«اطلاعات» طبق حکم رهبری باید زبان گویای همه گروه ها باشد

حجت الاسلام معزی: مرحوم دعایی نه تنها در بین اصحاب رسانه بلکه در تاریخ کشور فراموش نمی شود

آقای صالحی دارای سوابق درخشان علمی، مبارزاتی، انقلابی و تصدی مسئولیت‌های خطیر در نظام جمهوری اسلامی بوده است. فاضل فرزانه‌ای که جانشین مرحوم دعایی شده است، با همان سبک و سیره در اخلاق‌مداری و تواضع و فروتنی، با داشتن شخصیتی معتدل، این دستگاه را اداره خواهد کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی، عضو دفتر رهبر معظم انقلاب و نماینده ایشان در جمعیت هلال احمر، به نمایندگی از آیت الله خامنه‌ای برای قرائت حکم ایشان خطاب به سید عباس صالحی و اهدای حکم سرپرستی مؤسسه و روزنامه اطلاعات به وی روی سن رفت و طی سخنانی گفت: این مجلس شکوهمند به دو انگیزه برگزار شده است: نخست تکریم مردی از تبار جوانمردان و از سلاله پاکان؛ سید محمود دعایی رحمت‌الله علیه. در این چند روز، بزرگان و اندیشمندان و فرهیختگان درباره فضایل اخلاقی مرحوم دعایی مطالبی را گفتند که نه‌تنها گزاف نیست، بلکه درباره او حقیقت داشت و نمایانگر شخصیت کم‌نظیر دعایی بود. اما من از زاویه دیگر توضیح می‌دهم که چطور دعایی را در سلسله جوانمردان می‌بینیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر با برشمردن اصول جوانمردی که در دعایی تجلی یافت، بیان کرد: نخستین اصل فتوت، صدق است که دعایی به حقیقت مرد راستینی بود. اصل دوم وفاست. دعایی وفادار بود و از سال ۴۲ تا روز آخر زندگی، به عهدی که با امام و بعدها با رهبر معظم انقلاب داشت، وفادار ماند. تواضع، محبت و مهرورزی، حسن خلق، علو طبع، شجاعت، رشید بودن و توان مدیریت داشتن از اصول دیگر جوانمردی هستند که در دعایی تجلی یافتند.

وی تصریح کرد: همه اینها با ایمان و خلوص به حضرت حق همراه بود. همچنین به حضرت امام (ره) و انقلاب، هم در گفتار و هم در عمل باور داشت. او در نخستین سال‌های دهه ۴۰ به قم آمد و به پیروی از امام مبارزات خود را آغاز کرد. او کار مبارزاتی خودش را با رسانه آغاز کرد و با روزنامه «بعثت» و بعدها «انتقام» همکاری داشت. بعدها از دست طاغوت گریخت و به نجف مهاجرت کرد. من هم طلبه نجف بودم. دعایی آنجا هم با رسانه کار خودش را آغاز کرد و صدای پرطنین روحانیت را به گوش جهانیان رسانید. دعایی بعد از انقلاب وارد کار سیاست شد و از جانب امام (ره)، اولین سفیر ایران در عراق شد؛ اما به امام گفت که من حقوق وزارت خارجه نمی‌خواهم، به من همان شهریه طلبگی را بدهید.

معزی ادامه داد: من ویژگی دعایی را در طلبگی او می‌دانم. او تا آخر عمر طلبه بود. ۶ دوره نماینده مجلس، ۴۲ سال سرپرست مؤسسه اطلاعات و در دوره‌ای سفیر بود اما یک ریال حقوق نگرفت. در سازمان امور استخدامی کشور، نام سید محمود دعایی را پیدا نمی‌کنید، زیرا او خودش را فقط یک طلبه می‌دانست. دعایی می‌گفت امام که فوت کردند و آقای خامنه‌ای رهبر شدند، نمی‌دانستند که من شهریه طلبگی می‌گیرم و حدود ۶ ماه در عسرت گذراندم تا اینکه روزی آقای حجازی آمد و نامه‌ای به من داد و گفت این شهریه آقاست و تا آخر هم با همان شهریه آقا زندگی کرد. این در حالی است که در عرصه سیاست، کسانی که سابقه نداشتند، بعدها مدعی شدند و آن‌هایی که سابقه کوچکی داشتند، بزرگنمایی کردند و آن‌هایی که هرگز دست به اسلحه نبرده بودند و نمی‌دانستند طاغوت یعنی چه، گفتند ما چنین و چنانیم؛ اما این مرد که همه این‌ها را تجربه کرده بود، تا آخر طلبه باقی ماند. برای من این شخصیت بسیار ارزشمند است.

وی گفت: امام در حکمش خطاب به آقای دعایی فرموده بود شما هم لیاقت داری و هم شایستگی و مرحوم دعایی، هم لیاقتش را نشان داد و هم شایستگی‌اش را. به تعبیر مقام معظم رهبری، به رسانه‌ای آمد که پس از پیروزی انقلاب، نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام انقلابی است. دعایی نشان داد که می‌تواند مؤسسه‌ای به این عظمت را اداره کند و تلاش ۴۲ساله او در مدیریت این رسانه فراموش نمی‌شود. اطلاعات امروز، سرمایه ارجمندی برای کشور است که به‌وسیله دعایی احیا شد و ارتقا یافت. این رسانه، تریبونی شد برای سلیقه‌های مختلف. در مأموریتی که امام و رهبر معظم انقلاب به دعایی داده بودند، یادآور شدند که «شما بار سخنگویی قشرهایی از مردم را به دوش گرفتید که مایل بودند دیدگاه آن‌ها در این روزنامه منعکس شود.» او توانست عرصه بروز و ظهور نگاه‌ها و سلیقه‌های سیاسی مختلف میان نخبگان که در اعتقاد به انقلاب مشترک بوده‌اند را در اطلاعات فراهم سازد.

معزی یادآور شد: جامعه‌ای که اخلاق نداشته باشد، اگر توسعه یابد هم جامعه انسانی نیست. نمونه‌اش غرب است که در آن اخلاق فروپاشیده است. دعایی در کنار همه فعالیت‌هایش، مجلات فراوانی را به‌وجود آورد که در زمینه اندیشه و فکر و مبانی فلسفی و اجتماعی کارهای ارزشمندی بودند. انتشارات اطلاعات هم بسیار پربار بوده‌است. من با بعضی از نشریات اینجا مأنوس هستم. ۱۵ سال از عمر طلبگی‌ام را در غربت غرب گذراندم و هر روز با اطلاعات بین‌الملل غبار غربت از دل زدودم. از سر لطف همکاران آقای دعایی، اخبار مرکز اسلامی همواره در نیم‌صفحه اول روزنامه اطلاعات بین‌الملل منتشر می‌شد. از سال ۹۳ که به ایران برگشتم، با مجله اطلاعات حکمت و معرفت آشنا شدم. یک بار رفتم از روزنامه‌فروشی بخرم ولی پیدا نکردم. با روزنامه تماس گرفتم و خود آقای دعایی آن شماره مجله را برای من آورد و تا پایان سال ۱۴۰۰، همچنان تمامی شماره‌های مجله را شخصا به دست من رساند.
«اطلاعات» طبق حکم رهبری باید زبان گویای همه گروه‌ها باشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر گفت: آقای دعایی دوستان فرهیخته و خوبی داشت که در این مؤسسه کمک حالش بودند و شایستگی‌های فراوانی داشتند. افراد باارزشی اینجا خدمت می‌کردند؛ از جمله مرحوم حسن نیری تهرانی که در اطلاعات کار می‌کرد و مبارز بود و اعلامیه‌های امام را چاپ می‌کرد، زندان‌رفته بود و رفیق صمیمی آقا و آقای هاشمی و دوست مشترک من و آقای دعایی. باید در یک کلمه بگویم دعایی، الگوی اخلاق بود و مروت، جوانمرد بود و به فریاد می‌رسید، به صداها پاسخ می‌داد و به احتیاجات رسیدگی می‌کرد.

وی افزود: انگیزه دوم تشکیل این جلسه، معارفه مسؤول پس از دعایی است. پس از دعایی، گروهی از دوستانش نگران جانشین وی بودند و رهبر معظم انقلاب، برای مدیریت این مؤسسه با آن ویژگی‌هایی که خودشان برشمردند، فردی را مأمور کردند که نه‌تنها نگرانی علاقمندان به اطلاعات را برطرف ساخت، بلکه همگان به این تدبیر نیک احسنت گفتند. آقای صالحی دارای سوابق درخشان علمی، مبارزاتی، انقلابی و تصدی مسئولیت‌های خطیر در نظام جمهوری اسلامی بوده است. فاضل فرزانه‌ای که جانشین مرحوم دعایی شده است، با همان سبک و سیره در اخلاق‌مداری و تواضع و فروتنی، با داشتن شخصیتی معتدل، این دستگاه را اداره خواهد کرد. اینها همراه است با مدیریت رسانه‌ای از سال ۶۰ در مدیریت مجله وزین حوزه که آرزوی ما طلبه‌ها را برآورده کرده بود. زمانی که من مسؤول مرکز اسلامی در انگلیس بودم از دکتر صالحی دعوت کردم به آنجا بیاید و به ما کمک کند و او هم پذیرفت ولی در آخرین لحظه به خاطر بیماری پدر، مجبور شد به مشهد برود و از پدر مراقبت کند. من تا چند روز پیش نمی‌دانستم آقای صالحی برادر شهید است. همچنین «نواندیشی دینی» ازجمله فضایلی است که برای طرح آن در سال ۸۱ به آقا نامه‌ای نوشت که این نامه مورد توجه و تأیید آقا قرار گفت و ایشان پاسخ مفصلی به این نامه دادند. در بخشی از این پاسخ آمده است: «همین که این نسل از افراط و تفریط رنج می‌برند و راه ترقی و تکامل را نه در جمود و تهجر و نه در خودباختگی و تقلید، بلکه در نشاط اجتهادی و تولید فکر علمی و دینی می‌دانند و شجاعت نظریه‌پردازی دارند، خود یک پیروزی و دستاورد است.»

معزی تصریح کرد: صالحی اهل تحقیق در علوم قرآنی است و افتخار شاگردی مراجع بزرگ و علمای دینی را دارد. ۲۰ سال است عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی است و در وزارت ارشاد هم کارهای به‌یادماندنی انجام داده است. برای ایشان در انجام مأموریت خطیر اداره مؤسسه اطلاعات، توفیقات روزافزون از خداوند متعال خواستاریم.

در ادامه حجت‌الاسلام معزی به قرائت حکم رهبر معظم انقلاب خطاب به دکتر سید عباس صالحی پرداخت و از ایشان دعوت کرد برای دریافت این حکم روی سن بیاید.

مشروح حکم رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب آقای سید عباس صالحی دامت توفیقانه

روزنامه کهنسال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشرهایی از مردم عزیز بوده که غالباً سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس می‌یافته است. چندوجهی بودن نگاه‌ها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامه‌ای با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی می‌کرده و اکنون نیز آن‌چنان است. برادر انقلابی و پسندیده خصال مرحوم حجت‌الاسلام دعایی، که علاوه بر افتخار نمایندگی از سوی امام عظیم‌الشأن در آن روزنامه، از سوی اینجانب نیز سال‌ها این مأموریت را بر عهده داشتند، به گونه‌ای شایسته توانسته بودند جهت‌گیری مزبور را رعایت کنند. اکنون پس از درگذشت تأسف‌بار ایشان، جنابعالی با سوابق درخشان علمی و مبارزاتی و انقلابی و تصدی مسئولیت‌های خطیر در نظام جمهوری اسلامی، در صدر فهرست افراد مناسب برای اجرای این مأموریت هستید. لذا اینجانب شما را به نمایندگی خود در مؤسسه و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول آن روزنامه منصوب می‌کنم و توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

Share