مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان خبر داد:

آماده باش ۶۰ اکیپ عملیات زمستانی در گیلان | اولویت بازگشایی راه های شریانی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از استقرار ۶۰ اکیپ شامل ۵۷ اکیپ عملیاتی و سه اکیپ پشتیبانی در راهدارخانه های ثابت و سیار استان خبر داد و گفت: وظیفه بازگشایی و بازنگهداری ۸۹۷ کیلومتر محور شریانی استان را با حدود ۳۶۷ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، غلامعلی نیک فهم، با اشاره به بارش نخستین برف پاییزی در استان گیلان از روز گذشته، اظهار کرد: از عصر روز گذشته در گردنه اسالم – خلخال شاهد بارش برف بودیم که سپس متوقف شد؛ البته انسداد نداشتیم و در حد سفیدپوشی بود و کلیه محورهای استان باز است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی‌های لازم برای اجرای عملیات برفروبی در سطح محورهای مواصلاتی استان انجام شده است، افزود: طول محورهای شریانی گیلان ۸۹۷ کیلومتر است که تحت تاثیر عملیات برفروبی زمستانی و بازگشایی قرار می‌گیرد؛ البته ۱۰ هزار و ۲۷۰ کیلومتر نیز راه غیر شریانی داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان مجموع راه‌های شریانی و غیر شریانی استان را بالغ بر ۱۱ هزار کیلومتر دانست و تصریح کرد: در بارش‌های زمستانی کلیه راه‌های استان را به دو دسته شریانی و غیر شریانی تقسیم می‌کنیم و اولویت با بازگشایی راه‌های شریانی است و برای بازگشایی راه‌های غیر شریانی از امکانات فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بهره می‌گیریم؛ البته بازگشایی راه‌های داخل شهرها بر عهده شهرداری هاست.

نیک فهم بازگشایی راه‌های فرعی و روستایی را اولویت برفروبی پس از قطع بارش دانست و گفت: گیلان ۵۰ گردنه برفگیر دارد که مهمترین آن‌ها آستارا – اردبیل، اسالم – خلخال، پونل – خلخال، سیاهکل – دیلمان، رحیم آباد – اشکورات، توتکابن – قوشه لانه، لوشان – کلیشم و ماسوله است.

وی با بیان اینکه وظیفه بازگشایی و بازنگهداری این ۸۹۷ کیلومتر محور شریانی را با حدود ۳۶۷ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین داریم، متذکر شد: ۳۹ راهدارخانه ثابت (شامل ادارات شهرستانی راهداری و حمل و نقل جاده ای) و ۱۸ راهدارخانه سیار در سطح استان فعال شده است.

مدیرکل راهداری گیلان از تهیه مخلوط نمک و ماسه جهت یخ‌زدایی در عملیات زمستانی خبر داد و عنوان کرد: ماشین آلات راهداری را مجهز به تیغه‌های برفروب و زنجیر چرخ کردیم؛ همچنین ۵۴۲ نیروی راهدار درگیر عملیات زمستانی هستند.

نیک فهم از استقرار ۶۰ اکیپ شامل ۵۷ اکیپ عملیاتی و سه اکیپ پشتیبانی در راهدارخانه‌های ثابت و سیار استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از رانندگان می‌خواهیم در فصل سرد از مسافرت‌های غیر ضروری داخل استانی و خارج استانی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در صورت لزوم تردد در محورهای کوهستانی حتما زنجیر چرخ و وسائل گرمایشی به همراه داشته باشید، اضافه کرد: حتی المقدور سفرها در روز انجام شود و قبل از سفر از سامانه شبانه روزی ۱۴۱ وضعیت راه‌ها را جویا شوید.

Share