کارشناس رسانه مطرح کرد:

مواجهه احساسی و هیجانی، مأمن پیاده‌سازی تکنیک‌های جنگ شناختی در میدان اغتشاشات اخیر

افشاری کارشناس رسانه در برنامه زنده رادیو گفت‌وگو با اشاره به گسل‌های موجود میدان و پیرامون رسانه‌های بیگانه در حوادث اخیر گفت: مواجهه احساسی و هیجانی، مأمن پیاده‌سازی تکنیک‌های جنگ شناختی در اغتشاشات اخیر بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ابراهیم افشاری مدیر خبرگزاری فارس در گیلان و رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات گیلان در برنامه زنده رادیویی «امواج شبهه» رادیو گفت‌وگو «بررسی مدل‌های تولید محتوا و کنترل میدان توسط رسانه‌های بیگانه» اظهار کرد: رسانه‌های بیگانه در فضای آرام حدفاصل اغتشاشات به دنبال پرکردن داشبورد برای فعالیت‌های رسانه‌ای هستند تا زمینه پیاده‌سازی تکنیک‌های مد نظرشان در میدان را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه رسانه‌ای با موضوع اخیر ساحت‌های مختلف مواجهه رسانه‌ای وجود دارد، بیان کرد: یک مواجهه رسانه‌ای که از طرف برخی رسانه‌ها صفر یا یک، سیاه یا روشن است که در این مواجهه اصل نظام را معمولاً هدف می‌گیرند و در مواجهه مردمی مردم را مقابل حکومت یا حکومت را مقابل مردم قرار می‌دهند.

کارشناس مسائل رسانه‌ای با بیان اینکه مواجهه احساسی و هیجانی که مأمن پیاده‌سازی بسیاری از تکنیک‌های مورداستفاده در اغتشاشات اخیر نیز بوده را یکی دیگر از مواجهات رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: مواجهه حوزه مطالبات که در زمین بازی این حوزه هم مسئولان و هم معترضان به میزان تسلطشان ایفای نقش می‌کنند از دیگر مواجهات رسانه‌ای در حوادث اخیر است.

وی با تأکید بر اینکه در عصر روایت در حوزه رسانه‌ای چند ممیزی وجود دارد که باید حتماً الزاماتش رعایت شده تا بتوانیم روایت غالب را ارائه دهیم، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل رسانه‌ای که فوت مهسا امینی آغازگر این اتفاقات بود این است که طبق اصل روایتگری در حوزه رسانه ما برای رقم زدن جنگ روایت‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر نیازمند قهرمان یا ضدقهرمان و قصه هستیم.

افشاری با اشاره به کلیدواژه‌های هیجان و جنگ ترکیبی در فرمایشات رهبر انقلاب افزود: ابتدا باید نقطه عطف اتفاقات اخیر را یافت، انسان بالذاته موجود اجتماعی است و نسبت به درد هم نوع خود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد حتی ممکن است اعتراض خود را برای همدردی با خشم بیان کند.

وی با بیان اینکه تحقیقات محققان علوم عصب‌شناسی نشان می‌دهد که داده‌هایی که به مغز انسان وارد می‌شوند ابتدا از کانال هیجان و عاطفه عبور می‌کنند، تصریح کرد: همه برنامه‌ریزی رسانه‌ها در این بازه زمانی صورت می‌گیرد و اگر بتوانند این بازه زمانی را طولانی‌تر کنند می‌توانند با خریدن زمان در پیاده‌سازی تکنیک‌های مدنظرشان موفق شوند.

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه دز اتفاقات میدان دقیقاً از زمانی افزایش پیدا کرد که هوش هیجانی برخی مردم بر هوش عقلانی آنان پیشی گرفت، افزود: زمانی که شما در حوزه هوش هیجانی ورود می‌کنید قوه تحلیل از شما گرفته می‌شود، اگر به قوه تحلیل تکنیک‌هایی نظیر مسخ رسانه‌ای، تکرار و برچسب‌زنی اضافه شود عملاً قدرت،تحلیل را از دست می‌دهید و به‌ناچار رفتار غالب همراهی را باعث می‌شود.

به گزارش تپور؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی باهدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای در خصوص ماهیت و عملکرد رسانه‌های معاند ماهواره‌ای فارسی‌زبان علیه جمهوری اسلامی ایران است که پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های معاند ماهواره‌ای فارسی‌زبان، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

کارشناسان در این قسمت از برنامه برای دومین روز به «بررسی مدل‌های تولید محتوا و کنترل میدان توسط رسانه‌های بیگانه» با تمرکز بر اغتشاشات اخیر در پروژه مرحومه مهسا امینی می‌پردازند.

در این برنامه دکتر علیرضا داودی سردبیری، سیده فاطمه شعار نویسندگی و تهیه‌کنندگی، مصطفی صادقی کارشناس مجری، شیما قلی هماهنگی برنامه، فاطمه عبدالوند و احمد یوسفی آیتم‌سازی این برنامه را برعهده داشتند.

Share