سیاوش آقاجانی خبر داد:

بانکی که منابع درون استانی را به استان دیگر انتقال بدهد، خیانت کرده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: در چهار ماهه نخست سال تا کنون با ثبت ۹ هزار و ۴۹۳ فرصت شغلی ۳۱ درصد از میزان اشتغال تعهدی محقق شده است که از این حیث در رتبه پنجم کشور قرار داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امروز جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری گیلان به ریاست اسدالله عباسی استاندار گیلان و با حضور سیاوش آقاجانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، سایر اعضای کارگروه و با حضور ویدئو کنفرانسی فرمانداران در استانداری گیلان برگزار شد.

سیاوش آقاجانی در این جلسه از کاهش نرخ بیکاری از ۷.۵ درصد سال گذشته به ۷ درصد برآورد نقطه‌ای در سال جاری خبرداد و گفت: جزء معدود استان‌هایی هستیم که در مسیر کاهش نرخ بیکاری قرار داریم.

وی در تشریح طرح‌های اشتغال عشایری و روستایی در چهار ماهه نخست سال گفت: از میزان ۶۰۷ میلیارد تومان تسهیلات ابلاغی به استان، ۸۲ درصد آن با ایجاد فرصت شغلی برای ۱۰ هزار و ۲۹۰ نفر پرداخت شد.

وی در خصوص وضعیت نهادهای حمایتی در تسهیلات روستایی و عشایری گفت: دستگاه‌های حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران جمعا ۱۲۲ میلیارد به خود اختصاص دادند که از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان با ایجاد فرصت شغلی برای ۳ هزار و ۶۳ نفر پرداخت شد.

آقاجانی در خصوص تسهیلات روستایی و عشایری برای طرح‌های بیشتر از ۲۵۰ میلیون تومان گفت: پس از نظارت‌های استانی انجام شده، به ۳۰ طرح که انحراف داشتند اخطار داده شد و سود یارانه ایِ ۵ طرح نیز به دلیل انحراف، به نرخ ۱۸ درصد تبدیل شد.

وی درصد تحقق اشتغال ایجاد شده و بیمه شده در این بخش را به تفکیک دستگاه‌های اجرایی در هر شهرستان، جمعا به ترتیب ۵۶ و ۳۷ درصد اعلام کرد.

آقاجانی با تاکید بر لزوم نظارت شهرستانی در خصوص طرح‌های کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان افزود: انجام بازدیدهای مشابه در سطح شهرستان‌ها با محوریت کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها و ارایه گزارش تحقق اشتغال و میزان انحراف، در دستور کار است.

آقاجانی بر لزوم نظارت بر طرحهای بهره‌مند از تسهیلات روستایی و عشایری، احصاء طرح‌های اولویت دار توسط دستگاه‌های اجرایی به ویژه طرح‌های با ظرفیت اشتغال و درصد پیشرفت بالا جهت بهره مندی از مانده منابع و اعتبارات بازپرداختی، لزوم پیگیری دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران بابت رفع محدودیت‌های احتمالی طرح‌های بهره‌مند از تسهیلات به منظور بهره برداری هر چه سریعتر آن‌ها جهت تحقق اشتغال کامل و لزوم پیگیری موسسات عامل بابت استفاده از تسهیلات بازگشتی را از موضوعات مورد تاکید در بحث تسهیلات روستایی و عشایری عنوان کرد.

وی در ادامه به تسهیلات مشاغل خانگی در استان اشاره و بیان کرد: از ۵۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی، ۴۲ میلیارد تومان آن با درصد تحقق ۸۲ درصد و ایجاد فرصت شغلی برای یک هزار و ۱۱۶ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت شده است.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد طرح‌های مشاغل خانگی مستقل و ۶۰ درصد آن‌ها طرح‌ها پشتیبان بودند.

مدیرکل در ادامه با تشریح جزییات شیوه نامه استانی تنظیم شده برای تسهیلات مشاغل خانگی این شیوه نامه را حاصل تجربه چندساله اداره کل عنوان کرد که می‌تواند به پرداخت نظام‌مند تسهیلات مشاغل خانگی کمک نماید.

وی در این راستا گفت: این شیوه نامه به گونه‌ای تنظیم شده است که متقاضی از زمان ارسال مدارک و طی فرآیندهای مربوطه در شهرستان و مرکز استان و بانک عامل، حداکثر ظرف دو ماه، تسهیلات خود را دریافت کند.

سیاوش آقاجانی در خصوص طرح‌های مشاغل خانگی از فرمانداران خواست تا منتظر وصول طرح‌ها از جانب متقاضی نباشند و با ورود انگیزشی، زمینه تشویق و ترغیب افراد را در بهره برداری از ظرفیت‌های این بخش فراهم کنند.

مدیرکل، مواردی نظیر پیگیری بانک توسعه تعاون از واحد ستادی خود بابت احتساب منابع سال ۱۴۰۱ استان از زمان ابلاغ، نظام مندسازی سازوکارهای تسهیلات مشاغل خانگی با اجرای شیوه نامه تهیه شده تشکیل و توسعه پشتیبانان مشاغل خانگی و تعاونی‌های تامین نیاز تولید، توسعه اشتغال شهرستان‌های شفت و سیاهکل و اختصاص منابع بیشتر در حوزه مشاغل خانگی در این دو شهرستان، نظارت جهت تحقق اشتغال وعدم انحراف در منابع تخصیصی را از موضوعات مورد تاکید در بحث مشاغل خانگی ۱۴۰۱ عنوان کرد.

وی همچنین پیشنهاد داد در صورت موافقت مقام عالی استان امکان اختصاص منابع مازاد برای شهرستان‌های با عملکرد بالاتر فراهم شود.

سیاوش آقاجانی در ادامه با تشریح جزییات تعهد و عملکرد رصد اشتغال با اشاره به ایجاد ۳۰ هزار و ۹۰۴ فرصت شغلی گفت: در سال جاری ۴۵ درصد افزایش تعهد اشتغال نسبت به سال گذشته داریم.

وی ادامه داد: در چهار ماهه نخست سال تا کنون با ثبت ۹ هزار و ۴۹۳ فرصت شغلی، ۳۱ درصد از میزان اشتغال تعهدی ۱۴۰۱ محقق شده است که از این حیث در رتبه پنجم کشور قرار داریم.

آقاجانی اضافه کرد: براساس نظارت‌های انجام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با ۷۳.۵ درصد صحت اشتغال ثبت شده، پس از استان اردبیل در جایگاه دوم کشور قرار دارد که این، حاصل دقت نظر دستگاه‌های استانی در ثبت دقیق آمار اشتغال است.

وی با اعلام این خبر، تاثیر برگزاری جلسه ماه گذشته با حضور دستگاه‌های اجرایی در استانداری و همچنین برگزاری دوره آموزشی نحوه کار با سامانه رصد و جلسه با دستگاه‌هایی که در ثبت اطلاعات عقب بودند، را در بهبود عملکرد و رشد رتبه استان در سامانه رصد اشتغال کشور موثر دانست.

استاندار گیلان نیز با اشاره به اینکه دو موضوع تسهیلات و اشتغال بیشترین مطالبه مردم در سفرهای استانی دولت و دیدار با اینجانب است، اظهار کرد: باید توزیع منابع و اجرای طرح‌های توسعه‌ای مناطق محروم در اولویت قرار گیرد.

وی توسعه شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم و اشتغالزایی برای جوانان را مورد تأکید قرارداد و گفت: توجه به مردم مناطق محروم در راستای ایجاد عدالت و جلوگیری از حاشیه نشینی است.

 عباسی بر لزوم برخورداری افراد متقاضی واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی تأکید کرد و از فرمانداران خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف زمین‌های بلااستفاده و خلع ید از افراد فاقد صلاحیت اقدام کنند و به فعالیت‌های تولیدی اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه تسهیلات، وجوهی است که دولت نزد بانک‌ها به امانت گذاشته است، گفت: بانک‌ها باید به محض آماده شدن مستندات مردم برای دریافت تسهیلات، بلافاصله و بدون معطلی تسهیلات را پرداخت کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: منابع بانکی گیلان مختص همین استان است و بانکی که منابع درون استانی را به استان دیگر انتقال بدهد، خیانت کرده است.

وی به شرایط زندگی مردم اشاره و بر لزوم حفظ اشتغال موجود تأکید و اظهار کرد: کمیته‌ای ذیل کارگروه سرمایه‌گذاری استان در جهت نظارت بر تحقق تعهد اشتغال استان تشکیل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر روز گذشته روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران اسلامی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت تسریع در احداث راه‌آهن رشت-آستارا و تکمیل کریدور شمال-جنوب، اظهار داشت: با دستور امروز رئیس‌جمهوری، به زودی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه راه آهن رشت-کاسپین و رشت- آستارا خواهیم بود که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در اشتغالزایی مؤثر است.

Share