مدیرعامل برق منطقه ای گیلان:

خانوارها فقط چند لامپ اضافه را خاموش کنند | ظرفیت خوب گیلان در انرژی‌های خورشیدی و بادی

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان، با بیان اینکه متوسط مصرف خانوارها ۳۰ کیلووات در شبانه روز است، اضافه کرد: اگر خانوارها تنها ۱۰ درصد معادل ۳۰۰ وات(چند لامپ اضافه) صرفه جویی کنند، شبکه برق سراسری قطعا بدون خاموشی سپری می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بهمن داراب زاده، با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید برق در استان گیلان ۲۸۵۵ مگاوات است، اظهار کرد: از این حیث گیلان ۳.۲۵ درصد سبد تولید برق کشور را در اختیار دارد، اما توان عملی استان ۲۵۰۰ مگاوات است.

وی شرایط نیروگاه‌های استان را مطلوب دانست و افزود: شرکت برق منطقه استان طرح‌ها و پروژه‌های مصوب از جمله احداث پست‌های انتقال و توزیع و فوق توزیع و خطوط انتقال دارد که با اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در درازمدت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در گفت وگوی خبری باران، با اشاره به اجرای طرح‌های اضطرای سالانه، عنوان کرد: هر سال پیک تابستان را داریم و باید نسبت به افزایش ظرفیت پست‌ها و ترانس‌ها اقدام کنیم و لذا در سال جاری هشت پروژه برای افزایش ظرفیت پست‌ها در نقاط مختلف استان داریم که تاکنون شش پروژه به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است و دو پروژه دیگر به زودی وارد چرخه بهره برداری می‌شود و به افزایش ضریب پایداری شبکه کمک می‌کند تا تابستان را پشت سر بگذاریم.

داراب زاده با بیان اینکه گیلان به لحاظ زیرساخت‌های تولید و توزیع و شبکه برق وضعیت خوبی دارد، گفت: شبکه برق پایایی داریم و در تولید برق هم وضعیت مطلوب است.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم و صنایع استان در مدیریت شبکه برق، تصریح کرد: خوشبختانه امسال خاموشی نداشتیم و با همین روند می‌توانیم تابستان را بدون قطعی و خاموشی برنامه ریزی شده بگذرانیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه صنعت برق استان در همه شاخص‌ها جزو شرکت‌های برتر کشور است و در ارزیابی‌های توانیر جایگاه خوبی داریم، متذکر شد: وزارت نیرو برای مدیریت پیک امسال ۱۰۰ برنامه راهبردی و عملیاتی در دست اقدام دارد که در بخش‌ها و سطوح مختلف در حال اجراست.

وی با اشاره به ابلاغ سهمیه مشخص به استان‌ها و صنایع، خاطرنشان کرد: با همکاری خوب صنایع هم تولید در استان ادامه داشته است و هم در ساعات پیک با خاموشی بخش خانوار مواجه نشدیم. البته از ساعت ۱۲ شب الی ۸ صبح محدودیت مصرف نداریم و صنایع می‌توانند انرژی لازم را مصرف کنند.

داراب زاده، با بیان اینکه صنایع از ساعت ۸ الی ۱۱ صبح و بعد از ظهرها با ضریب سهمیه می‌توانند مصرف کنند، افزود: صنایع در ساعات پیک یعنی ۱۲ ظهر الی ۶ عصر و هشت الی ۱۲ شب باید مصرف را به حداقل برسانند که تاکنون همین اتفاق افتاده است.

وی ۱۴ تیر ۱۴۰۰ را اوج مصرف برق در گیلان دانست و عنوان کرد: براساس پیش بینی‌ها هفته جاری و هفته آینده احتمالا اوج مصرف تکرار می‌شود و روزهای گرمی در استان و کشور خواهیم داشت و لذا افزای مصرف برق رخ می‌دهد. در این راستا باید مدیریت مصرف را در غالب سه کلیدواژه «به جا»، «به اندازه» و «به موقع» تعریف کنیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان، از خانوارها خواست استفاده از وسائل پر مصرف برقی را به ساعات پایانی شب، اوایل صبح و یا روزهای تعطیل موکول کنند و گفت: مصرف وسائل پر مصرف در پیک از نظر اقتصادی هم برای خانوار مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه متوسط مصرف خانوارها ۳۰ کیلووات در شبانه روز است، اضافه کرد: اگر خانوارها تنها ۱۰ درصد معادل ۳۰۰ وات (چند لامپ اضافه) صرفه جویی کنند، شبکه برق سراسری قطعا بدون خاموشی سپری می‌شود.

داراب زاده، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای دانست و عنوان کرد: گیلان با حدود ۲۲۰ مگاوات تولید برق از انرژی‌های تو سهم ۱.۶ درصدی در کشور دارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان، با اشاره به ظرفیت خوب گیلان در انرژی‌های خورشیدی و بادی، متذکر شد: علیرغم تصور عمومی مبنی بر ابرناکی گیلان، مستعد نیروگاه خورشیدی هستیم و لذا ساختگاه پنج نیروگاه خورشیدی را در استان معرفی کردیم که مجموعا ۴۵ مگاوات تولید می‌کند.

وی این نیروگاه‌ها را فعلا در جنوب استان به واسطه اقلیم مناسب دانست و بیان کرد: در گام اول دو نیروگاه در رودبار و لوشان با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی احداث می‌شود و تا پایان سال شاهد تولید ۱۰ مگاواتی خواهیم بود.

داراب زاده سوخت اول در نیروگاه‌ها را گاز دانست که در تابستان مشکلی ندارد و خاطرنشان کرد: در فصل زمستان محدودیت‌هایی در تامین گاز داریم و لذا اغلب نیروگاه‌ها از سوخت دوم که گازوییل است استفاده می‌کنند و لذا از هم اکنون برای پر شدن مخازن گازوییل نیروگاه‌ها اقدام کردیم.

وی سوخت نیروگاه‌ها را فسیلی دانست و یادآور شد: به ازای هر کیلووات ساعت برق ۹۰۰ گرم گازهای آلاینده وارد جو می‌شود و لذا اگر مدیریت مصرف برق اتفاق بیفتد، نسبت به انتشار گازهای آلاینده نیز گام مثبت برداشتیم. البته باید به سمت انرژی‌های نو و پاک برویم که اصلا آلایندگی ندارد.

Share