افزایش سهم در تأمین کالاهای اساسی، توسعه صاردات و ترانزیت کالا از طریق مجتمع بندری کاسپین
اکبری مقدم تأکید کرد که با اتصال این بنادر به شبکه ریلی، نه تنها بنادر شمالی و جنوبی کشور به یکدیگر متصل میشوند بلکه با تکمیل زیرساختهای ترانزیتی، شاهد فعال شدن کریدور شمال-جنوب و افزایش سهم ترانزیت در درآمدهای ارزی کشور خواهیم بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه حوزه معاونت امور بندری و خزر با تلاشهای شبانه روزی خود در سال ۱۴۰۰، نقش قابل توجهی در تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی-صنعتی کشور ایفا نمودند؛ اظهار داشت: در زمینه صادرات نیز علی رغم مساعی صرف شده که منجر به رشد صادرات از این بندر در سال گذشته گردید، برای گسترش و تنوع بخشی به سبد صادراتی از طریق این مجتمع بندری، به دلیل فرصتهای قابل توجه در بازارهای حوزه دریای خزر و اوراسیا؛ نیازمند تلاش بیشتر به منظور جذب و صدور بیش از پیش کالاهای تولیدی منطقه، استان و نقاط مختلف کشور میباشیم.
علی اوسط اکبری مقدم با اشاره به ظرفیت ها، مزیتها و فرصتهای متنوع این منطقه در حوزه نقل و انتقال کالا از طریق این منطقه، خواستار توجه ویژه به مقوله ترانزیت کالاهای کشورهایی که در مسیر کریدور شمال-جنوب، چین، قزاقستان، ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد، و افزود: با عنایت به وجود دو شهرک صنعتی و شهرک صنعتی در حال احداث در پسکرانه این مجتمع بندری، کاسپین یک بندر نسل سوم در سطح جهانی محسوب میشود و براین اساس، باید به دنبال جذب شرکتهایی بود که تولیدات آنها از بالاترین ارزش افزوده در صادرات به بازارهای منطقهای و بین المللی برخوردار میباشند.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه وجود دو بندر انزلی و کاسپین در محدوده این منطقه، نقطه قوت و وجه تمایز نخستین منطقه آزاد و بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال کشور در معادلات داخلی و بین المللی است، اضافه کرد: تعامل، همکاری وهماهنگی دو بندر با یکدیگر در زمینه مدیریت نقل و انتقال کالا و خدمات بندری، لجستیکی به فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی و خارجی میتواند سرمایه بزرگی در مسیر رونق فضای کسب و کار، افزایش اشتغالزایی، درآمدهای ارزی و تقویت جایگاه فرامنطقهای ایران در ترانزیت جهانی است.
اکبری مقدم در پایان تأکید کرد که با اتصال این بنادر به شبکه ریلی، نه تنها بنادر شمالی و جنوبی کشور به یکدیگر متصل میشوند بلکه با تکمیل زیرساختهای ترانزیتی، شاهد فعال شدن کریدور شمال-جنوب و افزایش سهم ترانزیت در درآمدهای ارزی کشور خواهیم بود.
لازم به ذکر است در جریان بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، نخستین کشتی وارداتی روغن خوراکی در سال ۱۴۰۱ جهت واردات به کارخانجات تولید روغن کشور، محموله ۵ هزار تنی خود را در بندر کاسپین تخلیه نمود.
گفتنی است در دوازده ماهه سال ۱۴۰۰، با پهلوگیری۱۲۴ فروند کشتی در مجتمع بندری کاسپین، ۳۶۰ هزار تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد که در این میان با واردات بیش از ۱۶۲ هزار تن روغن خام خوراکی، حدود ۲۰ درصد از روغن مورد نیازهای واحدهای تولید روغن کشور از طریق این بندر تأمین گردید.
دیدگاه