وزیر علوم: ظرفیت های دانشگاه گیلان در حوزه های مختلف غیرقابل کتمان است

چالش دانشگاه گیلان در ناوگان حمل‌ونقل | دامنه فعالیت دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای گسترده‌تر شود

وزیر علوم با اشاره به نگاه این وزراتخانه در حوزه مهارت محوری گفت: در برنامه توسعه هفتم، دامنه فعالیت دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای کشور باید گسترده‌تر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،

وزیر علوم با حضور در دانشگاه گیلان در نشست هیات رئیسه دانشگاه و روسای دانشگاه‌های استان شرکت کرد و در این نشست بر ظرفیت‌های دانشگاه گیلان در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و… به عنوان بزرگترین دانشگاه شمال کشور تاکید کرد.

دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی استانداری گیلان به دانشگاه گیلان افزود: لازم است علاوه بر تخصیص اعتبارات از منابع ملی و استانی، از منابع مقاوم‌سازی و داخلی نیز در خصوص خوابگاه دانشجویی، سلف سرویس و غیره بهره گرفته شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به چالش دانشگاه گیلان در ناوگان حمل‌ونقل گفت: امروزه خرید اتوبوس شاید برای دانشگاه‌ها ممکن نباشد اما با عنایت به تامین اتوبوس وزرات کشور به شهرداری‌ها، از این ظرفیت در دانشگاه گیلان استفاده می‌شود.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به کسری بودجه در دانشگاه گیلان بیان کرد: سال گذشته تخصیص اعتبارات در دانشگاه گیلان ۱۰۳ درصد بوده و در تلاشیم امسال نیز این رویه حفظ شود.

وی با اشاره به مشکلات جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها افزود: برای دانشگاه‌های غیردولتی شیوه‌ای نوین به کارگیری از جمله جذب یک روز در هفته و متناسب با نیاز دانشگاه در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر علوم با اشاره به نگاه این وزراتخانه در حوزه مهارت محوری گفت: در برنامه توسعه هفتم، دامنه فعالیت دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای کشور باید گسترده‌تر شود.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به حضور خیران در دانشگاه گیلان بیان کرد: این دانشگاه در اقدامی قابل تحسین از خیران به نحوی شایسته استفاده کرده که بسیار ارزشمند است.

دکتر فرید نجفی سرپرست دانشگاه گیلان نیز در ابتدای این نشست ضمن معرفی اجمالی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه این دانشگاه گیلان جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور است، گفت: این دانشگاه از سال ۱۳۵۰ در استان تشکیل شده و اکنون ۱۰ دانشکده فعال دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان ۱۹ هزار دانشجو دارد که ۴۰ درصد آن‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند، افزود: ۶۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه گیلان فعالیت دارند و در حوزه آموزش و پژوهش مشغولند.

سرپرست دانشگاه گیلان در تبیین مشکلات و چالش‌های آموزش عالی استان گفت: از مشکلات آموزش عالی استان، قدمت بالا ابنیه آموزشی، خوابگاه و آزمایشگاه است به گونه‌ای که به طور متوسط قدمت ابنیه آموزشی به ۵۰ سال می‌رسد.

دکتر نجفی با بیان اینکه دانشگاه گیلان در تردد دانشجویان با چالش عدیده مواجه است، تصریح کرد: ناوگان حمل‌ونقل دانشگاه بسیار فرسوده و علاوه بر آن در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در شهر با چالش مواجه هستیم و این مسایل امور تردد دانشجویان را با موانع مواجه می‌کند.

وی با اشاره به کسری بودجه و افزایش هزینه‌ها به ویژه با حضوری شدن آموزش‌ها بیان کرد: نیازمند مساعدت دولت به ویژه وزرات علوم در تامین و تخصیص اعتبارات ملی به دانشگاه گیلان هستیم.

در این نشست هر یک از روسای دانشگاه‌های استان گیلان به بیان دیدگاه‌ها و نظرهای خود در حوزه‌های مرتبط آموزشی، دانشجویی، فرهنگی و پژوهشی پرداختند.

شایان ذکر است دیدار با استاندار و نماینده ولی فقیه در گیلان، افتتاح کارخانه نوین پینک در شهر صنعتی و افتتاح ۲۷ پروژه سلامت‌محور گیلان از جمله برنامه‌های صبح امروز حضور وزیر علوم در رشت بود. همچنین ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، نثار فاتحه بر مزار مرحوم ابریشم چیان خیَر نیک اندیش دانشگاه، بازدید از آزمایشگاه مرکزی، دانشکده مهندسی مکانیک و خوابگاه متاهلین برای تجهیز و بهسازی از جمله برنامه‌های عصر وزیر علوم در دانشگاه گیلان بود.

Share