در جلسه شورای فرهنگ عمومی عنوان شد؛

معرفی قهرمانان ملی در قالب محصولات فرهنگی | رصدخانه فرهنگی رشت راه اندازی می شود

امامی با بیان اینکه باید از مسیر هنر و صنایع فرهنگی شخصیت های ملی خود را به جامعه ارائه دهیم گفت: قهرمانان ملی را در قالب محصولات فرهنگی معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور امروز(چهارشنبه، ۲۴ فروردین) در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان در بیت نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر وحدت و همدلی در تحقق اهداف شورای فرهنگ عمومی خواستار برگزاری مستمر این جلسات به صورت ماهانه شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تحود مدیریت فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه ابتکارات را باید به نطام مدیریتی کشور برگرداند افزود: دولت سیزدهم دولت انقلابی و مردمی است و با تمام وجود نقش مردم را در  دستیابی به اهداف نظام درک کرده و آنها را در رسیدن به این مهم مشارکت می دهد.

وی اصالت فرهنگی را در گرو تعامل و فهم فرهنگی مسئولان و مردم دانست و تصریح کرد: میرزاکوچک خان روحانی مبارز و الگوی ملی است که برگزاری  کنگره ملی میرزاکوچک نشان از فهم مشترک فرهنگی در این استان است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: نوجوان امروز نیازمند قهرمان ملی است که باید از دل زیست بوم تاریخی و فرهنگی خود چون میرزاکوچک ها به جامعه ارائه داد.

امامی با انتقاد از الگوگیری جوانان از شخصیت های غربی و کم کاری منولیان فرهنگی در ارائه قهرمانان ملی به این قشر تصریح کرد: باید نمادها و محصولات فرهنگی خود چون پوشاک و نوشت افزار را با اصالت فرهنگی خود و شخصیت های برجسته ملی و استانی گره بزنیم.

وی با بیان اینکه چرخه صنعت فرهنگی محتاج شخصیت های فرهنگی است اظهار کرد: اگر روایت و داستان زیبایی جعل و بر روی یک شخصیت کارتونی قرار گیرد به خانه ها نفوذ کرده و در جان و روح کودکان رسوخ می یابد و بر شیوه رفتاری آنان تاثیرگذار خواهد بود.

امامی، میرزاکوچک جنگلی را یک قهرمان از مقاومت و ایستادگی و روحانی قهرمان مبارز برشمرد و تصریح کرد: باید این قهرمان را در محصولات ملموس فرهنگی به جوانان خود ارائه دهیم و صنعت فرهنگی را با شخصیت های ملی خود به جای شخصیت های غربی پرفروش کنیم.

وی با بیان اینکه حفظ اصالت ها در کنار تحول مدیریتی وظیفه شورای فرهنگی است بیان کرد: امروز روز تغییر نگاه به فرهنگ کشور است و دبیرخانه فرهنگی باید اولویت ها را به صورت دقیق شناسایی و بر اجرای آن پیگیری و نظارت داشته باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به عفاف و حجاب که ضرورت جامعه امروز است ابراز کرد: این دوره گذار زیست عفیفانه را باید با ارائه پوشاک زیبا، دسترس‌پذیر بودن و مناسب به مردم به‌ویژه بانوان همراه کنیم تا افرادی که حجاب را بر می‌گزینند در زیباپوشی دغدغه ای نداشته باشند.

امامی کلان مسئله‌ سبک زندگی، نشاط اجتماعی و هویت ملی را یک اصل در شورای فرهنگ عمومی کشور  برشمرد و گفت: این مسائل باید در راس برنامه های شورای فرهنگ عمومی قرار گیرند.

وی با تاکید بر استفاده از ابزار هنری در برجسته کردن شخصیت ها و الگوهای ملی اذعان کرد: پویانمایی”سلام بر ابراهیم” پیشرفته ترین پویانمایی کشور با محوریت شهید ابراهیم هادی است که نیازمند این نوع پویانمایی ها هستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: نوجوان در این سن نیازمند قهرمانی است که بتواند با او رابطه قلبی برگزار کند. چقدر توانستیم در عرصه صنایع فرهنگی یا خدمات فرهنگی قهرمانانمان را باز تولید  کنیم.

وی با بیان اینکه میرزاکوچک یک قهرمان است که باید قهرمان نوجوانان شود تاکید کرد: باید از مسیر هنر و صنایع فرهنگی شخصیت های ملی خود را به جامعه معرفی کنیم.

رصدخانه فرهنگی رشت در تالار مرکزی راه اندازی می شود

 رضا ثقتی با اشاره به برگزاری مستمر جلسات ماهانه شورای فرهنگ عمومی به راه اندازی رصدخانه فرهنگی گیلان اشاره کرد و گفت این رصدخانه به زودی در تالار مرکزی رشت راه اندازی می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان  این رصدخانه را از نقاط عطف شورای فرهنگ عمومی در سال جاری دانست و افزود: سند توسعه فرهنگ قرآنی استان از دیگر نقاط عطف شورای فرهنگ‌ عمومی است.

وی با اشاره به تشکیل شورای پژوهشی شورای فرهنگ عمومی استان اظهارکرد: شورای فرهنگ عمومی کشور ۱۵ سرفصل در موضوعات فرهنگی ارائه کرد که همین سرفصل ها اولویت شورای فرهنگ عمومی گیلان است که مصادیق استانی زیرمجموعه این سرفصل ها قرار می گیرد.

ثقتی با اشاره به آغاز کنگره میرزاکوچک در گیلان خاطرنشان ساخت: این‌کنگره از امروز با اعطای احکام به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

در پایان این مراسم احکام مدیران کمیته‌های کنگره شهید میرزاکوچک خان اعطا شد.

Share