چرا افزایشِ کارانه‌ی مناطق محروم فقط برای پزشکان؟

نه فوق‌العاده خاصِ کادر سلامت را دادند و نه افزایشِ حقوق ۱۴۰۱ را اعمال کردند

سقائیان فرد گفت: گله‌ای که کادر سلامت به این تصمیم وزارت بهداشت دارند، این است که چرا افزایش‌کارانه صرفا محدود به پزشکان است و شامل حال سایر گروه‌های کادر سلامت نمی‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، فوق‌العاده خاص با ضریب بالا، مطالبه‌ای است که کادر سلامت مدتهاست آن را پیگیری می‌کنند اما هربار با پاسخِ نداشتن اعتبار از سویِ سازمان مدیریت و خدماتِ کشوری مواجه می‌شوند. آن‌ها که در این دو سالِ کرونا در سخت‌ترین شرایط و پُرمخاطره‌ترین محیط خدمت کردند، حالا انتظار دارند بخشی از خستگیِ جسمیِ و روحیِ این دو سال با پرداختِ مطالبه‌ی قانونی‌شان رفع شود. انتظاری که به‌جاست اما آن‌ها که باید، تاکنون زیر بارِ پذیرشِ آن نرفته‌اند.

محمدرضا سقائیان فرد (نماینده مدافع کادر سلامت سراسر کشور) در خصوص پیگیریِ مطالبه‌ی فوق‌العاده خاص می‌گوید: در ابتدا تأکید دارم که از کلمه‌ی «کادر سلامت» استفاده کنیم، چراکه تنها پزشکان و پرستاران نبودند که بارِ دورانِ سختِ شیوع کرونا را به دوش کشیدند، بلکه کادر بهداشت نیز از همان ابتدا برای انجام خدماتی چون گرفتنِ تست پی‌سی‌آر، مراقبت‌های منزل و بعد در جریان واکسیناسیون تلاش‌های بسیاری کردند. بنابراین اولین موردی که باید به آن توجه شود این است که وقتی می‌گوییم کادر سلامت؛ از همه‌ی کسانی صحبت می‌کنیم که در این پروسه فعالیت داشتند و نه صرفا پرستاران و پزشکان.

وی سپس به فوق‌العاده خاص کادر سلامت اشاره کرد و گفت: این مطالبه یک سابقه‌ی دوساله دارد و از فروردین ۹۹ که شیوع کرونا شدت گرفت، آغاز شد. ضمن اینکه این مطالبه سبقه‌ی قانونی دارد و به بندهای ۱۵ و ۱۶ ماده ۵۴ آیین‌نامه اداری استخدامی اعضای غیر هیأت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برمی‌گردد. طبق این ماده تعیین تکلیف درمورد فوق‌العاده خاص کادر سلامت برعهده‌ی هیأت امنای وزارت بهداشت است.

سقائیان فرد گفت: بعد از صحبتهایی که رئیس‌جمهور، در روز پرستار سال ۱۴۰۰ داشتند، مطالبات و پیگیری‌های ما برای برقراری فوق‌العاده خاص شدت گرفت و حتی وزیر بهداشت نیز چندین نامه در این خصوص نوشتند. سرانجام دبیر هیأت دولت نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه نوشتند و خواستند تا برای فوق‌العاده خاص کادر سلامت تامین اعتبار کنند. در واقع این نامه براساس دستوری بود که رئیس‌جمهور برای پیگیریِ اعتبارِ فوق‌العاده خاص داده بودند. ایشان گفته بودند که حتی اگر وزارت بهداشت در تامین اعتبار لازم مشکل دارد، سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار کند.

نماینده مدافع کادر سلامت سراسر کشور ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه در جواب به نامه‌ی دبیر هیأت دولت کم‌لطفی کرد و با پرداخت این اعتبار به این دلیل که کادر سلامت دو بار افزایش حقوق داشته‌اند، مخالفت کرد. این سازمان گفت برقراری فوق‌العاده خاص قریب به ۶۰هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد که ما نمی‌توانیم آن را تامین کنیم.

به گفته‌ی سقائیان فرد، منظور سازمان برنامه بودجه از این افزایش درآمد یکی فوق‌العاده ویژه بود که در دولت آقای روحانی و زمانی که آقای نوبخت ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشتند، برای همه‌ی دستگاه‌های اجرایی اعمال شد و دومین مورد نیز مربوط به اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بود که آن هم شامل همه‌ی دستگاه‌های دولتی می‌شد.

وی افزود: در واقع اینگونه نبود که به پاس زحماتِ کادر سلامت در این دو سال این افزایش درآمد صرفا برای آن‌ها اعمال شده باشد، بلکه تمام دستگاه‌ها از جمله خود سازمان برنامه و بودجه از این امتیازات بهره‌مند شدند.

نماینده مدافع کادر سلامت سراسر کشور تصریح کرد: درخواست ما در مورد فوق‌العاده خاص، پرداخت با ضریب سه است اما حتی این را پذیرفتیم و اعلام کردیم که با ضریب پایین‌تر هم می‌پذیریم و ما به دنبال این هستیم که اصل قضیه اجرایی شود اما خب تا امروز پیگیری‌های ما به نتیجه نرسیده است.

سقائیان فرد همچنین به تأخیر در پرداخت حقوق خردادماه کادر سلامت اشاره کرد و گفت: متاسفانه نه تنها فوق‌العاده خاص حتی با ضریب پایین پرداخت نشد، بلکه حقوق خرداد ماه کادر سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور در تاریخی که باید؛ واریز نشد و تقریبا ششم و هفتم تیرماه شروع به واریز حقوق آنهم با حکم سال۱۴۰۰ کردند.

وی ادامه داد: علتِ پرداخت حقوق با حکم سال قبل و تأخیر در این پرداخت را مشکلِ سازمان برنامه و بودجه در تامین اعتبار دانستند. حتی معاون توسعه منابع و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز به صراحت اعلام کرد که ما به دلیل اینکه اعتبار مورد نیاز تامین نشد، نتوانستیم به موقع حقوق‌ها را پرداخت کنیم و مجبوریم از محل اعتبارات عمرانی حقوق‌ها را بپردازیم و اگر این رویه ادامه پیدا کند برای پرداخت حقوق تیرماه نیز دچار مشکل می‌شویم.

سقائیان فرد افزود: در کنار این اتفاقات صحبت‌های آقای رییس‌جمهور در جمع مدافعان سلامت نیز با واکنش همراه بود. ایشان تمام زحمات کادر سلامت در دوران سختِ شیوع کرونا را به پای نیروهای جهادی نوشتند که البته در صحبت‌های بعدی‌شان اصلاح کردند.

نماینده مدافع کادر سلامت سراسر کشور تاکید کرد: در طول این مدت ما سعی کردیم با نامه‌ها و پیگیری‌هایمان کادر سلامت را امیدوار کنیم اما سازمان برنامه و بودجه با مخالفت با پرداخت اعتبارات برای اجرای فوق‌العاده خاص، آن‌ها را نگران می‌کند در صورتیکه رهبری فرمودند افرادی که یاس و ناامیدی بین مردم ایجاد می‌کنند، چه بدانند و چه ندانند به سود دشمن کار می‌کنند.

سقائیان فرد در ادامه به افزایش سقف دریافتی‌کارانه پزشکان در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: گله‌ای که کادر سلامت به این تصمیم وزارت بهداشت دارند، این است که چرا افزایش‌کارانه صرفا محدود به پزشکان است و شامل حال سایر گروه‌های کادر سلامت نمی‌شود؟

وی تأکید کرد: اگر بناست به دلیل شرایط بد محیطی، پزشکان شامل افزایش‌کارانه شوند، چرا پرستاران و تیم بهداشتی که کنار پزشک در همان منطقه و آن شرایط مشغول کار هستند شامل این افزایش نمی‌شوند. امتیاز بابت کار در مناطق محروم نباید فقط به یک صنفِ مشخص داده شود. این عین تبعیض و بی‌عدالتی است.

سقائیان فرد در پایان گفت: ما نمی‌توانیم این توجیه را که اعتبار برای انجام فوق‌العاده خاصِ کادر درمان وجود ندارد، بپذیریم. ما در این دو سال جان خود را کفِ دستمان گرفتیم و خدمت کردیم به نظر می‌رسد مخالفانِ پرداختِ فوق‌العاده خاص در حق کادر سلامت کم لطفی می‌کنند.

Share