لایحه اصلاح روند اسقاط خودروهای فرسوده به کمیسیون صنایع ارجاع شد

عدم اسقاط خودرو در خط تولید مشکل ایجاد کرده | مردم قدرت خرید موتورسیکلت۴۰میلیونی ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عدم اسقاط خودرو معضلی در خط تولید برای ما ایجاد کرده است. بند ۲ این لایحه شامل موضوع شماره‌گذاری خودروهای سواری است، درحالی که بر اساس بند ۸ این موضوع باید شامل کامیون، کامیونت و همه موارد باشد و ابهامی در این زمینه وجود دارد که در اصلاحیه مورد بحث فقط موضوع خودروهای سواری مطرح است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ پس از تصویب کلیات این لایحه طی اظهاراتی گفت: بند ۲ این لایحه شامل موضوع شماره‌گذاری خودروهای سواری است، درحالی که بر اساس بند ۸ این موضوع باید شامل کامیون، کامیونت و همه موارد باشد و ابهامی در این زمینه وجود دارد که در اصلاحیه مورد بحث فقط موضوع خودروهای سواری مطرح است.

وی اظهار کرد: در جریان رسیدگی به این لایحه حتما ۳ موضوع مهم باید با هم مورد توجه قرار بگیرد؛ اول اینکه واقعاً چرخه تولید نباید متوقف شود و امروز عدم اسقاط معضلی در خط تولید برای ما ایجاد کرده است. همچنین بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک یک موتور سیکلت ۲۰ ساله باید اسقاط شود اما امروز مردم توان اسقاط و قدرت خرید یک موتور سیکلت ۴۰ میلیون تومانی را ندارند. موضوع سوم نیز این است که امروز برای هر لیتر گازوئیل مقدار زیادی یارانه تخصیص می یابد؛ این در شرایطی است که یک کامیون با ۳۰ الی ۴۰ سال عمر، مصرف سوخت بالایی دارد.

رئیس مجلس افزود: ابهامی که مطرح است این است که در لایحه اصلاحی مورد بحث که موضوع خودروهای سواری مطرح است، چرا موضوع کامیون مطرح نباشد؟ الان ظرفیت کامیون در کشور ما کم است به علاوه اینکه این خودروها نیز بر اساس قانون باید بهینه شوند و ما باید این امتیاز را به کامیون ها نیز بدهیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: بر اساس صحبت هایی که در هیئت رئیسه مجلس داشتیم به این تصمیم رسیدیم که بر اساس اصل ۱۵۳ آیین نامه داخلی مجلس و همچنین با توجه به موافقت کمیسیون صنایع، از اختیارات هیئت رئیسه استفاده کنیم تا لایحه مربوطه جهت رفع ابهام به کمیسیون بازگردد. با توجه به اهمیت موضوع اعلام می کنم که چنانچه نیاز باشد، من نیز در جلسه مربوطه در کمیسیون حضور می‌یابم تا ۳ موضوع مورد اشاره را با هم برطرف کنیم.

لایحه اصلاح روند اسقاط خودروهای فرسوده به کمیسیون صنایع ارجاع شد

در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده واحده لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده، این لایحه به دلیل وجود برخی ابهامات به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

براساس این گزارش حسن شجاعی علی آبادی طی پیشنهادی برای اصلاح کل ماده واحده لایحه مذکور، مطرح کرد: هدف از اجرای این لایحه افزایش انگیزه های اسقاط بوده در حالی که با موارد مطرح شده در متن لایحه، انگیزه برای این امر مهم کاهش پیدا کرده و به چرخه اسقاط ضربه وارد می شود و تداوم این امر موجب افزایش آلودگی هوا، مصرف سوخت، تلفات جاده ای و … می شود.

وی با بیان اینکه در لایحه دولت برای اسقاط خودروها تعارض منافع وجود دارد، افزود: اینکه مسئول اسقاط خودرو به وزارت صمت واگذار شده به دلیل اینکه این وزارتخانه سهامدار کارخانه های خودروسازی نیز هست تعارض منافع ایجاد کرده و اخلال در روند تولید صورت می گیرد لذا برای کاهش این اثر باید برای میزان اسقاط خودرو در یک بازه زمانی حد مشخصی تعیین شود و ما در پیشنهاد خود کف ۳۵ درصدی را مطرح کردیم.

شجاعی تاکید کرد: دریافت مبلغ یک و نیم درصدی قیمت خودرو در صورت عدم وجود گواهی اسقاط تولیدکنندگان خودرو را بیشتر به سمت پرداخت این مبلغ برده و اسقاط که هدف اصلی لایحه است کاهش پیدا می کند لذا ما پیشنهاد افزایش آن به ۲.۵ درصد را ارائه کردیم تا اسقاط خودرو به صرفه باشد. همچنین مبلغ حاصل از آن باید برای اجرای طرح های اسقاط به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پرداخت شود تا تعارض منافع نیز در این بخش کاهش پیدا کند.

وزیر صمت در مخالفت با پیشنهاد مطرح شده، عنوان کرد: در قانون اسقاط خودرو که سال ۹۷ به تصویب رسید اشکالاتی وجود داشت و ما برای رفع آن لایحه مذکور را تنظیم کردیم اما پیشنهاد مطرح شده مشکلات را بیش از پیش افزایش خواهد داد در قانون سال ۹۷ اسقاط خودرو ۲۵ درصد در نظر گرفته شده بود که با این پیشنهاد به ۳۵ درصد افزایش پیدا می کند که این از قانون هم شدیدتر است از طرفی پیشنهاد شده مبلغ دو و نیم درصد خودروها برای عدم وجود گواهی اسقاط پرداخت شود و این خود موجب افزایش قیمت وسائل نقلیه می شود و اگر مبلغ دریافتی نیز مجددا صرف خرید گواهی اسقاط شود در روند اجرای طرح اشکال ایجاد کرده و دور باطلی بروز می کند.

فاطمی امین تاکید کرد: در پیشنهاد مطرح شده سهم متقاضیان خودروهای فرسوده ۳۰ درصد از خودروهای موجود در قرعه کشی لحاظ شده در حالی که هم اکنون ۵۰ درصد از سهم خودروها برای اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده اختصاص پیدا کرده و اگر ۳۰ درصد آن نیز به دارندگان خودروهای اسقاطی اختصاص پیدا کند تنها ۲۰ درصد برای مردم باقی می ماند که این امر در روند تنظیم بازار اخلال ایجاد می کند.

وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت منافعی در تولید خودرو توسط خودروسازها نداشته لذا تنظیم بازار توسط این وزارتخانه تعارض منافعی ایجاد نمی کند، اضافه کرد: زمانی که بنده در سال ۸۵ اسقاط خودرو را آغاز کردم پیش از آن تنها ۴۵ هزار خودرو اسقاط شده بود که پس از اجرای برنامه ها طی ۱۰ ماه بیش از ۲۲۵ هزار خودرو اسقاط شد و این امر نشان دهنده اعتقاد بنده به روند اسقاط خودرو است.

وی ادامه داد: پیشنهاد شده بود که مسئولیت اسقاط خودروها به ستاد مدیریت سوخت واگذار شود در حالی که این امر یک صنعت بوده و باید برای انجام آن جواز تاسیس دریافت شود و اگر این فرآیند در ۲ دستگاه باشد موجب ناهماهنگی می شود، ما در سال ۸۵ برای اجرای تبصره ۱۳، گازسوز کردن خودروها و سهمیه بندی بنزین ستادی را تحت عنوان مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت ایجاد کردیم، حال نباید ستاد موقتی که برای یک دوره ایجاد می شود به هر قیمتی تداوم پیدا کند.

 در نهایت با نظر دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه مذکور برای بررسی و اصلاح به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد.

Share