کارشناس علوم سیاسی:

نمایندگان شأن نظارت دارند نه شأن دخالت | سیستم انتخابات ما باید اصلاح شود

روح الله پوراسماعیلی” کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه برخی نمایندگان نه تنها نمایندگان مجلس فعلی بلکه در ادوار مختلف، در بودن یا نبودن مدیران شهری، استانی و حتی کشوری دخالت مستقیم داشته اند، گفت: گزینه معرفی می‌کنند و سیستم اجرایی را تحت فشار قرار می‌دهند که گزینه‌ی آن‌ها بر سر کار بیاید .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ۸ دی، روح الله پوراسماعیلی در رابطه بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس و تاکید ایشان برعدم دخالت نمایندگان در انتصابات، اظهار کرد: یکی از مولفه‌های اصلی در اداره نظام سیاسی تفکیک قوا است.

وی افزود: قوای سه‌گانه هر کدام مستقل هستند و باید بر اساس اهدافی که برایشان در نظر گرفته شده، پیش بروند.

دخالت قوا در امورات یکدیگر نظام سیاسی کشور را با چالش مواجه می‌کند

این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه دخالت قوا در امورات یکدیگر نظام سیاسی کشور را با چالش‌های مختلف مواجه می‌کند، تصریح کرد: برخی مسائل در حوزه تقنین و اجرا ریشه ساختاری دارد و می‌بایست از ابتدا قوانینی وضع می‌شد که امروز با مشکلات این چنینی روبرو نشویم.

پوراسماعیلی با بیان اینکه نمایندگان مجلس نه تنها مجلس فعلی بلکه در ادوار مختلف، در بودن یا نبودن مدیران شهری، استانی و حتی کشوری دخالت مستقیم داشته اند، بیان کرد: برخی از نمایندگان گزینه معرفی می‌کنند و سیستم اجرایی را تحت فشار می‌گذارند که گزینه‌ی آن‌ها بر سر کار بیاید و اگر چنین نشود با ابزارهایی که قانون در اختیارشان گذاشته مانند استیضاح، طرح سوال، اخطار و … به خواسته‌ی خودشان می‌رسند. پس در اینجا باید یک فکری برای تغییر این ساختار شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان‌شان نظارت دارند اماشان دخالت ندارند، گفت: این مسئله در دو بعد مشکل ایجاد کرده است. یک اینکه دولت‌ها را در انجام رسالت‌شان دچار مشکل می‌کند و دولت‌ها نمی‌توانند افراد را متناسب با اهداف و برنامه‌هایشان در مناصب اجرایی بگمارند و از طرف دیگر هم موضع برخی نمایندگان مجلس به صورتی است که اگر به خواسته خود نرسند دولت را تحت فشار قرار می‌دهند.

اصلاح ساختاری باید انجام شود

پوراسماعیلی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختاری در این موضع باید انجام شود، گفت: باید نظام یک ساختاری بچیند و در نظر گرفته شود که اختیارات نمایندگان و مهم‌ترین وظیفه‌شان یعنی نظارت نمایندگان، چطور باید باشد؟

وی افزود: اینکه نمایندگان نظارت داشته باشند که شخص بدی گماشته نشود یا شخص خوبی بیاید خوب است اما اینکه مصداقی ورود کند، مشکل‌زا است و مردم در این جریان لطمه می‌بییند و حقوق‌شان تضعیف می‌شود.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: در دوره‌های مختلف مجلس، شاهد بودیم که برخی نمایندگان حتی در انتصاب پایین‌ترین پست‌ها مانند بخشداران و حتی دهیاران دخالت کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند نظر دولت اعمال شود.

وی با بیان اینکه کمتر دیده شده که این اعمال دخالت‌ها در جهت سالم‌سازی و بهبود وضعیت مردم باشد، اذعان کرد: عموما این دخالت‌ها بر اساس مناسبات سیاسی است که نمایندگان برای حفظ خودشان در دوره‌های آینده انتخابات انجام داده‌اند و این موضوع را به کرات در جاهای مختلف دیده ایم.

سیستم انتخابات ما باید اصلاح شود

این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه سیستم انتخابات ما هم باید اصلاح شود، گفت: سیستم گزینش افراد باید اصلاح شود و هرکسی وارد نشود. در کشورهای مختلف می‌بینیم که گزینه‌های انتخابات مجلس باید مراحل مختلف را طی کنند، آزمون علمی بدهند. متخصص باشند. مراجع مختلف باید در رابطه با آن‌ها نظر دهند و مهم‌تر از این‌ها حزب باید معرفی کند.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر در ایجاد حزب زیاد است، بیان کرد: مثلا احزاب باید مردم ساخته باشند نه دولت ساخته، باید پیگیر مطالبات مردم باشند این در حالی است که ما الان حزب مردمی نداریم.

پوراسماعیلی تصریح کرد: در گذشته بحث استانی شدن انتخابات مطرح شد که بر اساس آن احزاب گزینه معرفی می‌کردند اما به سرانجام نرسید.

وی با بیان اینکه باز هم تاکید می‌کنم این ضعف در دوره‌های مختلف مجلس وجود داشته است، در پاسخ به سوال خبرنگار ۸دی مبنی بر اینکه به نظر شما چند درصد از نمایندگان گیلان در انتصابات دخالت داشته اند، گفت: به نظر من بیش این دخالت‌ها در برخی مواقع به ۷۰ درصد هم رسیده است و من حالا خیلی کف موضوع را گرفته‌ام و به نظرم این موضوع در کل کشور عمومیت داشته است.

این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه فرماندار مجری تحقق اراده دولت در شهرستان‌ها است، گفت: اما وقتی در این موضوع نماینده‌ها دخالت کنند، اگر اراده نماینده توسط فرماندار محقق نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ فرماندار توسط فشارهای نماینده حذف می‌شود آن هم با سوء استفاده از ابزار‌های قانونی. به همین جهت می‌گویم برخی موضوعات به لحاظ قانونی مشکل دارد.

قانون نباید حفره داشته باشد؛ دنیا با نظارت هوشمند پیش می‌رود

وی با اشاره به اجرای عادلانه‌سازی ارز ترجیحی، گفت: دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی نظارت انجام داد. نمی‌شود هربار ناظر به مغازه‌ها رفته و با صاحب مغاره‌ها کلنجار برود، این در حالی است که گاهی شده حتی ناظر و متناظر با هم تخلف می‌کنند. پس باید نظارت‌ها هوشمند باشد و از مرکز نظارت شود.

این کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه وقتی قانون خوبی نوشته شود و ساختار خوبی تعریف شود خود به خود مفاسد مرتفع می‌شده و جلوی فساد گرفته می‌شود، تصریح کرد: دنیا الان با نظارت هوشمند پیش می‌رود. چین با یک میلیارد نفر جمعیت چه تعداد پلیس نیاز دارد که بر مردمش نظارت کند؟ پس باید ساختارها درست تعریف شود و قانون نباید حفره داشته باشد تا برخی از این حفره‌ها سواستفاده کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های نماینده انقلابی، گفت: رهبر انقلاب به نمایندگان تاکید کردند که معنویت را در خود تقویت کنید. یکی از مشکلات ساختاری ما این است که راحت می‌توان به نمایندگان پیشنهاد داد که برخی طرح‌ها و لوایح تصویب شود و عده‌ای منفعت‌های کلان ببرند، این در حالی است که اگر نماینده‌ای تقوای فردی و معنویت را در خود تقویت کرده باشد به بالاترین پیشنهادها هم نه می‌گوید که از این جنس نمایندگان هم داریم که اهل رعایت هستند.

نماینده انقلابی باید تعهد و تخصص بالا داشته باشد

پوراسماعیلی ادامه داد: محیط بودن نمایندگان به مسائل هم مهم است. به استثنا یک تعداد از نمایندگان شاخص، بقیه به برخی مسایل و وظایف خود محیط نیستند. الان در رابطه با مسائل اقتصادی کلان، چند درصد از نمایندگان ما تخصص دارند؟ و این مهم هم بر می‌گردد به انتخاب ما در انتخابات.

وی در پایان با بیان اینکه نمایندگان انقلابی ما باید تعهد و تخصص بالا داشته باشند، خاطرنشان کرد: انتقاد حق است اما نباید طوری شود که مخرج مشترک با دشمن داشته باشیم.

Share