چگونه دیابت می‌تواند بر سلامت کلی تاثیر بگذارد؟ | علائم و راه‌های پیشگیری از ابتلا به دیابت

علائم دیگر احتمال ابتلا به دیابت در فرد می‌توانند کاهش وزن ناخواسته، گرسنگی، خشکی یا خارش پوست و یا عفونت‌های مکرر قارچی باشند. در برخی افراد نیز که مبتلا به این بیماری هستند هیچ علامت و نشانه‌ای وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، موارد ابتلا به دیابت به ویژه در میان جوانان رو به افزایش است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا “موارد تشخیص داده شده دیابت نوع ۱ و نوع ۲ در بین جوانان در ایالات متحده افزایش یافته است. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی تعداد افراد زیر ۲۰ سال مبتلا به دیابت نوع ۱ به میزان ۴۵ درصد افزایش یافته و تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۲ با افزایشی ۹۵ درصدی همراه بوده است.

 به نقل از یاهولایف، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی دیابت یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی دیابت نهمین علت مرگ و میر تخمین زده شده بود و ۱.۵ میلیون مرگ به طور مستقیم به دلیل دیابت رخ داده اند.

با چنین آمار و ارقامی چرا افزایش در موارد ابتلا به دیابت وجود دارد؟ در ادامه به علائمی اشاره می‌شود که باید مراقب آن باشیم و در صورت مشاهده ممکن است که فرد به دیابت مبتلا شده باشد:

تکرر ادرار

با افزایش گلوکز خون بدن سعی می‌کند آن را از طریق ادرار دفع کند و به دنبال آن آب نیز دفع می‌شود بنابراین دفعات ادرار افزایش می‌یابد.

افزایش تشنگی
از آنجایی که بدن گلوکز خون (قند) و آب را از طریق ادرار از دست می‌دهد ممکن است کم آبی بدن ایجاد شود.

تاری دید
افزایش گلوکز بر غلظت مایع اطراف عدسی چشم تاثیر می‌گذارد. بنابراین، شکل عدسی را تغییر می‌دهد که می‌تواند دید را مختل کند.

علائم دیگر احتمال ابتلا به دیابت در فرد می‌توانند کاهش وزن ناخواسته، گرسنگی، خشکی یا خارش پوست و یا عفونت‌های مکرر قارچی باشند. در برخی افراد نیز که مبتلا به این بیماری هستند هیچ علامت و نشانه‌ای وجود ندارد.

چرا موارد ابتلا به دیابت در حال افزایش است؟
به احتمال زیاد موارد دیابت به دلیل دسترسی گسترده به غذا‌های فرآوری شده و کاهش کلی میزان فیبر و سایر غذا‌های سالم مصرفی توسط مردم در سراسر جهان در حال افزایش است. هم چنین، کاهش تحرکات بدنی و افزایش نرخ چاقی خطر ابتلا به دیابت را بالا برده است. صعود نرخ چاقی یکی از دلایل اصلی افزایش چشمگیر تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است.

کدام شیوه زندگی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟
بی تحرکی و خوردن غذا‌های فرآوری شده، پر کالری و با مواد مغذی کم می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به دیابت کند. هم چنین، افرادی که خواب کافی ندارند (مانند افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند و سایر افراد مبتلا به اختلالات خواب) با نرخ بالاتری به دیابت مبتلا می‌شوند.

مشخص شده که ۱۰ ساعت یا بیش‌تر نشستن در روز خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک را افزایش می‌دهد. شرایط متابولیک مقاومت به انسولین است که ممکن است منجر به دیابت نوع ۲ شود. سبک زندگی کم تحرک یا غیرفعال می‌تواند این خطر را افزایش دهد. فعالیت بدنی یک روش پیشگیری از دیابت نوع ۲ است.

چگونه دیابت می‌تواند بر سلامت کلی و زندگی روزمره تاثیر بگذارد؟
دیابت اغلب شامل نوسانات قند خون شده که ممکن است باعث خستگی متناوب شود. دیابت در طول زمان می‌تواند منجر به عوارضی در اندام‌هایی مانند چشم، کلیه ها، قلب، مغز و سایر سیستم‌ها از جمله سیستم عصبی شود. اگر عملکرد خوبی نداشته باشد علائم دیگری مانند درد عصبی، مشکل در هضم غذا، علائم بیماری قلبی مانند درد قفسه سینه یا کاهش تحمل ورزش و موارد دیگر از جمله ضعف بینایی یا نابینایی ممکن است ایجاد شود.

دیابت کنترل نشده می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن مانند چشم ها، کلیه ها، قلب، اندام‌های جنسی، مغز، پوست و دندان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. قند خون بالا در طول زمان می‌تواند باعث آسیب رساندن بر عروق کوچک و عروق بزرگ شود. دیابت و عوارض مرتبط با آن می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد.

چگونه می‌توان از دیابت پیشگیری کرد؟
یک رویکرد سالم تغذیه‌ای می‌توان از دیابت پیشگیری کند. رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد سبزیجات و برخی میوه‌ها که حاوی مقادیر متوسط پروتئین و چربی‌های سالم در مقادیر کم هستند به پیشگیری از دیابت کمک می‌کنند. تحرک داشتن نیز در طول روز و انجام فعالیت‌های زندگی روزانه و ورزش منظم نیز اهمیت دارد. ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش متوسط که در طی آن ضربان قلب کمی افزایش می‌یابد (مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و ورزش در یک کلاس ورزشی) باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت می‌شود. هم چنین، خواب کافی نیز مهم است. تعداد ساعات خواب هدف برای بزرگسالان ۷ تا ۹ ساعت در شب است.

عوامل و علل زیادی در پیشرفت دیابت نوع ۲ نقش دارند، اما رایج‌ترین راه‌های پیشگیری حفظ وزن سالم و تحرک بیش‌تر است. هدف آن است که دست کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته داشته باشید.

Share