به امنیت، ثبات و رفاه درون زا و فراگیر در منطقه معتقد هستیم

وزارت خارجه: هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم

وزارت خارجه در بیانیه‌ای در واکنش به جمع بندی شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا با اعتراض به تحریم‌های غیرقابل قبول و بی مبنای این اتحادیه بار دیگر اعلام کرد: ایرا هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۲۴ آذر ماه در واکنش به جمع بندی شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا و مواضع خصمانه برخی دولت‌های اروپایی بیانیه‌ای در ۱۱ بند صادر کرد.

* جمهوری اسلامی ایران در حمایت و ارتقای حقوق بشر ثابت‌قدم است

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به کلیشه‌های دوگانه و منفی که به عنوان بخشی از کارزار برخی از دولت‌ها طی دهه‌های گذشته برای بدنام کرن ایران ساخته شده، در حمایت و ارتقای حقوق بشر ثابت‌قدم است. حقوق زنان و تک تک آحاد ملت همواره مورد احترام قرار داشته و در بسیاری از جنبه‌ها مانند حق دسترسی زنان به آموزش، برابری حقوق و احترام به حقوق انسانی، جمهوری اسلامی ایران یکی از حاکمیت‌های پیشرو است.

 در این بیانیه تأکید شده است: جمهوری اسلامی ایران دستورکارهای ساختگی که به عنوان بخشی از کارزار سیاسی سازمان دهی شده برای تحت فشار قرار دادن حداکثری حاکمیت و ملتی در حال رشد که در برابر دو چالش همزمان یعنی منزوی سازی خارجی و جنگ اقتصادی ایالات متحده مقاومت می‌کنند را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد و به شدیدترین وجه ممکن این سوءاستفاده از فرآیندها و آیین‌های بین‌المللی – چه در شورای حقوق بشر و چه جمع بندی شورای وزیران اتحادیه اروپا – را محکوم می‌‌کند.

* نیروهای امنیتی و انتظامی، در کمال مدارا، شهدای بسیاری برای کنترل ناامنی، تامین امنیت و نظم عمومی تقدیم کردند

این بیانیه می‌افزاید: پلیس و حافظان امنیت ایران، در اغتشاشات و مقابله با برخی اقدامات تروریستی مطابق با ضوابط و قواعد رفتاری بسیار دقیق و مشخص که برگرفته از قوانین و آیین‌نامه‌های روشن و همچنین آموزه‌های دینی و اعتقادی ما براساس احترام به حقوق انسانی و تک تک آحاد مردم است، اقدام به کنترل خشونت افسارگسیخته کرده است. علیرغم خشونت و نفرت پراکنی که توسط برخی افراد و نهادهای فعال در قلمرو دولت‌های مدعی حقوق بشر ترویج و علیه شهروندان به اجرا گذاشته می‌شود، نیروهای امنیتی و انتظامی، در کمال مدارا، شهدای بسیاری برای کنترل ناامنی، تامین امنیت و نظم عمومی تقدیم کردند.

در بند دوم این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد هرگونه استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر که به ابزاری برای پیشبرد منافع سیاسی برخی دولت‌های اروپایی و آمریکا تبدیل شده، استاندارد دوگانه و وقیحانه آن دولت‌ها را در برابر کشورهای هم پیمان آنها و همچنین اراضی اشغالی فلسطین که شاهد نقض‌های حقوق بشر به شدیدترین شکل ممکن است، یادآوری می‌کند سکوت کر کننده مدعیان جهانشمولی حقوق بشر در برابر این جنایات، نمونه بارز قربانی شدن حقوق انسانی در برابر منافع سیاسی است. بر این اساس، این کشورها فاقد صلاحیت اخلاقی برای تجویز رعایت حقوق بشر به دیگران هستند.

این بیانیه می‌افزاید: طبق یافته‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل، این کشورها به سبب همراهی با تحریم‌های ضد بشری و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران از جمله زنان، جوانان، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، ناقض حقوق بشرند و باید پاسخگو باشند. در حالی که هیچ کمیته حقیقت یابی برای رسیدگی به آثار غیربشری این سیاست‌ها تأسیس نشد، در مقابل هماهنگ با کارزار فشار حداکثری علیه ایران، اقدام به تأسیس کمیته‌ها و همچنین طرح ادعاهای واهی برای به انزوا کشاندن ایران می‌کنند، طرح‌هایی که پوچ بودن آنها از قبل روشن است.

*‌جمهوری اسلامی ایران با افراد و نهادهایی که به صورت نظام‌مند در ترویج خشونت و تروریسم دخیل بوده‌اند، مدارا نمی‌کند

در بیانیه وزارت امور خارجه همچنین عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات کشورها ذیل استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم سازمان ملل (قطعنامه A/RES/60/288) و همچنین اعلامیه اصول حقوق بین الملل (قطعنامه A/RES/2625)، اعلام می‌کند که کشورهای غربی مکلف هستند که مانع از ترویج خشونت، نفرت، تروریسم، قانون شکنی و اغتشاش توسط افراد و نهادهای ثبت شده در قلمرو خودشان و یا تحت صلاحیت‌شان شوند. براین اساس، چنانچه آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به تعهدات قانونی خود ذیل این کنوانسیون‌ها عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران با افراد و نهادهایی که به صورت نظام‌مند در ترویج خشونت و تروریسم دخیل بوده‌اند، مدارا نکرده و بدون هیچ مسامحه‌ای از همه ظرفیت‌های حقوقی و قضایی ملی و بین‌المللی برای استیفای حقوق ملت ایران استفاده خواهد کرد.

* جمهوری اسلامی ایران براساس پیش نویس مذاکرات وین که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده بوده، آماده جمع بندی مذاکرات است

در این بیانیه به موضوع برجام نیز اشاره و عنوان شده است: در جریان مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل و موثر برجام، مطالبات جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب برجام و مذاکرات وین بوده است. اما فهرست بلند نقض‌های فاحش طرف‌های اروپایی و آمریکا در زمان اجرای برجام، ایران را ناگزیر می‌سازد که برای آینده واقع بین باشد. هدف جمهوری اسلامی ایران، انعقاد یک توافق پایدار و با ثبات است، توافقی که در آن اولاً انتفاع عملی ایران از لغو تحریم‌ها تضمین شود و ثانیاً تحت تاثیر سیاست داخلی دولت‌ها به سادگی نقض نشود.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران براساس پیش نویس مذاکرات وین که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده بوده، آماده جمع بندی مذاکرات است. اکنون طرف‌های غربی مقابل هستند که با اتخاذ سیاست‌های غیرواقع بینانه و محاسبات اشتباه، دچار سردرگمی هستند.

* توصیه به کشورهای غربی

به گزارش فارس، در بند پنجم این بیانیه اعلام شده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسؤولیت پذیر معاهده عدم اشاعه، همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس تعهدات بین‌المللی خود و متناسب با شأن و جایگاه تخصصی و فنی آژانس همکاری داشته و مصمم به ادامه این همکاری‌هاست. به کشورهای غربی نیز توصیه می‌کنیم که با پرهیز از سیاسی کاری، فضای همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس را تخریب نکنند.

* هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در بحران اوکراین، حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و ضرورت پایان بخشی به مخاصمه از طریق راه‌حل‌های سیاسی است. همانطور که مکررا از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران تأکید شده است ما هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم. همه همکاری‌های دفاعی و تسلیحاتی ایران با سایر کشورها نیز همسو با حقوق و تعهدات بین‌المللی ایران بوده است.

وزارت امور خارجه در این بیانیه اعلام کرده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری تعهدات قانونی و الزام آور دولت‌های ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه تحت «معاهده تجارت تسلیحات» تأکید می‌کند که طبق این معاهده، دولت‌های یاد شده به صورت آگاهانه تسلیحات مرگبار را در اختیار ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برای استفاده در جنگ یمن قرار داده‌اند. براساس گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، این تسلیحات در حملات به غیرنظامیان با اهداف غیرنظامی و ارتکاب جنایات جنگی نقش اصلی داشتند. از این رو، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه با تسلیح و حمایت از ائتلاف در جنگ علیه یمن، در ارتکاب جنایات جنگی احتمالی مشارکت داشته‌اند.

* ایران به هیچ عنوان تسلیم فشار، تهدید و تحریم نخواهد شد، به عهدی که می‌بندد وفا می‌کند و در مقابل متجاوز می‌ایستد

در این بیانیه همچنین با بیان اینکه ایران لنگرگاه امنیت و ثبات در منطقه است، آمده است: ایران هرگز در طول تاریخ به همسایگان حمل نکرده اما مورد حمله قرار گرفته است. در عین حال، رویه ثابت ایران در چند دهه گذشته نشان داده است که به هیچ عنوان تسلیم فشار، تهدید و تحریم نخواهد شد، به عهدی که می‌بندد وفا می‌کند و در مقابل متجاوز می‌ایستد. جنگ هشت ساله صدام علیه ایران که با پشتیبانی همه جانبه برخی در اروپا، منطقه غرب آسیا و آمریکا همراه بود، لوزم توسعه توانمندی‌های دفاعی را برای ما ضروری ساخته است که این موضوع هیچگاه قابل مذاکره نخواهد بود.

در بیانیه مذکور تصریح شده است: اروپا باید پاسخگوی نقش خود در بی ثباتی منطقه از طریق تداوم صادرات جنگ افزارهای پیشرفته و دستکاری امنیتی در نظم منطقه، ائتلاف سازی برای ارعاب و فشار، دخالت در امور داخلی کشورها به بهانه ایجاد دموکراسی‌های گلخانه‌ای که همزیستی دولت‌ها را مختل می‌کند، باشد.

* به امنیت، ثبات و رفاه درون زا و فراگیر در منطقه معتقد هستیم

در بند نهم این بیانیه با ذکر این نکته که تجربه تلخ جنایات داعش، همچنان مردم منطقه غرب آسیا را متأثر می‌سازد، عنوان شده است: علی‌رغم ادعاهای آمریکا و متحدان آن، اگر نقش ایران و قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم، شهید سردار سلیمانی و همت ملت‌های عراق و سوریه در مبارزه، مهار و شکست موج تروریسم داعش نبود، نه تنها امنیت و ثبات منطقه، بلکه صلح و امنیت بین‌المللی به طور جدی تحت الشعاع قرار می‌گرفت.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: ما به امنیت، ثبات و رفاه درون زا و فراگیر در منطقه معتقد هستیم. دست برادری به سوی تمامی همسایگان خود از جمله کشورهای منطقه غرب آسیا دراز کرده‌ایم و در طول بیش از یکسال گذشته دامنه همکاری‌های ایران و همسایگان گسترده‌تر و متنوع تر شده است. تنها با مشارکت خود کشورهای منطقه، پایداری، امنیت، ثبات و رفاه فراگیر تضمین می‌شود. ما به سیاست مهم همسایگی، با هدف نیل به امنیت دسته جمعی در منطقه ادامه می‌دهیم و اتهامات بی اساس ما را از این مسیر باز نخواهد داشت.

در بند ۱۱ و پایانی این بیانیه همچنین اعلام شده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض شدید به وضع تحریم های غیرقابل قبول و بی مبنا از سوی اتحادیه اروپا، معتقد است که تعامل و گفت‌وگو با این اتحادیه و اعضای آن، تنها از مسیر احترام، اعتماد، منافع متقابل و مشترک می‌گذرد. بر این اساس، درهای تعامل و گفت‌وگو را باز گذاشته‌ایم و در عین حال از بیان مطالبات و مواضع انتقادی خود نیز باز نمی‌مانیم. طبیعتاً، در صورت عدم توقف فضاسازی‌هایی که در بستر ایران هراسی صورت می‌پذیرد، فرصت‌ها برای پیشبرد منافع متقابل، به شکل قابل توجهی متأثر خواهد شد.

به گزارش فارس، شورای وزیران اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۱ آذر ماه در پایان نشست خود در بیانیه‌ای ضمن طرح اظهاراتی مداخله جویانه درباره تحولات داخلی ایران، خواستار آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران شدند.

ادعای ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و درخواست برای توقف ارسال آن و همچنین تعهد نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از جمله موارد دیگری بود که در این بیانیه به آن اشاره شد. وزرای خارجه این اتحادیه همچنین خواستار پایبندی ایران به تعهداتش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

Share