سفیر فنلاند در تهران با حضور در گیلان عنوان کرد؛

ورود فاضلاب به طبیعت در فنلاند معادل صفر است|مدیریت دانش بنیان در حوزه آب

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به رابطه نزدیک به یک قرن بین دو کشور فنلاند و جمهوری اسلامی گفت: کشور فنلاند را بعنوان کشور دوستدار محیط زیست و پیشرو در انرژی‌های پاک و پایدار می‌شناسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سفیر فنلاند در تهران تاکید کرد: روابط پایدار و پیشرفته بین ایران و فنلاند از اهداف روابط خارجی دو کشور است و ما به همکاریهای دوجانبه نه بصورت کوتاه مدت بلکه بلند مدت نگاه می‌کنیم.

کاری کاهیلوئوتو در جریان سفر به رشت در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: خروج من از تهران و حضوردر استانها امکان آشنایی با ظرفیت‌های وسیع منطقه را فراهم می‌آورد؛ من پیغام‌رسان بین دو کشور هستم و گسترش ظرفیت‌ها و روابط بین دو کشور از اهداف من است.

وی اظهار داشت: انجام مسئولیت انتقال آنچه در گیلان موجود یا مورد نیاز است به طرف‌های مقابل فنلاند بر دوش من است و برای فنلاندی‌ها سفر به منطقه کاسپین و خزر بدلیل تشابهات بسیار، چون برخوردار بودن از دریا، جنگل و صنعت جنگلی تعجب برانگیز و شگفت‌آور است.

کاهیلوئوتو افزود: یکی از مواردی که می‌خواهم توجه شما را به آن جلب کنم بحث تفکیک پسماند و تبدیل به انرژی است؛ بخش صنایع مرتبط با پسماند در فنلاند بسیار فعال است و ورود فاضلاب به طبیعت در فنلاند معادل صفر است و این در حالی است که ۸۲ درصد فاضلاب در گیلان وارد طبیعت می‌شود.

وی بر آمادگی همکاری فنلاند در موضوع مدیریت پسماند در ایران و گیلان تاکید کرد و گفت: مساله بعدی بحث آب و مدیریت آب است که فنلاند در این حوزه از مدیریت دانش بنیان برخوردار می‌باشد که میتواند مبنای همکاری دوکشور باشد و از نظر ما این همکاری میتواند در ابعاد بلند مدت تعریف شود.

سفیر فنلاند در ایران افزود: ما آگاه هستیم که مجموعه دفتر توسعه سازمان ملل در بخش آب و مدیریت پسماند این منطقه فعال است، در عین حال انگیزه داریم از این طریق هم وارد شویم؛ همچنین می‌توانیم راهکارهای‌مان را به مجموعه دفتر توسعه سازمان ملل ارائه دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این دیدار با اشاره به رابطه نزدیک به یک قرن بین دو کشور فنلاند و جمهوری اسلامی گفت: کشور فنلاند را بعنوان کشور دوستدار محیط زیست و پیشرو در انرژی‌های پاک و پایدار می‌شناسیم.

به گفته رضا زمانی، فنلاند در خصوص مدیریت آب و جنگل در فناوری‌های هوشمند پیشرو است و از همه مهمتر در موضوع آموزش میتواند همکاری خوبی با ان داشت.

وی در این دیدار گیلان را بعنوان یکی از کانونهای تمدن در کشور نامبرد و شهر رشت بزرگترین شهر شمال ایران است و نرخ بالای تحصیلات عالی و سهم بالای زنان در مشارکت اقتصادی قابل معرفی است که جلگه سفیدرود با بزرگترین رود شمال ایران در این استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به ظرفیت‌های شگرف گیلان در زمینه تنوع زیستی گفت: عدم مدیریت پسماند بزرگترین چالش استان‌های شمالی از جمله گیلان است و با توجه به اینکه جزء استان‌های گردشگرپذیر هستیم پسماند در اوج فصل سفر بسیار افزایش می‌یابد.

زمانی زمانی‌عدم مدیریت فاضلابهای خانگی و نیز عدم مدیریت صحیح پسماند و نیز معضلات زیست محیطی تالاب انزلی را از جمله چالشهای مهم محیط زیستی استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه ۸۲ درصد فاضلاب خانگی وارد طبیعت می‌شود.

وی پیشنهاد داد: باتوجه به شرایط تالاب بین المللی انزلی زمینه خواهر خواندگی با یکی از تالاب‌های فنلاند فراهم شود، با توجه به اینکه هر سه سایت جنگل‌های هیرکانی گیلان که به ثبت جهانی رسیده در مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد مایلیم از تجربیات ارزشمند فنلاند در مدیریت جنگل بهره بگیریم و همچنین انتقال تکنولوژی و نیروی متخصص مورد توجه قرار گیرد.

فنلاند با حدود ۵.۵ میلیون نفر جمعیت یکی از اعضای اتحادیه اروپاست که بین کشورهای عضو این اتحادیه وضعیت باثبات‌تری در اقتصاد دارد. بخش مهمی از اقتصاد فنلاند به صادرات وابسته است که شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ می‌شود. این کشور همچنین از واردکنندگان مواد غذایی، نفت خام و فرآورده‌های نفتی، تجهیزات حمل و نقل، پارچه و الیاف و برخی محصولات دیگر نیز هست.

این کشور از نظر پوشش گیاهی به دلیل پوشانده بودن سه‌چهارم مساحتش با جنگل شباهتی تقریبی به استان‌های شمالی ایران دارد.

گیلان در یازدهم خردادماه نیز میزبان کازو توشی آیکاوا سفیر کشور ژاپن در ایران بود و وی در این سفر تاکید کرد: تنوع زیست محیطی تالاب انزلی نه تنها برای ژاپن و ایران بلکه برای مردم جهان بسیار ارزشمند است و باید از آن حفاظت کنیم.

Share