بیانیه گزینه ایرانی جانشینی اینستاگرام: ترجیح می دهیم مردم در فضایی رقابتی خودشان انتخاب کنند
خبر فوری بیانیه ای را از روابط عمومی روبیکا منتشر کرده که در آن از وضعیت ایجاد شده برای اینترنت بین الملل ابراز تاسف کرده است. روبیکا که ۸۰ درصد مالکیتش برای دو اپراتور همراه اول و ایرانسل است در نخستین واکنش به شایعه جانشینی اینستاگرام از مسئولان خواسته بگذارند مردم خودشان پلتفرم مورد علاقه شان را انتخاب کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روبیکا در بخشهایی از بیانیه خود نوشته است: «از شرایط پیش آمده برای دسترسی به اینترنت و محدودیت سرویسهای بین المللی متاسف است و ترجیح میدهد در یک فضای رقابتی، بر اساس مزیتهای بومی با سایر پلتفرمها رقابت کند.»
آنها در این بیانیه گفتهاند ۱۴ میلیون کاربر روزانه دارند و میتوانند در یک فضای رقابتی هم انتخاب شوند: «روبیکا با سهامداری همراهاول و ایرانسل، ماهیتی خصوصی دارد. این اپلیکیشن باتوجه به مدل درآمدی براساس سهم درآمد از ترافیک مصرفی کاربران، برای سهامداران خود سودآور بوده و نیازی به حمایتهای مالی دولتی ندارد. جذب میلیونها مخاطب در روبیکا از ابتدا با ارائه خدمات کاربردی صورت گرفته بود که گواه این ادعا، حضور بیش از ۱۴ میلیون نفر کاربر فعال روزانه و بیش از ۳۲ میلیون کاربر یکتای فعال در ماه است.»
آنها در این بیانیه سعی کردند پاسخی به این اتهام دهند که قرار است با فیلترینگ اینستاگرام، جانشین انحصاری این اپلیکیشن شوند.
پس از فیلترینگ اخیر اینستاگرام که با حکم موقت نهادهای امنیتی اعمال شد، سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات از این گفتند که ضمن بررسی مشکلاتی که این فیلترینگ برای کسب و کارها و زندگی افراد زیادی که از این مسیر امرار معاش میکنند باید این پلتفرمها حداقل پالیسیهای اخلاقی که خود مدعیاش هستند را اجرا کنند تا بتوانند به صورت قانونی در ایران فعالیت کنند. قوانینی چون حذف محتواهای مستهجن، حاوی خشونت، آموزش تروریسم و فروش اسلحه که در سایر کشورها و موارد مختلف خود را مسئول به رعایتش میدانند.
اما همزمان از سوی دولت بحث تلاش برای تقویت زیرساختهای دولتی مطرح شد و وزیر ارتباطات از مردم دعوت کرد برای کسب و کارهایشان به پلتفرمهای داخلی مهاجرت کنند. فیلترینگ اخیر بر اساس آمار اتاق بازرگانی ایران و مرکز تجارت دیجیتال به صورت مستقیم رو ۳۰۰ هزار واحد فروش اینترنتی و ۹ میلیون نفر اثرگذار بوده است.
پس از این اظهار نظرها بود که بحث جایگزینی پلتفرم ایرانی مطرح شد. پلتفرمهایی چون ایتا، آی گپ، بله و دارنده بیشترین سهم بازار یعنی روبیکا. در حالی که وزارت ارتباطات از ایجاد دیتا سنتر مشترک برای ارسال ارتباط میان پلتفرمی سخن گفت و در همین زمان روزنامه سازندگی روبیکا را گزینه ایرانی جایگزینی اینستاگرام معرفی کرد.
خبری که واکنشهای مختلفی را به همراه داشت. روبیکا در سالهای گذشته بارها خبرساز شده است. از زمانی که تحت نظر توسکا و ماجراهای ارزش افزوده نامش سر زبانها افتاد تا بعدتر که نوبت به اختلاف با ستارههای استقلال و پرسپولیس رسید و ماجرای صفحات این بازیکنان در نرمافزار روبینو که اینستاگرام ایرانی لقب گرفته بود رسید و کار به پلیس فتا هم کشید! بعدتر هم که در دعوا با ساترا اعلام شد مجوز کسب و کارشان باطل شده اما همچنان فعالیتشان ادامه یافته است.
در شرایطی هم آمار جدید از مخاطب و حتی حوزههای درآمد مالیشان خبر دادهاند که اخیرا مسئول تجارت دیجیتال اتاق بازرگانی در یک نشست رسمی درباره اثرات فیلترینگ بر کسب و کارهای دیجیتال گفته بود در سالهای گذشته بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه روبیکا هزینه شده و عایدیاش در حقیقت هیچ بوده است و ادعا کرده بود این پلتفرم احتمالا برای تبدیل شدن به پلتفرم جایگزین اینستاگرام ۲۵۰۰ میلیارد دیگر هم اعتبار هزینه خواهد کرد.
ادعایی که همراه با ادعای تلاش این پلتفرم برای جایگزینی انحصاری اینستاگرام، در جوابیه منتشره تکذیب شده است. آنها ادعا کردهاند میتوانند در بازار رقابتی هم رقابت کنند و خواستهاند اجازه انتخاب به خود مردم داده شود. این شرکت اگرچه مستقل است اما به دلیل وابستگی ۸۰ درصدی به دو اپراتور بزرگ کشور آیا این ابراز تاسف روبیکا از مشکلات پیش آمده برای اینترنت بین الملل را میتوان نظر مالکان اصلی این شرکت دانست؟ پرسشی است که باید منتظر ماند تا شاید روزی این دو اپراتور هم در این زمینه توضیحات دهند.
دیدگاه