فرماندار لاهیجان تاکید کرد؛

بهره برداری از مرکز دفن بهداشتی زباله لاهیجان تا تابستان سال آینده

فرماندار لاهیجان با اشاره به آغاز اجرای مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان از سال ۸۲ و پیشرفت ۵۵ درصدی این پروژه گفت: تکمیل و بهره برداری از این مجتمع با بودجه های استانی امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرهاد براتی، با اشاره به نقش تقاطع غیر همسطح میدان گیل لاهیجان به طول ۴۵۲ متر دو باند در کاهش ترافیک شهری، اظهار کرد: این پروژه که از سال ۹۴ کلنگ زنی شده دارای اعتبار ملی است.

وی از روند موانع اجرای این پروژه از جمله لوله های گاز و برق فشار قوی با پیگیری استاندار گیلان و نماینده شهرستان لاهیجان در مجلس خبر داد افزود: شاهد پیشرفت ۸۴ درصدی پروژه هستیم و لذا در جریان سفر رئیس جمهور ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که تاکنون بیش از نیمی از این اعتبار تخصیص یافته و تا اواسط سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.

فرماندار لاهیجان در گفت وگوی ویژه خبری باران، مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان را یکی از مطالبات بر حق هنرمندان دانست و تصریح کرد: این پروژه از سال ۸۲ توسط اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز شد و پیشرفت ۳۰ درصدی داشت، اما از سال ۹۳ به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واگذار شد.

براتی، پروژه مذکور را دارای دو فاز شامل فضاهای مرتبط و سالن های تئاتر و موسیقی دانست و عنوان کرد: در جریان سفر رئیس جمهور شاهد تصویب اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی بودیم که تاکنون ۱۵ درصد آن تخصیص یافته؛ از محل اعتبارات شهرستانی نیز سه میلیارد تومان جهت تکمیل فاز اول تخصیص یافت و در مجموع شاهد پیشرفت ۴۴ درصدی هستیم، اما فاز اول پیشرفت ۸۲ درصدی داشته و لذا تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه تصفیه خانه لاهیجان و تاسیسات فاضلاب شهری را جزو پروژه های ملی دانست و خاطرنشان کرد: این پروژه از سال ۷۳ آغاز شده و باید تا سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد. ظرفیت این تصفیه خانه ۲۶ هزار مترمکعب در شبانه روز بوده و دارای ۲۲ کیلومتر خطوط اصلی و ۱۲۲ کیلومتر خطوط فرغی است.

فرماندار لاهیجان با بیان اینکه تاکنون ۵۴ میلیارد تومان هزینه شده و نیازمند اعتبار ۱۲۱۲ میلیارد تومانی هستیم، گفت: کلیه تاسیسات فاضلاب و تصفیه خانه تکمیل شده و نیازمند تکمیل ۷.۵ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی و محصورسازی ایستگاه پمپاژ و اتمام خط ۳۰۰ متری انتقال ورودی به تصفیه خانه و نصب ۱۵۰۰ انشعاب فاضلاب هستیم؛ البته همچنان یک چهارم فاضلاب شهری به سمت تصفیه خانه هدایت می شود و مابقی به صورت سنتی است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی قرارگاه مدیریت پسماند استان گیلان، یادآور شد: از سال ۷۲ مرکز دفن زباله های لاهیجان و سیاهکل و روستاهای این دو شهرستان تعیین شده است لذا از سال ۹۹ پروژه دفن بهداشتی زباله را در پهنه تموشل به مساحت ۸.۵ هکتار آغاز کردیم که در حال حاضر پبشرفت ۵۶ درصدی دارد و نیازمند اعتبار ۳۶.۵ میلیارد تومانی هستیم تا در تابستان ۱۴۰۲ به صد درصد پیشرفت برسد.

براتی با تاکید بر لزوم احداث ایستگاه های پایش حریق در اراضی ملی، اضافه کرد: در حادثه حریق تالاب امیرکلایه شاهد خسارت ۱۶ هکتاری بودیم که با حضور بالگرد اطفا مهار شد لذا در مناطق محیط زیستی مانند تالاب باید ایستگاه های آتش نشان پیش بینی شود و لذا دو ایستگاه در بخش مرکزی و رودبنه را شناسایی و مکان یابی کردیم.

فرماندار لاهیجان، همچنین این شهرستان را نخستین مرکز پرورش چای کشور دانست و تاکید کرد: اتحادیه چای شمال ایران و پژوهشکده چای و مقبره کاشف السلطنه در لاهیجان قرار دارد و چای محور اصلی کشاورزی در این شهرستان است و بیش از ۳۵ کارخانه چای داریم.

وی با اشاره به ثبت پایتخت چای ایران در لاهیجان، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم جشنواره های مرتبط با چای را با حضور کشورهای چای خیز در لاهیجان برگزار کنیم تا در کنار ارتقای فرهنگ مصرف چای و معرفی چای ایرانی در سطح جهان به رونق اقتصادی استان کمک کنیم.

Share