مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان تأکید کرد:

سالی متفاوت در جشنواره ملی تئاتر خیابانی لاهیجان | بدون لکنت از گفتمان فرهنگی دولت دفاع می‌کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر پرهیز از نگاه تک بعدی در برگزاری جشنواره‌ها به مسائل، گفت: معضلات و آسیب‌های شهری از طریق فرهنگ، هنر و مشارکت مردم حل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا ثقتی در جلسه سیاستگذاری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان که با حضور «کاظم نظری» مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به جایگاه این تئاتر خیابانی در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این رویداد مبارک هنری در لاهیجان همواره با همکاری و تعامل بین‌دستگاهی برگزار شده و امسال نیز شاهد برگزاری جشنواره بهتر و باکیفیت‌تر هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری کیفی جشنواره‌ها تصریح کرد: فارغ از گذشته و در تعامل با دستگاه‌های مختلف به‌دنبال رخدادهای فرهنگی و هنری با نگاه تمرکززدایی در سراسر استان هستیم.

وی با تاکید بر تقویت کیفیت جشنواره‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه تئاتر شهروند لاهیجان افزود: این کودک ۱۰ ساله امروز به بار نشسته و با حل معادله چندمجهولی، معضلات و ناهنجاری‌های شهری را در قالب هنر به نمایش گذارده تا با مشارکت و پیشرانی مردم رفع شود.

ثقتی با اشاره به آثار محسوس برگزاری این جشنواره در معضلاتی چون جمع‌آوری زباله، تفکیک زباله از مبدا و… ادامه داد: شهرداری بسترساز فعالیت‌های فرهنگی شهری است و باید تلاش کنیم با توجه به صبغه جشنواره تئاتر شهروند، به سایر مسائل فرهنگی بپردازیم.

وی خواستار پردازش هنرمندان تئاتر به مسائل فرهنگی شد و بیان کرد: بیان مسائل فرهنگی در قالب هنر موجب موفقیت آن در توجه اذهان جامعه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان سیاست تمرکززدایی دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال در ماه رمضان جشنواره مشق آیه‌ها (کتابت قرآن کریم) در پنج شهر برگزار شد که خوشبختانه شاهد استقبال خوب هنرمندان شهرستانی از آن بودیم که تمرینی برای مشارکت نهادها در حوزه فرهنگ بود.

وی با بیان اینکه فرهنگ مقوله‌ای فراسازمانی است و باید رویدادهای شهر را بر مدار فرهنگ اجرا کرد اذعان کرد: باید با همگرایی و هم‌افزایی و با محوریت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمام نهادها را در حوزه فرهنگ دخیل کرده تا علاوه بر مشارکت افزایی، با ایجاد نشاط و شادی، اعتمادسازی به نظام را به همراه داشته باشد.

ثقتی افرایش صدور مجوز برنامه‌هایی چون جنگ شادی را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: ایجاد فضای شاد، علاوه بر کاهش معضلات، قدرت تاب‌آوری مردم در مواجه با مشکلات را ارتقا می‌دهد و این اعجازی در بستر فرهنگ است.

وی جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان را الگویی برای سایر استان‌ها دانست و بیان کرد: در سال جاری هر شهر گیلان (۱۶ شهرستان) میزبان یک جشنواره تخصصی با محوریت فرهنگ و هنر و به نام همان شهر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه مردم گفتمان دولت سیزدهم که کفتمان انقلاب است را برای اداره کشور انتخاب کرده‌اند و نهادهایی مانند ارشاد باید پایبند به این گفتمان باشند خواستار پایبندی جشنواره‌ها به گفتمان فرهنگی دولت شد.

وی بر توجه به نگاه و دغدغه مردم در تولیدات هنری تاکیدکرد و خاطرنشان ساخت: بدون لکنت از گفتمان فرهنگی دولت و انقلاب که مطالبه مردم است دفاع می‌کنیم و این گفتمان باید در جامعه حاکم شده و جریان هنر بدان پایبند باشد.

Share