معاون بهره برداری برق گیلان خبر داد:

گشت های دوره ای و بازدید مولتی کوپتری جهت پایش مستمر خطوط برق گیلان

پروژه های متعدد مقاوم سازی خطوط به منظور پیشگیری از سرقت و اطمینان از پایداری خطوط انتقال انرژی از طریق انجام جوشکاری پیچ و مهره و رنگ آمیزی آن و همچنین بستن کسری نبشی انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «بهروز قربان‌پور» معاون بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای گیلان اظهار داشت: تعمیر ونگهداری بهینه خطوط انتقال نیروی برق در سطوح ولتاژ ۴۰۰ و۲۳۰ و۱۳۲و۶۳ هزار ولت، علیرغم عبور این خطوط از مناطق صعب العبور کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای گیلان از وظایف ذاتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان در راستای تامین مطمئن و پایدار انرژی برق می‌باشد.

وی افزود: برای انجام این مهم، برای انتقال تجهیزات برای تعمیر و نگهداری حدود ۶۳۰۰ برج خطوط، نیاز به جاده دسترسی بوده، که با توجه به شرایط اقلیمی خاص استان گیلان، احیای این راه‌های دسترسی ضروری و اساسی می‌باشد که این امر باعث افزایش هزینه‌های تعمیر ونگهداری خطوط می‌شود.

قربان‌پور گفت: در مواقعی که جاده دسترسی در مناطق جنگلی و اختصاصی باشد و برای تردد عموم مورد استفاده قرار نگیرد، با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان برای جلوگیری از سرقت چوب‌های جنگلی و اخیرا نیز برای جلوگیری از سرقت قطعات برج‌های برق نسبت به نصب درب قفل دار اقدام شده است.

معاون بهره برداری با اشاره به مسبوق به سابقه بودن خروج خط انتقال در منطقه گلسرک امام زاده هاشم گفت: به منظور کاهش زمان اعمال خاموشی ناشی از خروج احتمالی این خط ناشی از عوامل خارجی به ویژه برخورد درختان منابع طبیعی، با بکار گیری تجهیزات راه‌سازی نسبت به احیا این جاده اقدام شد تا در صورت خروج این خط از شبکه، نسبت به رفع عیب در اسرع وقت اقدام شود.

وی افزود: این جاده و سایر جاده‌های منتهی به خطوط ۴۰۰ کیلوولت از سال ۱۳۷۷ همزمان با احداث خط در اختیار و تحت بهره برداری شرکت برق منطقه‌ای گیلان قرار گرفته و شرکت هرساله به تناسب بودجه تخصیص یافته، نسبت به احیا جاده‌های دسترسی این خط و سایر خطوط انتقال در سراسر استان اقدام می‌نماید.

قربان‌پور در خصوص اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از سرقت تجهیزات برق، گفت: سرقت قطعات دکل، تنها مختص به استان گیلان نبوده، اما این شرکت جهت جلوگیری و کاهش سرقت قطعات دکل و همچنین کاهش احتمال حوادث جانی، تاکنون اقداماتی نظیر گشت دوره ای، بازدید مولتی کوپتری، جوشکاری و… را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: همچنین با همکاری نیروی انتظامی استان گیلان موفق به شناسایی و دستگیری برخی از سارقین شده‌ایم و اقدامات لازم در این خصوص در حال پیگیری می‌باشد. لازم بذکر است که کار بازدید از برج‌ها و مشخص نمودن برج‌های دارای کسری نبشی و مورد سرقت قرار گرفته و همچنین اصلاح وجوشکاری پیچ ومهره نبشی برج‌های اصلاح شده و برج‌های سالم با بکارگیری تمامی نیروهای پیمانکاری آشنا به تعمیر ونگهداری خطوط در منطقه گیلان با جدیت در حال انجام می‌باشد.

معاون بهره برداری گفت: از آنجا که ناپایدار شدن برج‌های برق در اثر سرقت نبشی ممکن است باعث سقوط تعداد زیادی برج در شرایط وزش باد و بوران و برف شده و بی‌برقی وسیعی را ایجاد نماید، امیدواریم با این تمهیدات وهمچنین آگاهی مردم نسبت به خسارات زیادی که این سرقت‌ها ممکن است به شبکه برق و نهایتا به مردم تحمیل نماید شاهد حساسیت عمومی واز بین رفتن این معضل باشیم.

Share