پس از دستور رئیس جمهور؛

همه مجوزهای صادر شده ساخت و ساز در مناطق جنگلی گیلان بازنگری می شود

استاندار گیلان گفت: باید روند ساخت و ساز در جنگل‌ها ، بصورت دقیق بررسی و از احداث بناهای غیرمجاز در این مناطق، جلوگیری به عمل آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی عصر امروز (چهارشنبه) در کارگروه ویژه پیشگیری و برخورد موثر و فوری با تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری غیرمجاز گیلان اظهارداشت: بر اساس تاکید آیت الله دکتر رئیسی در سفر به استان مازندران، صلاحیت مراجع صادرکننده مجوز ساخت اماکن در مناطق جنگلی، بررسی می‌شود و ساخت و سازهای غیر مجاز در استان‌های شمالی از جمله گیلان متوقف گردد.

وی با بیان اینکه با متخلفان در این خصوص بدون هیچ تعارفی برخورد قانونی می‌شود، مدیران دستگاه‌های متولی را موکلف کرد گزارش اقدامات انجام شده را ظرف یک هفته به استانداری گیلان اعلام کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه حفاظت از انفال در چارچوب قانون با جدیت در استان پیگیری می‌شود، تصریح کرد: در خصوص ساخت و سازهای قبلی نیز در مرحله بعد، همین اقدامات انجام خواهد شد.

عباسی به فرمانداران دستور داد با جدیت و به صورت جهادی و انقلابی با تفویض اختیاری که از سوی او شده، با همکاری دستگاه‌های متولی و نظارتی در استان و شهرستان، کارگروه ویژه پیشگیری و برخورد موثر و فوری با تخلفات ساخت و ساز و تغییر کاربری غیر مجاز را فعال کنند.

عباسی با بر شمردن آثار و تبعات منفی مهاجرت معکوس و نیز حضور سودجویان، فروش زمین‌های بکر به افراد غیربومی، ساخت و سازهای غیر متعارف با فضای روستا و تبدیل وضعیت زیست بوم روستایی به شهری، گفت: در صورت مشاهده صدور پروانه ساخت که مبنایی غیرقانونی دارد و موجب تحمیل خسارات فرهنگی، اجتماعی و امنیتی به جامعه بویژه در سطح روستاها و مناطق جنگلی و شهرستان‌های ساحلی شود، با متخلفان حقیقی و حقوقی که تنها به‌فکر منافع شخصی خود هستند، به صورت جدی و بدون اغماض برخورد قانونی خواهم کرد.

وی تاکید کرد: در همین راستا ادارات کل منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، محیط زیست، فرمانداری‌ها و دیگر دستگاه‌های متولی با همکاری دستگاه‌های نظارتی، دقت نظر و حساسیت بیشتری در چارچوب قوانین و مقررات داشته باشند.

وی ادامه داد: باید جلوی فساد این حوزه دارای اهمیت، گرفته و به روستاییان حق سکونت در چارچوب قانون که دلسوز رونق و افزایش توسعه روستای خود هستند، داده شود.

وی یادآور شد: بازنگری در طرح هادی بدین معنا نیست که بخشی از روستا که سالیانی مسکونی بوده، غیر مسکونی لحاظ و نیز بخش دیگر به مسکونی افزوده شود.

استاندار گیلان بیان کرد: همه مجوزهای صادره باید از نظر اینکه از مسیر قانونی صادر شده، بازنگری شود.

وی اظهار کرد: در صورت ساخت و سازهای قبلی و واقع شدن آن‌ها در عرصه‌های ملی و جنگلی، کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰ با حساسیتی بیشتر و به صورت کاملا قانونی، نسبت به صدور آرای قلع بنا اقدام کنند.

استاندار گیلان به معاون امور عمرانی استانداری و فرمانداران تاکید کرد در کارگروه‌های تخصصی، اجازه ساخت و ساز ساختمانی طبقاتی با در نظر گرفتن بافت روستاها را ندهند و نیز در روستاهایی که مدارس بدلیل نبود دانش آموز کافی تعطیل شده، نسبت به تعیین تکلیف این مراکز آموزشی و بهینه‌سازی آن‌ها اهتمام ورزند و با در نظر داشتن اهمیت انفال و بیت المال، تهدیدها را به فرصت برای خدمت به مردم تبدیل کنند.

عباسی گفت: با متخلفان و افراد سودجو در هر جایگاهی که باشند، برخورد قاطع اداری و قانونی می‌شود.

در این جلسه که فرمانداران شهرستان‌های گیلان به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند، تعدادی از اعضا گزارش اقدامات انجام شده خود را ارائه دادند.

Share