حجت الاسلام خلیلی در یادواره 418 شهید کارگری گیلان؛

شهید یعنی نورانیت و این واژه مقدس است | لطف خداوند شامل همه می شود

رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه نورانیت در اختیار خداوند است و او هرکسی را بخواهد نور می دهد، تصریح کرد: خداوند به صورت فطری به همه ما نور عطا کرده چرا که لطف خداوند شامل همه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یادواره ۴۱۸ شهید کارگری استان گیلان با سخنرانی حجت الاسلام خلیلی رئیس کل دادگستری گیلان و مداحی کربلایی محسن کاشفی در حسینیه مجتمع دخانیت گیلان صبح روز چهارشنبه برگزار شد.

حجت‌الاسلام خلیلی با بیان اینکه در ماهی قرار داریم که شیاطین به بند کشیده شده‌اند، افزود: خداوند این لطف و رحمت را بر همه ما قرار داده تا با بند کشیده شدن شیطان در این ماه بهتر خداوند را عبادت کنیم.

رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به ماه نزول قرآن، تصریح کرد: با عبادت باید به چیزی برسیم تا شهد و شیرینی آن در ماه‌های بعدی نیز ماندگار بماند.

وی با بیان اینکه در باب شهادت گفتگو کردن بسیار سخت است، افزود: اگر ذهن خود را به دهه شصت ببریم مقالات زیادی در باب شهدا و شهادت تالیف شده و می طلبد که نسل امروز با مطالعه آنها از آن ساختار پیروی کند.

حجت الاسلام خلیلی گفت: در هر جلسه ای می طلبد که از شهادت بگوییم؛ اینکه واژه شهادت چیست؟! منطق شهید چیست و چگونه زیستند؟

وی با بیان اینکه این سوال مطرح است که آیا پیرامون شهید باید مراسم عزاداری بگیریم و ناله سر دهیم یا شادمانی کنیم، یادآور شد: لذا وقتی با این سوال اساسی مواجه می‌شویم باید منبعی را معرفی کنیم که اصیل باشد و از کسی بگوییم که بر فقه و کلام سلطه دارد.

رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به بیانات فقیه عالیقدر شهید مطهری، تصریح کرد: بنا بر بیانات امام راحل می‌توان به تمام آثار شهید مطهری استناد کرد و امروز به کتاب ارزشمند شهید مطهری در باب شهادت، شما را ارجاع می‌دهم.

خلیلی با بیان اینکه واژه شهادت بسیار مقدس است، افزود: این کلمه تقدس دارد و پیرامون آن هرکسی بشوند و ببیند، نورانیت او را فرا می‌گیرد.

رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه نورانیت در اختیار خداوند است و او هرکسی را بخواهد نور می‌دهد، تصریح کرد: هرکسی نمی‌تواند لاف از نورانیت بزند و این واژه‌ای که در اختیار شهید است را برای گروه، عشیره و صنف خود نام ببرد.

خلیلی با بیان اینکه طبق تعریف ابن عربی دو گونه نور داریم، افزود: وقتی خداوند می فرماید «نورا علی نور» یعنی نوری که بر نور دیگر قرار گرفته است و کسی می‌تواند از این واژه استفاده کند که با گونه اول به گونه دوم متصل شده باشد.

وی افزود: خداوند به صورت فطری به همه ما نور عطا کرده چرا که لطف خداوند شامل همه می‌شود و سرمایه وجودی ما نور است اما این نور تا به نور ثانی و مبدا متصل نشود، نورانیت خود را نخواهد گرفت.

رییس کل دادگستری گیلان گفت: شهید کسی است که نور ثانویه را به نور اولیه افزوده و توانست تاریکی و ظلمات را از بین ببرد.

خلیلی تصریح کرد: شهید یعنی نورانیت و وقتی با این نورانیت مواجه شدیم، منطق شهید این می‌شود که هم آمیخته به عشق باشد و هم آمیخته به اصلاح و مصلح بودن.

رییس کل دادگستری گیلاندر ادامه تصریح کرد: فضای رسانه ای معاند در پی این است که نورانیت را از قلوب انسان ها بگیرد و با تاریک نمودن قلوب انسان ها به انحرافات و کج روی ها دامن بزند.

وی شهادت را تکامل و رستگاری انسان دانست و تصریح کرد: آرزوی شهادت آرزوی هر انسانی است که با شهادت به کمال و تکامل می رسد.

خلیلی با بیان اینکه همه ما بر ماندن اصرار داریم، گفت: مرگ طبیعتاً پدیده مطلوبی نیست اما آنچه ما را ماندگار می کند عمر است. اینکه آیا طویل شدن عمر توجیه عقلانی و فقهی دارد؟! ائمه فرمودند طلب عمر کنید اما امام سجاد فرمود طلب عمر کنید اما طلب عمری که با عبادت ما را به کمال برساند و هر زمان که می‌خواهد لانه شیطان بشود خدایا این عمر را از ما بگیر.

Share