روزنگار 26 فروردین؛

سالروز ترور نافرجام آیت الله احسانبخش امام جمعه رشت

زنده یاد احسانبخش که در راس روحانیت مبارز گیلان قرار داشت همواره خار چشم دشمنان اسلام و قرآن بود و به عنوان نماینده امام (رض) در منطقه گیلان منشاء خدمات ارزشمند و وحدت و انسجام مردم و روحانیت گردید و در سال ۱۳۶۱ توسط گروهک منافقین مورد حمله تروریستی در مسجد کاسه فروشان رشت قرار گرفت که پس از آن دچار بیش از ۷۰ درصد جانبازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امروز ۲۶ فروردین سالروز ترور نافرجام شهید آیت الله احسانبخش امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در گیلان است. به همین مناسبت نگاهی داریم به این واقعه:
در کتاب یار صادق که به مروری از خاطرات آیت الله شهید احسانبخش روایت شده، آمده است: “ترور نافرجام حجت الاسلام احسانبخش در مسجد کاسه فروشان رشت. منافقین که اعلام جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی داده بودند در صدد بودند تا خودی نشان دهند. آنها در این روز امام جمعه رشت مرحوم احسانبخش را ترور کردند. او دچار مجروحیت شدیدی شد. (۱۳۶۱ ش) (یار صادق، ص۷۱٫)”

آیت‌الله صادق احسانبخش زاده ۱۳۰۹ – درگذشته ۱۴ خرداد ۱۳۸۰ نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت بود و از پاییز ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۰ در این مقام خدمت می کرد. وی در روستای لیفشاگرد از بخش تولمات شهرستان صومعه‌سرا به دنیا آمد.

در سال ۱۳۲۴ به رشت رفت و دوره مقدماتی حوزه را در آنجا فرا گرفت و در سال ۱۳۲۷ دوره سطح و خارج را در قم گذرانید و پس از آن در سال ۱۳۳۲ وارد دانشکده معقول و منقول شد و موفق به اخذ درجه لیسانس از دانشگاه تهران گردید. وی در سال ۱۳۴۰ از طرف امام خمینی (ره) مجاز به دریافت وجوه شرعی و تصدی در امور حسبیه شد.

صادق احسانبخش همچنین در سال ۱۳۵۸ از سوی امام خمینی (ره) کنترل سفارت‌خانه‌ها و کنسولگریهای ایران در پاکستان، هند و بنگلادش را بر عهده گرفت.

وی در ساخته شدن مدرسه «آیه الله احسان بخش» که به نام مدرسه دین و دانش نیز شناخته می‌شود نقش داشته‌است، این مدرسه در رشت – خیابان انقلاب (حاجی‌آباد) کوچه تربیت- جنب منزل حاج آقا احسان بخش واقع شده‌است.

او در ۲۶ فروردین ۱۳۶۱ در مسجد کاسه‌فروشان رشت ترور شد و دچار مصدومیت شدید گردید و در نهایت در ۱۴ خرداد ۱۳۸۰ درگذشت و در مصلی امام خمینی رشت که خود مؤسس و بنیانگذار آن بود به خاک سپرده شد.

Share