انتقاد وکلای ملت از اقدام ناگهانی بنیاد شهید

ماجرای قطع حقوق جانبازان زیر ۲۵ درصد | توضیحات بنیاد شهید درباره قطع کمک معیشتی

طی روزهای گذشته جانبازان زیر ۲۵ درصد که مشمول دریافت کمک معیشتی از سوی بنیاد شهید و امورایثارگران هستند پیامکی را تحت عنوان امکان عدم دریافت این مستمری دریافت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، طی روزهای گذشته جانبازان زیر ۲۵ درصد که مشمول دریافت کمک معیشتی از سوی بنیاد شهید و امورایثارگران هستند پیامکی را تحت عنوان امکان‌عدم دریافت این مستمری دریافت کردند. این گروه از جانبازان طی تماس با خبرگزاری برنا گلایه خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

متن پیامک شده به جانبازان این است؛ «جانباز گرامی، با سلام. به استناد بند« ه–» تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است صرفاً به جانبازان عزیزی که فاقد شغل و درآمد باشند ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. براساس اطلاعات «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» جنابعالی دارای درآمد هستید. درصورت اعتراض به اطلاعات مذکور به آدرس https://hemayat.mcls. gov. ir مراجعه و نسبت به اصلاح اطلاعات پایگاه مورد اشاره اقدام نموده و به منظور تداوم برقراری کمک معیشت، ظرف مدت ۱۰ روز مدارک لازم مبنی بر نداشتن شغل یا درآمد را در سامانه الکترونیک ایثار بنیاد شهید و امورایثارگران بارگذاری نمائید. »

گلایه‌های جانبازان نسبت به قطع حقوقشان

بعد از گزارشی که جانبازان به خبرگزاری برنا اعلام کردند از اداره بنیاد شهید در مناطق مختلف بازدید کردیم و متوجه شدیم جانبازان زیادی بعد از دریافت این پیامک سرگردان به بنیاد منطقه خود مراجعه کرده تا چرایی را مطلع شدند. به جانبازان اعلام شد براساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان یا همان سامانه حمایت وزارت کار دهک خانوار شما بالای هفت بوده به همین منظور قرار است این کمک معیشتی دیگر برای شما پرداخت نشود.
جانبازان نیز نسبت به این تصمیم اعتراض کردند، بنیاد شهید به آن‌ها اعلام کرده اگر می‌خواهید پرداخت این کمک معیشتی برای شما استمرار داشته باشد از سازمان تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان اسناد و املاک کشور استعلام گرفته و اگر از هیچ یک از صندوق‌های بیمه‌ای مستمری دریافت نکرده و ملکی نیز به نام ندارید، پرداخت کمک معیشتی بر قرار خواهد بود.

حال جانبازان زیر ۲۵ درصد که فاقد شغل هستند و سال‌های زیادی است که این کمک معیشتی که مبلغ ناچیزی است را دریافت می‌کنند باید برای آنکه حقوقشان قطع نشود از دستگاه‌های مختلف استعلام گرفته و بنیاد شهید اثبات کنند که نیازمند دریافت این کمک معیشتی هستند. با جانبازان که صحبت کردیم گله زیادی از این اقدام ناگهانی بنیاد داشتند و می‌گفتند در شرایطی که شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم بنیاد شهید می‌خواهد حقوق ما را نیز قطع کند.

توضیحات بنیاد شهید درباره قطع کمک معیشتی برخی از جانبازان

محمود پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، درباره چرایی‌عدم پرداخت کمک معیشتی به جانبازان زیر ۲۵ درصد، اظهار کرد: براساس قانون بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است به جانباز معسر فاقد شغل و درآمد مجاز کمک معیشتی پرداخت کند اما قانونگذار بنیاد را موظف کرده که هر ۶ ماه یکبار پایش کند تا این کمک معیشتی به دست جانبازان فاقد شغل و درآمد برسد، در همه سال‌ها بنیاد وظیفه پایش داشته ولی ابزار پایش نداشته‌ایم و دقت نشده است درحال حاضر سامانه‌ها یکپارچه شده و پایش به راحتی انجام می‌شود.

پاکدل با اشاره به اینکه به سه دهک بالای درآمدی را اعلام کردیم که مدارک خود را که فاقد شغل و فقدان درآمد را برای بنیاد شهید ارائه دهند، ادامه داد: تا دهک هفت درآمدی افزایش حقوق را در سال جاری اعمال کردیم اما برای سه دهک بالا افزایشی را اعمال نکرده و مبلغ قبل را واریز کردیم تا بعد از پایش چنانچه مشخص شد فاقد شغل و درآمد هستند کمک معیشتی را با افزایش سالیانه واریز و مابه التفاوت آن را از ابتدای فروردین ماه واریز خواهیم کرد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا استعلام‌ها از طرف بنیاد انجام نشده است؟ بیان کرد: بنیاد نیز پیگیری‌های خود را آغاز کرده است اگر بتوانیم با همکاری دستگاه‌های مختلف استعلام را دریافت کنیم دیگر لازم نخواهد شد جانبازان خودشان مراجعه کنند.

وی افزود: در آیین نامه‌های قبل آمده که هر ۶ ماه یکبار پایش انجام شود اما در آیین نامه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد دادیم که سالی یکبار این پایش صورت گیرد. البته هنوز مشخص نیست این پیشنهاد در هیات وزیران تایید شود، اگر سیستم‌های یکپارچه پاسخگوی نیازهای ما باشد به صورت سالانه بدون مراجعه جانباز پایش خواهیم کرد.

طبق گفته معاون بنیاد شهید دهک‌های ۸.۹ و ۱۰ درآمدی براساس پایگاه رفاه ایرانیان مورد پایش قرار گرفتند اما همین جانبازان نسبت به دهک‌بندی‌ها هم اعتراض داشتند، با یکی از جانبازان که صحبت کردیم و متوجه شدیم براساس سامانه حمایت دهک ۹ قرار گرفته و دلیل این بود که از بنیاد شهید کمک معیشتی دریافت کرده و فرزند مجرد در خانه دارد که مجموع حقوق خود با فرزندش در ماه بالای ۷ میلیون تومان شده و جزو دهک ۹ درآمدی به حساب آمده است. او می‌گفت بنیاد به من می‌گوید فرزندت باید یارانه خود را از شما جدا کند اما وقتی برای جدا کردن یارانه اقدام کرده گفته‌اند فقط مجردان بالای ۳۵ سال می‌توانند اقدام کنند.

انتقاد وکلای ملت از اقدام ناگهانی بنیاد شهید

از کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری کردیم کیومرث سرمدی واله عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، گفت: درحال حاضر مجلس تعطیل است اما ما از آقای قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معیار بنیاد شهید برای‌عدم پرداخت حقوق جانبازان سامانه حمایت بوده درحالی که این سامانه دارای نواقصی است، ادامه داد: درباره این سامانه ما در مجلس نیز انتقاداتی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم و به آقای عبدالملکی اعلام کردیم اما هر کار جدیدی بدون نقص و ایراد نیست که امیدواریم هرچه سریعتر نواقص حل شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با قبول اینکه این اقدام بنیاد شهید در زمان مناسبی صورت نگرفته است، تاکید کرد: حتما از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌خواهیم در این باره توضیح دهند.

Share