ارزیابی دو نماینده مجلس از ریشه و پیامد افزایش فشارها در حوزه حجاب

صباغیان: مسئله حجاب به نوعی اعتراض اجتماعی تبدیل شده | آصفری: کلا، حجابی وجود ندارد

اواخر هفته گذشته محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس دست به قلم شد و در نامه‌ ای به سردار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی، از تحقیر و هل دادن زنان توسط برخی ضابطان نیروی انتظامی گلایه کرد و از ضرورت اصلاح سبک برخوردبرخی ماموران گشت ارشاد با زنان کم حجاب سخن گفت و خواستار رسیدگی به مواردی شد که حقی از زنان تضییع شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، چند صباحی است که در لوای اجرای طرح عفاف و حجاب، شمار گشت های ارشاد در سطح شهر بیشتر و برخوردها ،بازداشت ها و تذکرات به زنان نیز پرتعداد تر از زمان های مشابه شده است، روندی که موجب بروز اعتراض و نارضایتی در میان شهروندان به ویژه زنان شده است؛ زنانی که در روزهای اخیر تجربه بازداشت های چند ساعته از سوی گشت های ارشاد را داشته اند، می‌گویند برخوردهای سلیقه ای و رندمی است و در روند بازداشت، تحقیر شده اند و شانیت و حرمت آن ها با فحاشی و هل دادن نادیده گرفته شده است.

در همین راستا بود که اواخر هفته گذشته محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس دست به قلم شد و در نامه‌ ای به سردار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی، از تحقیر و هل دادن زنان توسط برخی ضابطان نیروی انتظامی گلایه کرد و از ضرورت اصلاح سبک برخوردبرخی ماموران گشت ارشاد با زنان کم حجاب سخن گفت و خواستار رسیدگی به مواردی شد که حقی از زنان تضییع شده است.

به دنبال انتشار و بازتاب نامه پیرهادی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ، جمعی دیگر از نمایندگان مجلس یکی پس از دیگری نیز به سبک و چند و چون اجرای طرح عفاف و حجاب واکنش نشان دادند. از جمله محمدرضا صباغیان و محسن آصفری ( هر دو عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس) که معتقدند رفتار ضابطان با زنان باید محترمانه و همراه با سعه صدر باشد و به کار فرهنگی در این زمینه بیشتر توجه شود.

مسئله حجاب به نوعی اعتراض اجتماعی تبدیل شده

محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون شوراها در مجلس در رابطه با سیاستگذاری‌ها و بسترسازی‌های فرهنگی طرح عفاف و حجاب که در هفته‌های اخیر کلید خورده، به خبر آنلاین گفت: متاسفانه تاکنون نسبت به مسئله عفاف و حجاب غفلت شده است. در برخی شرایط که تا حدودی بدحجابی و یا بی‌حجابی زیاد می‌شود، نیاز است که به این طرح توجه ویژه‌ای شود. در حال حاضر که ما صحبت می‌کنیم می‌بینیم در برخی شهرها تعدادی از افراد کشف حجاب کرده‌اند. این رویه، طبیعتا در کشور اسلامی ایران با اهداف و آرمان‌های اسلامی، مورد قبول نیست. اما آن‌گونه که باید، شرایط برای پیاده‌سازی این امر در جامعه فراهم نشده است. امروز یک زن اگر بخواهد چادر مشکی بخرد و یا یک لباس پوشیده تهیه کند با مشکل مواجه است و در بازار پیدا نمی‌کند. یعنی ما در بازار لباس‌هایی را که مناسب حجاب اسلامی باشد ، کمتر پیدا می‌کنیم. بنابراین، زیرساخت‌ها ابتدا باید فراهم شود و هماهنگی بین همه ارکان و نهادها در رابطه با حجاب و عفاف صورت بگیرد؛ یعنی کار فرهنگی انجام گیرد. درواقع، ما در این رابطه به فرهنگسازی و اقناع نیازمندیم.

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه باید در وهله نخست پیش‌نیازهای طرح عفاف و حجاب فراهم شود، بیان کرد: باید ابتدا از خودمان شروع کنیم، درحالی‌که برخی مسئولان و فرزندان آنها، افراد ذی‌نفوذ در کشور، سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته‌شده و تاثیرگذار که الگو هستند این امر را رعایت نمی‌کنند. مسئولان و دست‌اندرکاران باید به مسئله الگوسازی توجه کنند. البته برخی مواقع نیز واکنش‌ها به این مسئله نوعی اعتراض است و برخی‌ها که از وضعیت موجود کشور ناراضی هستند و اقتصاد و مشکلات معیشتی به آنها فشار آورده است از این طریق اعتراض خود را بیان می‌کنند وگرنه خودشان به حجاب و پوشش اسلامی معتقد هستند و به آن باور دارند. به عقیده من، بد حجاب در شرایط کنونی کشور ما، دلایل مختلفی دارد که باید به همه ابعاد،‌ جنبه و زمینه‌های ایجاد آن توجه شود.

برخورد دوگانه گشت ارشاد باز زنان در بزنگاه های سیاسی

صباغیان با اشاره به برخوردهای دوگانه گشت ارشاد با زنان کم‌حجاب در بزنگاه‌های سیاسی همچون انتخابات و راهپیمایی‌ها و همچنین ایجاد نفاق و نفرت‌پراکنی در جامعه با برخوردهای تند و خشن در رابطه با حجاب و عفاف، خاطرنشان کرد: این نگاه دوگانه هم جزئی از اِشکالات است که همه اینها به نبود سیاست‌های همسان و عدم بررسی ریشه‌ای این مسئله برمی‌گردد. این یک کار ذوالوجهین است و باید همه جوانب در نظر گرفته شود تا موفق شویم. منتهی از همه اینها بالاتر این است که باید از خود مسئولان و کسانی که امروز نقشی در انقلاب و مسئولیت‌ها دارند، انتظار داشت.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه نقش ضابطان و ماموران اجرای این طرح را چگونه می‌بینید و بایدها ماموران گشت ارشاد در این مسیر چیست، گفت: نظارت باید با ظرافت، اصولی و حساب‌شده باشد. ماموران ما در این امر نباید در همان ابتدا با خشونت برخورد کنند. درواقع، تذکر و امر به معروف باید مراحل خودش را طی کند. رفتار ضابطان باید محترمانه همراه با سعه صدر و برخوردهای حساب‌شده باشد.

برخوردهای گشت ارشاد با زنان موثر نخواهد بود

محسن آصفری، دیگر عضو کمیسیون شوراها در مجلس هم در این رابطه به خبرآنلاین گفت: متاسفانه موضوع بی‌حجابی نه بدحجابی که امروز در جامعه خودش را نشان می‌دهد مورد گلایه همه مردم است. امروز یک جریانی مطمئنا دنبال این است که قبح حجاب را در جامعه بشکند. ما در برخی مغازه‌ها و حتی در سطح شهر اصلا حجابی نمی‌بینیم. نه اینکه بدحجابی باشد، نه! کلا حجابی وجود ندارد که این موضوع نشان از دست‌های پشت پرده در این مسئله دارد.

آصفری تصریح کرد: با برخورد خشونت‌آمیز با مسئله بدحجابی هم نمی‌توان مشکلی را حل کرد. مهم، برخورد با عناصری است که بی‌حجابی را ترویج می‌دهند نه بدحجابی. به واقع، مشکل جامعه امروز ما بی‌حجابی است نه بدحجابی، اما صرفا با شیوه برخورد گشت ارشادی با دو عامل پوشش مثلا پوشش بد در جامعه دردی دوا نمی‌شود، بلکه باید جریانی که پشت پرده در حال ترویج فرهنگ بی‌بندوباری است شناسایی و با آن برخورد شود. از طرف دیگر باید دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، صدا و سیما و رسانه‌های ما نسبت به کار فرهنگی توجه ویژه داشته باشند؛ که متاسفانه اینگونه نیست.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: وقتی در رسانه ملی که الگوساز است مجری تلویزیون پشت دوربین یک جور ظاهر می‌شود اما در عکس‌ها و پوسترها و فیلم‌هایی که بعدا از او منتشر می‌شود به شکل دیگری ظاهر می‌شود، این رفتار تحلیل‌های دوگانه‌ای برای افراد به وجود می‌آورد که نیاز به اصلاح و توجه جدی دارد.

Share