زلنسکی بمباران بیمارستان کودکان را محکوم کرد

روسیه بیمارستان کودکان ماریوپل را ویران کرد | مرگ ۱۲۰۷ غیرنظامی در این شهر

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیروهای روسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسئولین محلی شهر ماریوپل در جنوب اوکراین می‌گویند از آغاز تهاجم روسیه تا کنون ۱۲۰۷ غیرنظامی در این شهر کشته شده‌اند.

سرگئی اورلوف، معاون شهردار ماریوپل، با اعلام این مطلب گفت: «واقعا ما نمی‌توانیم تعداد کشته‌هایمان را محاسبه کنیم. شاید سه تا چهار برابر بیشتر باشد. ما حتی نمی‌توانیم شمارش کنیم که چند نفر در خیابان‌ها بر اثر بمباران و توپخانه کشته شده‌اند».

ماریوپل در روزهای آغازین درگیری توسط روسیه گلوله‌باران شد و تقریبا از هفته پیش تحت محاصره قرار گرفت.

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیروهای روسی قرار گرفته است.

بنابر اعلام مقامات اوکراینی، «بخش زایمان و بخش کودکان» در این حمله هوایی ویران شده است.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار فیلمی از این مکان نوشت: «حمله مستقیم نیروهای روسی به زایشگاه. مردم و کودکان زیر آوار هستند. جنایت! دنیا تا چقدر دیگر می‌خواهد با نادیده گرفتن ترور، شریک جرم باشد؟ همین حالا آسمان را ببندید. کشتار را متوقف کنید. شما قدرت دارید اما به نظر دارید انسانیت‌ را از دست می‌دهید.»

به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پیامی به زبان روسی گفت: یک بیمارستان کودکان، یک زایشگاه. این‌ها چه تهدیدی برای روسیه داشتند؟ روسیه چه کشوری است که از بیمارستان و زایشگاه می‌ترسد و آن را نابود می‌کند؟ آیا زنان باردار می‌خواستند به روستوف (شهری در روسیه) حمله کنند؟ آیا کسی در این زایشگاه روسی‌زبانان را تحقیر کرده بود؟ یا (این حمله موشکی) نازی‌زدایی از یک بیمارستان بود؟

زلنسکی سپس به زبان اوکراینی در تلگرام ادامه داد: اروپایی‌ها، اوکراینی‌ها، شهروندان ماریوپل، ما باید با هم روسیه را به‌ خاطر این جنایت محکوم کنیم، اقدامی که نمایانگر تمامی شری است که متجاوزان بر ما و همه شهرهای مخروبه تحمیل کرده‌اند… مدارس و بیمارستان‌ها نابود شده‌اند. کلیساها و ساختمان‌های معمولی تخریب شده‌اند. مردم کشته می‌شوند و کودکان کشته می‌شوند. بمباران هوایی یک بیمارستان کودکان، گواه نهایی این است که نسل‌کشی اوکراینی‌ها در حال وقوع است.

پائولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفته است در این حمله دستکم ۱۷ نفر شامل شماری از «زنان در حال زایمان» زخمی شده‌اند.

انتقاد شدید آمریکا و بریتانیا از حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپل

در پی بمباران یک بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل، که مقامات اوکراین می‌گویند به دست روسیه انجام شده است، مقامات آمریکایی و بریتانیایی به شدت نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در توییتی نوشت: «کمتر چیزی غیراخلاقی‌تر از هدف قرار دادن افراد آسیب‌پذیر و بی‌دفاع وجود دارد. بریتانیا در حال بررسی حمایت بیشتر از اوکراین برای دفاع در برابر حملات هوایی است و ما پوتین را مسئول جنایات وحشتناکش خواهیم دانست.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز چنین اقدامی را «وحشیانه» خواند و گفت: «مشاهده‌ی استفاده وحشیانه از نیروی نظامی علیه شهروندان بی‌گناه یک کشور مستقل وحشتناک است.»

سازمان جهانی بهداشت وقوع ۱۸ حمله به مراکز درمانی و پرسنل پزشکی در اوکراین را تایید کرد

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ۱۸ مرکز درمانی، پرسنل پزشکی و آمبولانس‌ هدف قرار گرفته‌ و در نتیجه این حملات ۱۰ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.
تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس این سازمان، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این حملات تمامی مردمان مناطق را از مراقبت‌های بهداشتی محروم می‌کند.
مایکل رایان، مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت، نیز با بیان اینکه سیستم بهداشتی اوکراین «به‌طور قابل توجهی منعطف و مقاوم» نشان داده است، گفت با این حال خشونت باعث ایجاد یک بحران بهداشتی چندجانبه شده است.
وی اضافه کرد در حال حاضر در اوکراین حدود هزار مرکز بهداشتی از جمله بیمارستان و کلینیک وجود دارند که در ۱۰ کیلومتری خط مقدم واقع شده‌اند.

Share