چهارمین هفته حملات نیروهای اشغالگر روس؛

اوکراین درخواست تسلیم ماریوپل را رد کرد | آمادگی زلنسکی برای مذاکره با پوتین

روز گذشته ارتش روسیه که این شهر بندری در دریای آزوف را تحت محاصره گرفته است از نیروهای اوکراینی خواسته بود سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و تسلیم شوند. با این حال ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، با رد این پیشنهاد گفت: «هیچ صحبتی از تسلیم و زمین گذاشتن سلاح‌ها وجود ندارد. ما قبلاً این موضوع را به طرف روسی اطلاع داده‌ایم.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، گفت: «هیچ بحثی در مورد تسلیم شدن یا زمین گذاشتن سلاح وجود ندارد.ما قبلاً در این مورد به طرف روسی اطلاع داده ایم.»

ورشچوک گفت که بیش از ۷۰۰۰ نفر روز یکشنبه از شهرهای اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شدند که بیش از نیمی از ماریوپل بودند. او گفت که دولت قصد دارد روز دوشنبه نزدیک به ۵۰ اتوبوس را برای تخلیه بیشتر به آنجا بفرستد.

رد درخواست روسیه در حالی صورت می‌گیرد که نبردهای سنگین در شهر ادامه داشته است. مسکو گفته بود در در صورت پذیرش درخواست تسلیم ماریوپل اجازه خواهد داد کاروان‌های امدادرسانی وارد شهر شوند.

زلنسکی: اگر با پوتین مذاکره نکنیم وارد جنگ جهانی سوم می‌شویم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی “cnn “تصریح کرد: آماده مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هستم و از دو سال گذشته آماده بودم و معتقدم که ما بدون مذاکره نخواهیم توانست این نبرد را پایان دهیم.

وی گفت: اگر یک درصد شانس هم برای پایان دادن به این جنگ وجود داشته باشد، به اعتقاد من باید این کار را انجام دهیم و فرصت را مغتنم بشماریم.

زلنسکی با بیان اینکه نیروهای روسیه با هدف “کشتار” مردمش وارد این کشور شدند، بر توانایی ارتش اوکراین برای انجام “ضد حمله” تاکید کرد و گفت: بنابراین معتقدم که باید از هر فرمت و هر فرصتی استفاده کرد تا امکان مذاکره و گفتگو با پوتین وجود داشته باشد. اما اگر این تلاش‌ها به شکست بیانجامد، به منزله ورود به جنگ جهانی سوم خواهد بود.

Share