رحیمی جهان آبادی، نماینده مجلس: باید سمت تنش‌زدایی با غرب برویم

بسیاری از دوستان ما در منطقه و جهان، می‌گویند روس‌ها و چینی‌ها، رفیق روز آخر نیستند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید به سمت تنش‌زدایی با غرب برویم و بدون دلیل هم خودمان را با شرق وارد چالش جدیدی نکنیم که این به نفع ما نیست. من فکر می کنم بازتعریف منافع ملی و قاطعیت در مقابل شرق وغرب و در عین حال استفاده از ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شرق و غرب باید در دستور کار باشد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از جماران، جلیل رحیمی جهان‌ آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه مشترک اخیر چین و عربستان، گفت: دولت‌ها در سیاست خارجی یک اصل نانوشته‌ای دارند که می‌گویند منافع ما دائمی و دوست و دشمن ما موقتی است. چین هم یکی از آن کشورها است که با جهان بر پایه میزان حجم تبادل اقتصادی و منافعی که دارد تصمیم می‌گیرد که با چه کسی دوست و با چه کسی دشمن باشند. عربستان سعودی در تحولات اخیر رابطه‌اش با آمریکا شکرآب شده است و درجریان سفر بایدن به عربستان نیز خیلی تلاش شد نیاز بازار سوخت جهان از سوی عربستان برآورده شود، اما عربستان نیز این همراهی را نکرد و طبیعتا آن رابطه مثل سابق نیست. سعودی‌ها برای ساخت و سازها و پروژهای عظیم اقتصادی به سمت چین رفتند و چین هم از این موضوع استقبال کرده است که این نه جای تعجب و نه جای گلایه دارد، چرا که به هر حال دولت‌ها به دنبال منافع خودشان هستند.

چین و عربستان به دنبال منافع خاص خودشان هستند، اما ما به دنبال منافع چه کسانی هستیم؟!

وی ادامه داد: من باورم این است که ما باید تکلیفمان را با خودمان مشخص کنیم؛ چین و عربستان به دنبال منافع خاص خودشان هستند، اما ما به دنبال منافع چه کسانی هستیم؟! ما در سیاست خارجی به دنبال بازتعریف منافع ملی، اهداف ابزار و راه‌کارهایی هستیم. وقتی ما در مقابل دولت‌ها منافع خودمان را بازتعریف نمی‌کنیم دچار همین مشکلات می‌شویم، اما در مقابل اقدام چین به موضع‌گیری صریح، شفاف و قاطع و به اقدامات عملی نیازداریم.

رحیمی جهان آبادی در عین حال گفت: از طرفی هم ما با غرب دچار مشکل هستیم و روابط ما با آن‌ها هنوز بهبود پیدا نکرده و پرونده اتمی هنوز حل نشده است. اینکه ما بخواهیم خودمان را با شرق درگیرکنیم خیلی عاقلانه نیست، ضمن اینکه ما باید از منافع ملی و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم و در این مورد اعتراض کنیم.

باید به سمت تنش‌زدایی با غرب برویم

وی تاکید کرد: باید به سمت تنش‌زدایی با غرب برویم و بدون دلیل هم خودمان را با شرق وارد چالش جدیدی نکنیم که این به نفع ما نیست. من فکر می کنم بازتعریف منافع ملی و قاطعیت در مقابل شرق وغرب و در عین حال استفاده از ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شرق و غرب باید در دستور کار باشد. ما خود را با غرب بدون دلیل دچار چالش می‌کنیم، اگر چه غربی‌ها خودشان مقصر هستند و جنایت‌های بسیاری علیه ما انجام دادند، اما به نظرم ما می‌توانستیم بسیاری از چالش‌ها را مدیریت کنیم. امروز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم و در دشمنی با غرب و دوستی با شرق افراط و تفریط نکنیم.

این نماینده مجلس گفت: امروز به موضع‌گیری دقیق نیاز داریم  و باید به جدیت با چین صحبت کنیم و منافع خود را بازتعریف کنیم که کجا می‌خواهیم آن را تأمین کنیم.

 این نماینده مجلس در باب رفتار غربی‌ها در طول تاریخ نسبت به ایران گفت: موضع‌گیری چین چیز عجیبی نیست، اما عجیب این است که علی رغم این موضع‌گیری نادرست چینی‌ها بدون هیچ تغییری و اقدامی رابطه دوستانه را ادامه دهیم و هنوز می خواهیم به چین به عنوان یک متحد استراتژیک نگاه کنیم. واقعیت امر این است که ما از بد حادثه به چین و روسیه پناه آورده ایم؛ این را باید بدانیم که در مورد بخشی از آن چیزی که میان ما با چینی‌ها و روس‌ها میفتد مقصر غرب است؛ غرب با ما به درستی رفتار نکرد.

وی یادآور شد:  آن‌ها بعد از انقلاب نسبت به ما ظلم کردند. ما پیشنیه‌ی غربی‌ها و کاری که با دکتر مصدق کردند را هرگز نمی‌توانیم فراموش و هضم کنیم و همچنین کارهایی که علیه دکتر مصدق، آزادی‌خواهان وملی گرایان و چهره‌هایی که می‌توانستند مسیر کشور را عوض کنند، کردند و یا در قبال جنگ ۸ ساله، تحریم‌ها، ترور شخصیت‌ها، فرمانده نیروی قدس و معاون وزیر دفاع و ترور ۱۷۰۰۰ نفر از شهروندان ما و حمایت از سازمان منافقین که در سابقه غرب است را نمی توانیم فراموش کنیم.

غرب ما را به سمت شرق چین و روسیه هل داد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: غرب ما را به سمت شرق چین و روسیه هل داد، اما بخشی از تقصیر هم به گردن خود ماست؛ چرا که منافع خودمان را درست تعریف نمی‌کنیم، دوست و دشمن خود را دائمی فرض می‌کنیم و منافع خود را در دستگاه دیپلماسی و بخش‌های دیگر نمی‌شناسیم.

وی یادآور شد: این نکته را باید اشاره کرد که ما در دستگاه‌های دیپلماسی، دیپلمات‌های بسیار شایسته‌ای داریم. وزرا و سفرایی همچون محمد جواد ظریف و حال امیرعبداللهیان، و نیز سایر چهره‌هایی که در دستگاه دیپلماسی ما بودند؛ این‌ها افراد ضعیفی نبودند، ولی این افراد قربانی این امر شدند که ما تعریف دقیقی از منافع ملی و راه‌های رسیدن به آن را نداریم و دیپلمات‌ها را دچار مشکل و سردرگمی می کنیم و به همین خاطر آنها نمی‌دانند در این وضعیت چه اقدامی را باید انجام دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر ما تلاش کنیم در کمیسیون امنیت ملی، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه این بازتعریف را از منافع ملی انجام دهیم و به طور عملی در خدمت دستگاه دیپلماسی قرار دهیم که بتوانند بر پایه آن عمل کنند، هم چینی‌ها و هم غربی‌ها فهم عاقلانه‌تری از شرایط خواهند داشت و ما هم هزینه بدفهمی غربی‌ها و سردرگمی در سیاست خارجی را نمی‌دهیم که نمی دانیم منافع ما در چیست و باید با چه کسی دوست و دشمن باشیم!

دولت روحانی درگیر پرونده اتمی و بخش عمده چالش‌ها از سوی غرب بود

جهان آبادی در خصوص نگاه شرق و غرب در دولت حسن روحانی و سید ابراهیم رییسی، گفت: با اینکه اصلاح طلب هستم با نگاه به شرق موافقم. از زمان هاشمی رفسنجانی در دهه ۷۰ سیاست نگاه به شرق جمهوری اسلامی چه در ظرفیت به آسیای میانه و شبه قاره هند کشورهای عربی و شرق کار درستی بود که در دولت فعلی هم همان نگاه ادامه پیدا می‌کند. اما آن انتقادی که به دستگاه دیپلماسی حسن روحانی وارد است، این بود که دولت او درگیر پرونده اتمی بود که بخش عمده چالش‌های آن از سوی غرب بود و به همین خاطر ناخودآگاه دستگاه دیپلماسی ما درگیر مسائل غرب شد؛ نه اینکه مخالفتی با شرق و روسیه داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: خیلی از کسانی که در منطقه و جهان با ما دوست هستند می‌گویند روس‌ها و چینی‌ها رفیق روز آخر نیستند و ما هم متقابلا به آن‌ها می‌گوییم غربی‌ها هم رفیق روز آخر نیستند! باید با تعامل مشکلات خود را حل کنیم و نیازهای خود را برطرف کنیم و در عین حال به دنبال چالش با شرق و غرب نباشیم. من فکر می کنم اساس شعار «نه شرقی، نه غربی» این بود که ما دل در گرو شرق و غرب نداشته باشیم و در حوادث اخیر نیز همین تعادل نیاز است.

Share