد گذرگاه لاچین، علیه جمهوری آذربایجان به لزوم بازگشایی آن دستور داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از مهر، دیوان بین المللی دادگستری در پرونده اختلافی ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان، رای به محکومیت باکو داد و به جمهوری آذربایجان دستور داد گذرگاه «لاچین» را باز کند و عبور و مرور را آزاد بگذارد.

بر اساس رأی این دیوان که نهاد قضایی مهم سازمان ملل به شمار می رود، مسیر لاچین باید از سوی جمهوری آذربایجان بازگشایی شده و امکان عبور آزادانه از آن فراهم گردد.

در حکم دادگاه به کمبود غذا، دارو و سایر تجهیزات پزشکی نیز اشاره شده و نوع رأی نیز الزام آور و دستوری اعلام شده است. دادگاه لاهه با ۱۳ رأی موافق در برابر ۲ مخالف این دستور را صادر کرد.

تنش اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» بوده است. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌ کند.

در ۱۲ دسامبر، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌ خواندند، گذرگاه لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده‌ اند، مسدود کردند.

باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده‌ ای نیست و خودروها می‌ توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.

در پی ادامه دار شدن این اختلافات، ارمنستان چندی پیش به دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند شکایت کرد.

Share