رئیس جمهور آمریکا؛ تلاش می‌کنم ترامپ به ریاست جمهوری بازنگردد

واکنش بایدن به نتیجه انتخابات کنگره | ارتباط خارجی ایلان ماسک قابل بررسی است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای در این کشور از آن به عنوان «روز خوبی برای دموکراسی» یاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهوری ایالات متحده ضمن دفاع از عملکرد دوساله خود در کاخ‌سفید تاکید کرد که «موج قرمز بزرگ» که جمهوریخواهان وعده آن را داده بودند به وقوع نپیوست. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و بسیاری از اعضای حزب جمهوریخواه امیدوار بودند تا با پیروزی قاطع نامزدهای این حزب در انتخابات روز سه‌شنبه شاهد «موج قرمز بزرگ» به نشانه رنگ حزب جمهوریخواه باشند.

سخنان جو بایدن درباره «روز خوب برای دموکراسی» در آمریکا در حالی بیان می‌شود که دونالد ترامپ روز چهارشنبه نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای را «کمی مایوس‌کننده» خواند.

جو بایدن در بخش دیگری از سخنانش گفت که برای «همکاری» با اعضای جمهوریخواه کنگره طی دو سال آینده آمادگی دارد.

نتایج بسیاری از رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هنوز مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد که جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست خواهند گرفت. در مقابل دموکرات‌ها بخت بیشتری برای حفظ اکثریت شکننده خود در مجلس سنا دارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ گفت که در این‌باره با همسرش مشورت خواهد کرد و هنوز تصمیم خود را اتخاذ نکرده اما «قصد آن‌ها حضور دوباره» در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری است.

وی افزود: «حزب دموکرات برخلاف همه انتظارات خوب عمل کرده است و من قصد دارم دوباره نامزد ریاست جمهوری شوم، اما در تصمیم‌گیری عجله نخواهم کرد. من تلاش می‌کنم تا مطمئن شوم که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ریاست جمهوری بازنگردد».

جو بایدن ماه جاری میلادی ۸۰ساله خواهد شد و به این ترتیب در زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی در آستانه ۸۲ سالگی خواهد بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که ارتباط ایلان ماسک، کارآفرین آمریکایی و مالک توییتر، با کشورهای خارجی «قابل بررسی» است.

از بایدن سئوال شد که آیا تصور می‌کند ایلان ماسک تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود و آیا در خرید توییتر، عربستان سعودی به او کمک مالی کرده است؟

امیر ولید بن طلال، از اعضای خانواده سلطنتی سعودی با خرید ۱.۸۹ میلیارد دلار از سهام توییتر، فرصت بهتری را برای مالکیت این شرکت توسط آقای ماسک فراهم آورد.

چندی پیش، سرمایه‌گذاری قابل توجه عربستان در توییتر توجه یکی از سناتورهای حزب دموکرات را به خود جلب کرد و او خواستار تحقیقات در این مورد شد.
از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، روابط دولت او با عربستان سعودی به مراتب سردتر از معمول بوده و به خصوص دولت سعودی از قبول درخواست او برای افزایش تولید نفت جهت کاهش بهای آن خودداری ورزیده است.

در نشست خبری شامگاه گذشته، یکی از خبرنگاران از جو بایدن پرسید: «آیا فکر می‌کنید ایلان ماسک تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست و آیا با ابزارهایی که در اختیار دارید، درباره خرید مشترک توییتر توسط وی و بعضی دولت‌های خارجی از جمله عربستان سعودی تحقیق خواهید کرد؟»

بایدن گفت: «همکاری یا ارتباط ایلان ماسک با سایر کشورها قابل بررسی است.»

او افزود: “منظورم این نیست که او اقدام نامناسبی انجام داده یا نه، فقط معتقدم که این موضوع ارزش آن را دارد که به آن نگاهی شود، و تمام چیزی که می‌خواهم بگویم همین است».

ماسک ماه گذشته روند خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را تکمیل کرد و به یک دعوای حقوقی طولانی با آن شرکت پایان داد. منبع مالی این معامله توسط آقای ماسک و گروهی از سرمایه‌گذاران دیگر تامین شد.

Share