مدیرکل بهزیستی استان گیلان خبر داد:

فعالیت ۸۸ کودک کار در شهر رشت | ۹۰ درصد کودکان خیابان در گیلان غیربومی هستند

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به حضور ۸۸ کودک کار در سطح شهر رشت گفت: ۹۰ درصد کودکان خیابان در گیلان غیربومی هستند که به دلیل فقر مالی به کار روی آورده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از تسنیم، سیدمهدی خدمت‌بین دانا، درباره اقدامات بهزیستی در راستای توسعه اشتغالزایی در معتادان بهبودیافته اظهار داشت: معتادان بهبودیافته با گذشت یک سال از بهبودی خود می‌توانند با اخذ مدرک فنی حرفه‌ای و مهارت‌آموزی از وام خوداشتغالی ۴ درصد بهزیستی بهره‌مند شوند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه ۵۴۰ نفر از معتادان بهبودیافته در استان گیلان سال گذشته از این تسهیلات برخوردار شده و هر کدام با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان برای خود شغلی را ایجاد کردند گفت: اشتغال عامل مهم و تاثیرگذار در مانایی درمان معتادان بهبودیافته است.

خدمت‌بین دانا با اشاره به اینکه معتادانی که پس از درمان اعتیاد شغلی داشته باشند احتمال بازگشت آنان به بیماری اعتیاد بسیار پایین است خاطرنشان کرد: بدین جهت یکی از رویکردهای بهزیستی توانمندسازی معتادان بهبودیافته به جهت ممانعت از بازگشت مجدد بیماری آنان است.

وی به اقدامات بهزیستی در راستای آموزش بهبودیافتگان اشاره کرد و ابراز داشت: ارائه آموزش فنی حرفه‌ای، آموزش مهارت‌های زندگی، اعطای تسهیلات خوداشتغالی، اعطای تسهیلات کارفرمایی، بیمه اشتغال یافته بهبودیافتگان و آموزش مدیریت کسب و کار از جمله این اقدامات است.

خدمت‌بین دانا از افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر در گیلان خبر داد و گفت: اداره‌کل بهزیستی استان گیلان اکنون در حال تجهیز ساختمان جدیدی برای ساماندهی معتادان است؛ ظرفیت ساختمان قبلی برای نگهداری معتادان متجاهر ۵۰ نفر بود و با تجهیز این مرکز ظرفیت ۵۰ نفری به ۲۵۰ نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه معتادان جمع‌آوری شده از سراسر استان در این مرکز نگهداری خواهند شد و نگهداری این افراد به مدت ۳ ماه رایگان است افزود: اقدامات درمانی و در کنار آن حرفه‌آموزی معتادان متجاهر نیز پیگیری می‌شود تا در کنار بهبود، حرفه‌ای بیاموزند لذا هماهنگی‌های لازم با اداره کار و فنی‌‌حرفه‌ای برای تحقق این اهداف انجام گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این مجموعه جهت حمایت از کودکان کار و رفع مشکلات آنان‌ عنوان کرد: در این راستا مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده با هدف پیشگیری از آسیب اجتماعی وارد بر کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آن‌ها از سال ۹۶ آغاز به کار کرد.

خدمت‌بین دانا با بیان اینکه توانمندسازی اجتماعی و روانی، فرهنگی، هنری و ورزشی کودکان کار و خیابان در استان گیلان از دیگر وظایف این مرکز است ابراز داشت: در حال حاضر ۸۸ کودک کار و خیابان در سطح شهرستان رشت شناسایی شده‌اند و برای آنان پرونده تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌های استان گیلان نیز به طور رسمی گزارشی در این زمینه اعلام نشده خاطرنشان کرد: ممکن است به شکل موقت و در برخی از ایام سال از جمله تعطیلات و فصول گرم سال به طور موقت کودکان غیربومی در سطح خیابان‌ها مشاهده شوند و دائم مشغول کار در خیابان نیستند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان گفت:  آموزش قانون حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان، حقوق کودک، مهارت‌های زندگی، مهارت فرزند‌پروری، بیان مسئله، حل مسئله، مهارت نه گفتن، خود مراقبتی و سایر موضوعات مورد نیاز از مواردی است که به کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آن‌ها آموزش داده می‌شود.

خدمت‌بین دانا با اشاره به دیگر اقدامات بهزیستی جهت حمایت از کودکان کار اظهار داشت: اداره‌کل بهزیستی گیلان براساس اعتبارات ابلاغی از بهزیستی کشور و نیز بهره جستن از مشارکت افراد نیکوکار و خیر اقدامات موثری در راستای توانمندسازی کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آن‌ها ارائه کرده است.

وی افزود: پرداخت مستمری ماهیانه برای آن دسته از کودکان و خانواده‌هایی که براساس دستورالعمل‌های تخصصی شرایط پذیرش را داشته و بی‌سرپرست و یا بدسرپرست بوده و در معرض آسیب اجتماعی باشند از جمله اقدامات این اداره‌کل جهت کمک به کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان‌ است.

خدمت‌بین دانا گفت: پیگیری امور تحصیلی این کودکان و جلوگیری از بازماندن آنان از تحصیل و تعامل با آموزش و پرورش و مدارس جهت اتقای وضعیت کودکان کار همچنین حمایت مالی و پرداخت کمک موردی برای کمک به تحصیل، تامین لوازم ضروری منزل، کمک به تأمین مسکن افراد نیازمند از دیگر اقدامات در این حوزه است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات حمایتی بهزیستی در این عرصه می‌توان به پرداخت کمک هزینه آموزش فنی و حرفه‌ای و اشتغال‌زایی به خانواده‌ها در راستای حرفه‌آموزی و کمک به درآمدزایی بیشتر خانواده‌های کودکان کار و خیابان به جهت جلوگیری از حضور و کار کودکان در خیابان‌ها اشاره داشت.

وی با بیان اینکه در کنار خدمات مذکور امور حقوقی، درمانی بهداشتی، هنری، ورزشی، تفریحی و زیارتی این کودکان نیز پیگیری و همچنین آموزش موسیقی و کتابخوانی هم به آنان ارائه می‌شود افزود: از میان ۲۵ هزار باشگاه کتابخوانی کشور سال گذشته باشگاه کتابخوانی کودکان کار و خیابان گیلان باشگاه برتر شد.

خدمت‌بین دانا به عمده‌ترین علت روی آوردن کودکان به کار در گیلان اشاره کرد و گفت: عمده علت روی آوردن کودکان به کار، فقر مالی و نیاز برخی از خانواده‌ها به حمایت مالی و همچنین فرهنگ کار و روی پای خود ایستادن کودکان در برخی از خانواده‌ها است؛ بیش از ۹۰% خانواده‌های کودکان کار گیلان غیربومی هستند.

وی افزود: متأسفانه کودکان کار با درآمد‌زایی آشنایی دارند و شهروندان دلسوز نیز با نیت کمک به تأمین نیازهای خانواده‌ها مبادرت به پرداخت نقدی می‌کنند در حالی‌ که حق کودک تحصیل رایگان و آموزش بوده و کودکان نباید به دست‌فروشی و کار در خیابان‌ها اشتغال داشته باشند.

Share