قانونمند کردن فضای مجازی در حکمرانی باید عاقلانه، حکیمانه و جهادی باشد

علی نیکزاد: مجلس مظلوم واقع شد | اینترنت اخلاق‌مدار، فیلترینگ نیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار نادرست رسانه‌ها در خصوص مواجه مجلس با فضای مجازی تأکید کرد: می‌گویند مجلس فهم درستی از استفاده اینترنت ندارد که این جفا در حق مجلس است چرا که مجلس هرگز به دنبال محدود کردن اینترنت نبوده و نیست و معتقدیم قانونمند کردن فضای مجازی در حکمرانی باید عاقلانه، حکیمانه و جهادی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی نیک زادثمرین در نخستین کنفرانس بین المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری که در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، درباره بحث فیلترینگ فضای مجازی و ضرورت ایجاد اینترنت امن گفت: من عرض می‌کنم هیچوقت در مجلس هیچ‌یک از اعضا به دنبال مباحث فیلترینگ نبود اما هیچ رخداد اجتماعی بدون قانون نمی‌تواند شکل بگیرد. حتی اگر قانون بد باشد باید قانونی شکل بگیرد. در هیچ کجای دنیا بدون قانون پیش نمی‌رود، نیازمند مدیریت حاکمانه و جهادی است. مدیریت مجازی در دست کسانی است که حکمرانی بی‌نظیری را که نه غربی و شرقی است و در جمهوری اسلامی ایران جریان دارد، برنمی‌تابند. اگر ما نتوانیم خودمان باشیم آنها با ارزش‌های خودشان کار را پیش می‌برند. اگر نخواهیم مستقل باشیم آنها از انتشار عکس سردار سلیمانی جلوگیری و ما را از عرصه خارج می‌کنند. عکس انسانی را که جان خودش را برای بشریت و برای مقابله با کسانی که بویی از انسانیت نبردند، به خطر می‌اندازد فیلتر می‌کنند. راهکار این است که ما تحقق شبکه ملی را داشته باشیم. الان که دوباره مسئله شبکه ملی مطرح شد، ارقام نجومی شده است. راهکار اول ما این است که شبکه ملی اطلاعات را به معنای واقعی بیاوریم. اگر می‌خواهیم در عرصه ارتباطات حرفی برای گفتن داشته باشیم توام با احترامی که برای همه قائلیم و تبادلی که با همسایه ها داریم راهکار این است که باید شبکه ملی ارتباطات را داشته باشیم. ما اگر می‌خواهیم در کشور کارهای بزرگی را انجام دهیم باید رنگ و بوی توزیع عدالت هم داشته باشد. دوستان ما به سمت اینترنت پرسرعت هم حتما باید حرکت کنند.

نایب‌رییس اول مجلس تاکید کرد: اینترنت امن یعنی اینترنتی که شبکه ملی اطلاعات داشته باشد. ما در بحث اینترنت امن می‌گوییم، اطلاعات کشور لازم نیست به سرورهای خارجی برود و برگردد. ما می‌گوییم چرا اینها در اینترنت اخلاق را مد نظر قرار نمی‌دهند. نظر ما داشتن اینترنت اخلاق‌مدار بر مبنای ارزش‌های اسلامی است. این فیلترینگ نیست. در دنیا هم تجربه شده است. استفاده از اینترنت سن مجاز خودش را دارد. ما هم دنبال همین موضوعات هستیم‌.  حکم حضرت آقا بر همه واجب است. ما هم سربازیم. مجلس در سه دوره مجلس انقلابی لقب گرفته و مهم است که انقلابی باقی بماند. خیلی‌ها انقلابی بودند اما از قطار انقلاب پیاده شدند. ما فکرمان این است که مجلس انقلابی بماند. حضرت آقا با کسی شوخی ندارد. اگر از مسیر انقلابی‌بودن خارج شویم، می‌گویند الان دیگر انقلابی نیستید.

او افزود: مجلس مظلوم واقع شده‌. مخالف آنچه را مد نظر ما بود، به جامعه تبیین کردند. اهمیت فضای مجازی در عصر حاضر آشکار است. به حدی که رهبر فرموده بودند اگر این مسئولیت مهم‌ بر دوششان نبود، مدیریت این فضا را بر عهده می‌گرفتند. اگر مشکلاتی در این حکمرانی است به خاطر عدم طبعیت از اصول گفتار رهبر کبیر انقلاب اسلامی است.

نیکزاد خاطرنشان کرد: کرونا سبب شد در جامعه ما اتفاق دیگری بیفتد. برخی از مسئولان که نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند با فضای مجازی در دنیا تطابق دهند مجبور به تطابق و بیدار شدند. مسئولین در وزارت علوم نمی‌توانستند در آموزش، ابزارهای الکترونیک را در نظر نگیرند. تغییراتی که در اثر کرونا در زندگی انسان‌ها شکل گرفت ناگزیر بود. این تغییرات سبب شد ما توجه جدی‌تری نسبت به آنچه آینده‌پژوهان اعلام می‌کردند، داشته باشیم. مفهوم حکمرانی با ظهور فضای مجازی دستخوش تغییر و تحول شده است. الان خیلی از کارها در بستر مجازی پیش می‌رود. قبلا مدرسه بود، معلم بود و رفت‌وآمد بود اما الان دانش‌آموز می‌تواند در قالب فضای مجازی مباحث آموزشی‌اش را حل کند و نیازی به رفت‌وآمد نیست. تغییرات زیادی در زندگی اتفاق می‌افتد.

نیکزاد در پایان گفت: از خدا می‌خواهیم این نعمت در جامعه ما با مجاهدت بی‌بدیل دوستان ما به سرانجام برسد. در مباحث دفاع ما از مجاهدت نظامی یاد می‌کنیم ولی من مجاهدت‌های علمی را هم در حد آن می‌دانم. اگر حسن تهرانی‌مقدم‌ها نبودند الان مجاهدین نمی‌توانستند با این امکانات دفاع کنند. الان باید کسانی بیایند که مجاهدت علمی داشته باشند، با وفاداری به آرمان‌های انقلاب‌. مجاهدت علمی باید توام با اخلاق و آرمان‌های اسلامی باشد؛ وگرنه این سیل خانواده و جوانان و ارزش‌ها را با خودش می‌برد.

Share