مانتوهایی که قد آنها تا بالای زانو باشد ممنوع است|جلوی مانتوها باید روی هم بیاید و دکمه داشته باشد
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از ابلاغ دستورالعمل پوشاک بانوان از طراحی گرفته تا تولید، توزیع و ویترین چینی خبر داد و افزود : اکنون یک قانون مشخص و واحد وجود دارد که طبق آن مانتوهایی که قد آنها تا بالای زانو باشد ممنوع است و جلوی مانتوها باید روی هم بیاید و دکمه داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طبق بررسیهای انجام شده ۷۵ درصد مردم ایران به حجاب اعتقاد دارند و پذیرای شاخصهای عفاف و حجاب و پوشش ایرانی و اسلامی هستند.
سید مجید امامی عصر پنجشنبه در نشست با خبرنگاران در ساری افزود: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در تولید و دسترسی به پوشاک ارزان مبتنی بر شاخصهای حجاب و عفاف وجود دارد، سوء استفادههایی از طریق واردات پوشاک صورت میگیرد که سبب شد تا مقوله عفاف وحجاب به صورت افراط و تفریط در پوشش به انحراف کشیده شود.
وی گفت: اولویت نخست کشور در بحث لباس مشاغل و لباس اجتماعی بانوان بویژه طراحی مانتو و تهیه چادر درجه یک است که برای هر دو نوع لباس پوشش زنان برنامه حمایتی جدی شروع شده است.
امامی با توضیح این نکته که کشور در تولید چادر مشکی دچار مشکل است و تولید داخلی در این بخش درجه دوم محسوب میشود، تاکید کرد: باید تولید درجه یک چادر مشکی نیز در کشور ارزان شود و همسو با این رویکرد با همکاری دولت و دستورالعمل قانونی مجلس، واردات پارچه چادری از کالای درجه چهار به درجه یک تغییر کرد در واقع الان تعرفه واردات آن به ۱۰ درصد کاهش یافت.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: امروز آسیبهای اجتماعی کشور در حوزه عفاف و حجاب بسیار جدی شده است و به همین دلیل دولت در نخستین گام در حل این مشکلات پوشش اسلامی و ایرانی کارکنانش را در دستور کار قرار داده است تا الگوسازی کند.
وی با بیان این که لباس زیبا، سالم و ارزان باید در دسترس عموم مردم قرار بگیرد، اظهار داشت: ایجاد سکوهای فروش موقت و دائمی لباسهای ارزان و زیبا که در دسترس آحاد مردم قرار بگیرد در دستور قرار دارد و تفاهم نامههایی هم با اتحادیههای پوشاک استانهای کشور با هماهنگی وزارت صمت منعقد شده است.
امامی گفت: متاسفانه جوسازیها و قاچاق پوشاک سبب شده تا حتی پوشاکی که تولید داخل است با ترفند و برچسب برند خارجی عرضه شود و این وضعیت پوشش و تهیه لباس در کشور را به صورت خطرناک و فاجعه باری به انحطاط کشانده است.
وی چرخه اقتصادی بازار لباس کشور را چند صد هزار میلیاردی تومانی توصیف کرد و افزود که همین چرخه سنگین اقتصادی به صورت سیستماتیک بازار پوشاک را رانتی و آثار سوء فرهنگی پوششهای غیر متعارف را تحمیل و جامعه را بشدت دچار چالش کرده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از ضعفهای صنعت پوشاک داخلی را نبود نظام سایزبندی با هدف استانداردسازی در کشور دانست و گفت: با تدوین و اجرای نظام سایزبندی که هم اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار دارد، تحولی در عرصه پوشش اسلامی به وجود میآید.
وی از ابلاغ دستورالعمل پوشاک بانوان از طراحی گرفته تا تولید، توزیع و ویترین چینی خبر داد و افزود: اکنون یک قانون مشخص و واحد وجود دارد که طبق آن مانتوهایی که قد آنها تا بالای زانو باشد ممنوع است و جلوی مانتوها باید روی هم بیاید و دکمه داشته باشد.
امامی با اعلام این که برنامه شورای فرهنگ عمومی ساماندهی جامع عرصههای تغییرات فرهنگی است، گفت: پهنههایی چون لباس، حجاب، اسباب بازی، زبان و هویت در این ساماندهی مدنظر است.
وی اثرگذاری در حل مشکلات بد پوششی و بیحجابی را به مراتب بیشتر از برخورد دانست و گفت: دولت مردمی سیزدهم نیز به این رویکرد شورای فرهنگ عمومی کشور قایل است، البته برخورد انتظامی با فوق ناهنجاری اجتماعی به خصوص در مقوله عفاف و حجاب که برهنگی را ترویج میکنند، ضروری تین و انجام نیز میشود.
امامی تذکر مردم به مردم و جامعه به جامعه را راهبرد مهم و اساسی برای رسیدن به اهداف فرهنگ عفاف و حجاب ایرانی و اسلامی دانست و گفت: تعیین رنگ سبز به عنوان رنگ سال جاری نیز از برنامههای شورای فرهنگ عمومی است که با استقبال مواجه شده است.
وی به اهمیت برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری، عفاف و حجاب و مد و لباس در کشور اشاره کرد و افزود: جشنوارههای فرهنگی میتوانند الگویی از پوشش ایرانی اسلامی را ترویج کنند.
امامی به اهمیت جریانسازی یک رویداد فرهنگی و هنری با یک کالای مهم به خصوص مد و لباس اشاره کرد و گفت: این که بازیگران ممتاز و برجسته ایرانی برای عبور از فرش قرمز جشنواره کن باید از مزونهای خاص پاریس لباس خرید کنند، یکی از راهبردهای جریانسازی پوشش است و میتوانیم این پرسش را مطرح کنیم چرا این بازیگران لباسهای خود را از مزونهای اریانی تهیه نمیکنند. ؟
وی گفت: ۱۰ سال است جشنواره برگزار میکنیم اما هیچ تغییری در وضعیت لباس کشور ایجاد نشد. متاسفانه طراحان داخلی تقویت نشدند و به تولید کنندهها متصل نشدند؛ معدودی از تولید کنندههای ما طراح دارند اما بیشتر از فضای مجازی طرح میگیرند.
دیدگاه