مدیرکل زمین شناسی گیلان مطرح کرد:

رفع نیاز معدنی گیلان با اجرای طرح تحول زمین شناسی | لزوم حفظ پوشش گیاهی با ژئوفیزیک هوایی

مدیرکل زمین شناسی گیلان با بیان اینکه استان پتانسیل خوبی برای اجرای طرح تحول زمین شناسی دارد، گفت: اجرای این طرح، نیاز معدنی این استان به طور چشمگیری در داخل استان رفع خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، مسلم امانی  با اشاره به اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی را در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کردستان، قم، قزوین و مرکزی اجرا می‌کند، گفت: استان گیلان پتانسیل خوبی برای اجرای این طرح دارد.

وی هدف از اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی را افزایش بازدهی پروژه‌ها، کاهش زمان تبدیل کانسار به معدن و ایجاد تحرک روزافزون در فعالیت‌های دانش بنیان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد و افزود: امید است با توجه به ظرفیت‌های بالای معدنی در سطح استان، این طرح در استان گیلان نیز اجرا شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان با اشاره به همکاری کارشناسان این اداره کل در طرح تحول زمین‌شناسی استان‌های کردستان و خراسان جنوبی و اعزام آن‌ها برای تهیه نقشه‌های اکتشافی در این استان ها، عنوان کرد: به لحاظ فنی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور توانایی اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در استان را دارد.

امانی همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ پوشش گیاهی در استان گیلان در پروژه‌های زمین شناسی، ژئوفیزیک هوایی را روشی مناسب برای شناسایی کانسارهای فلزی و غیر فلزی در این استان دانست و اضافه کرد: عملیات اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی با استفاده از هلی کوپتر و بدون کوچکترین آسیبی به پوشش گیاهی انجام می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه با اجرای طرح تحول، نیاز معدنی این استان به طور چشمگیری در داخل استان رفع خواهد شد، خاطرنشان کرد: هم اکنون برای تامین مواد معدنی از جمله شن و ماسه ناچار به تامین نیازمان از استان‌های همجوار هستیم، اما با اجرای این طرح می‌توانیم پاسخگوی این نیاز باشیم.

مدیرکل زمین‌شناسی گیلان اضافه کرد: برای اجرای این طرح نیازمند انعقاد قرارداد بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، استانداری گیلان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هستیم که امیدواریم با نگرش مثبتی که در این زمینه وجود دارد، این امر به زودی محقق شود.

Share