نگرانی‌ها در خصوص اربعین امسال

عراق نه تنها لغو روادید نکرد بلکه ویزا هم صادر نمی کند | وعده نخست‌وزیر عراق چه شد؟

دو هفته قبل بود که وزیر کشور در پاسخ به سؤالی در این خصوص که آیا هنوز تردد از مرزهای زمینی به سمت عتبات عالیات میسر نیست، به خلف وعده عراق اشاره کرد و گفت: «افرادی که ویزا داشته باشند می‌توانند از مرزهای زمینی به عراق بروند اما بنا بود که عراق لغو ویزا کند که البته خلف وعده کرده است و برای رفتن به عراق همچنان ویزا لازم است.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایران، دو هفته قبل بود که وزیر کشور در پاسخ به سؤالی در این خصوص که آیا هنوز تردد از مرزهای زمینی به سمت عتبات عالیات میسر نیست، به خلف وعده عراق اشاره کرد و گفت: «افرادی که ویزا داشته باشند می‌توانند از مرزهای زمینی به عراق بروند اما بنا بود که عراق لغو ویزا کند که البته خلف وعده کرده است و برای رفتن به عراق همچنان ویزا لازم است.»

وحیدی ادامه داد: «در نتیجه باید بگویم افرادی که بتوانند ویزا بگیرند و یا ویزا داشته باشند می‌توانند از مرز زمینی به عراق بروند.» روز گذشته نیز فرماندار مهران خبر داد که: «شرایط تردد زائران از مرز مهران به عراق کماکان تغییر نکرده و افراد با داشتن پاسپورت و ویزای معتبر کشور عراق می‌توانند طبق روال گذشته از طریق مرز مهران وارد این کشور شوند.»

سفارت عراق روادید صادر نمی‌کند

با وجود اینکه همچنان سفر به عراق نیاز به روادید دارد اما شواهد نشان می‌دهد که سفارت عراق همکاری لازم را با زائران ایرانی نداشته و برای مردم عادی روادید صادر نمی‌کند. در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به شب‌های قدر و روز شهادت امام علی (ع) خیل مشتاقان سفر به این کشور ازعدم همکاری مقامات عراقی برای صدور ویزا جهت سفر زمینی به این کشور گلایه دارند. شرط دارا بودن ویزا برای تردد از مرز زمینی به عراق درحالی است که مدتی می‌شود زائران عتبات عالیات که مسیر هوایی را برای سفر زیارتی به کربلا انتخاب می‌کنند، از داشتن ویزا معاف شده‌اند. اما هزینه‌های بالای سفر هوایی باعث می‌شود تا همه افراد نتوانند از این امکان استفاده کنند.

وعده نخست‌وزیر عراق چه شد؟

همه این مباحث در حالی است که نخست‌وزیر عراق در سفر شهریور ماه سال گذشته به تهران و دیدار با رئیس جمهور کشورمان وعده داده بود بزودی و برای نیمه شعبان لغو روادید زمینی نیز صورت بگیرد. اما اکنون نه تنها روادید لغو نشده که حتی سفارت این کشور از صدور روادید برای زائران امتناع می‌کند. این خلف وعده باعث شد معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور پیش از نیمه شعبان از وعده روی زمین مانده مسئولان عراقی گلایه کند. وی گفته بود نخست‌وزیر عراق در دو نوبت و در سفر به ایران قول داده بود که مرزها در نیمه شعبان به روی زائران عتبات عالیات گشوده شود. میراحمدی با اشاره به مشکلاتی که برای شیعیان مشتاق زیارت عتبات عالیات به دلیل وعده روی زمین مانده مصطفی الکاظمی ایجاد شده گفته بود: «این افراد بر اساس وعده نخست‌وزیر عراق برای لغو روادید سفر زمینی به عتبات عالیات، برنامه‌ریزی کرده‌اند تا به زیارت بروند. نمی‌دانیم به چه دلیل این دستور هنوز به دست مرزبانی عراق نرسیده است. از این‌رو، درخواست داریم که مقام‌های عراقی بر مبنای قولی که داده‌اند هر چه سریع‌تر این دستور را به مرزبانی خود ابلاغ کنند. همه این موارد در شرایطی است که از سوی ایران هیچ مشکل و مانعی وجود ندارد.»

نگرانی‌ها در خصوص اربعین امسال

طی دو سال گذشته با همه‌گیری ویروس کرونا زائران مشتاق اربعین از شرکت در بزرگ‌ترین تجمع شیعیان در کربلا محروم شده‌اند. اربعین سال گذشته تنها به صورت محدود و صرفاً به صورت هوایی و با داشتن شرایطی مانند تزریق واکسن و تست pcr این سفر انجام شد. این شرایط سخت منجر به آن شد تا حجم قابل‌توجهی از زائران از این سفر محروم شوند. افزایش چشم‌گیر هزینه‌های سفر هوایی و کمبود ظرفیت از اصلی‌ترین مشکلات این سفر بوده است. در شرایط کنونی که ویروس کرونا به شکل قابل توجهی فروکش کرده و با واکسینه شدن اکثریت جامعه خطر شیوع آن به‌شدت کاهش یافته است انتظار می‌رود که سخت‌گیری‌های کشور عراق کاسته شود. اما خبرها نشان می‌دهد که در همچنان بر پاشنه سابق می‌چرخد.

ادامه داشتن این وضعیت علاوه بر مشکل‌ساز شدن سفرهای کنونی به عراق این احتمال را دوچندان می‌کند که بار دیگر امسال نیز به مانند سال گذشته مردم کشورمان از راهپیمایی میلیونی اربعین محروم شوند. به نظر می‌رسد مقامات کشورمان اعم از وزارت کشور و وزارت امور خارجه باید از هم‌اکنون علت خلف وعده مقامات عراقی را پیگیری کرده و با رایزنی با این کشور همسایه شرایط را برای هر چه باشکوه‌تر و پررونق برگزار شدن اربعین امسال فراهم کنند.

Share