بازنگری چک لیستهای بنادر کشور | نظارت مستمر بر فعالیت بخشهای خصوصی انجام شود
علیرضا آذرپاد، رئیس اداره امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در اختتامیه همایش تخصصی ارتقاء کیفیت ارائه خدمات بندری از بازنگری چک لیستهای بنادر کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علیرضا آذرپاد در اختتامیه همایش تخصصی ارتقاء کیفیت ارائه خدمات بندری که با حضور اعضای کارگروه نظارت بر قراردادهای بندری در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد، اظهار داشت: از سال ۸۲ پایانههای بندری و فعالیتهای تصدیگری سازمان بنادر در کل کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی با بیان اینکه از آنجایی که باید حتماً نظارت مستمر بر فعالیت بخشهای خصوصی انجام شود تا کیفیت ارائه خدمات افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ کار گروه ترمینالهای بندری شکل گرفت و تا به امروز ادامه داشته که در این مدت چک لیستهایی که بر اساس ممیزی تعهدات قراردادی پیمانکاران تنظیم شده بود یکبار بازنگری گشت و این بار دوم است که این بازنگری صورت میپذیرد.
رئیس اداره امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با توجه به تغییر شرایط نسبت به سالهای گذشته و تغییراتی که در قراردادهای منعقده با شرکتهای خصوصی اتفاق افتاد لاجرم باید چک لیستها را مورد بازنگری قرار دهیم تا به بهترین نحو عملکرد اپراتورها را در بخش خصوصی مورد ارزیابی قرار دهیم.
آذرپاد با بیان اینکه طی این سه روز پارامترهایی که بر فعالیت بخش خصوصی در زمینههای مختلف تاثیر گذار است دستهبندی کردیم، تصریح کرد: بحث تجهیزات بندری، تعمیرات و نگهداری ابنیه، تاسیسات و محوطههای بندری و همچنین الزاماتی که در عملیات بندری باید رعایت شود از جمله مواردی بود که با نمایندگانی که از واحدهای مختلف و بنادر کشور آماده بودند مورد ارزیابی قرار داده و مقرر گردید یک بازنگری اساسی در این چک لیستها اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته، این چک لیستها با همکاری بخش خصوصی تنظیم میگشت، گفت: با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در اپراتورهای ترمینالهای بندری، چک لیستهایی برای ممیزی آنها تهیه و پارامترها برای الزام اپراتورها به رفع نواقصی که در این ممیزیها احصا و استخراج میگردد، تمهیداتی اندیشه و به نحو احسن از پتانسیلهای موجود در این زمینه استفاده کنیم.
رئیس اداره امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بازنگری اساسی و باز طراحی در مورد چک لیستها آنها را کاربردیتر و نتایج آن را اجراییتر میکند، بیان داشت: زمانی که این نواقص برطرف شود و الزامات و دستورالعملها و کنوانسیونهای بین المللی رعایت شود قطعا ارائه خدمات در بنادر ارتقا پیدا کرده و موجب رضایتمندی مشتریان بندری از جمله صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی و سایر نهادهایی که با بنادر در ارتباط هستند خواهد شد.
آذرپاد ادامه داد: نکته مهمی که در این بازنگریها مورد توجه قرار گرفت، بحث کنوانسیونهای بینالمللی و الزامات ایجاد شده برای ترمینال اپراتورهای بنادر و استفاده تخصصی از واحدهایی که به نوعی با پایانههای بندری دخیل هستند که به عملکرد بهتر اپراتورها منجر خواهد شد.
وی با بیان اینکه عملکرد بنادر شمال و جنوب تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، تاکید کرد: عمده تفاوت این بنادر این است که در بنادر شمالی عملیات خن کاری و اسکله به پیمانکار واگذار شده ولی در بنادر جنوبی این اتفاق نیفتاده است.
رئیس اداره امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: کنترل نرمها در پای اسکلهها در بنادر شمالی راحتتر انجام خواهد شد البته چک لیستها در مورد کل بنادر تهیه میشود و برای بنادر شمالی و جنوبی اعم از بنادر کوچک و بزرگ بتوانیم از این چک لیستها استفاده خواهیم کرد.
دیدگاه