با دستور قضایی صورت گرفت؛

جمع آوری مراکز غیرمجاز انباشت شن و ماسه در آستانه اشرفیه | ضبط مصالح موجود در محل به نفع دولت

رامین حسین‌زاده، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: تعدادی از مراکز دپوی غیر مجاز مصالح رودخانه‌ای واقع در دهستان چهار ده آستانه اشرفیه با دستور قضایی، توسط پلیس اماکن جمع آوری و تعطیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رامین حسین‌زاده، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: باتوجه به افزایش دست اندازی‌های غیر مجاز به منابع شن و ماسه رودخانه سفیدرود مخصوصا در حوزه مرزی شهرستان‌های رشت و آستانه اشرفیه واقع در منطقه دهستان چهار ده، با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و به منظور برخورد با مافیای خرید و فروش غیر مجاز مصالح رودخانه‌ای، بیش از بیست مرکز غیر مجاز انباشت (دپو) شن و ماسه در سطح منطقه شناسایی و پس از ابلاغ مهلت قانونی، در نهایت در دو مرحله طی هفته‌های گذشته، نسبت به جمع آوری و ضبط مصالح موجود در محل، به نفع دولت و به منظور استفاده‌های همگانی برای عمران شهری اقدام شد.

سرپرست حفاظت محیط شهرستان آستانه اشرفیه اظهار داشت: در این طرح که با مشارکت کمیته نظارت بر برداشت‌های شن و ماسه شهرستان شامل ادارات آب منطقه‌ای، صمت، محیط زیست، امور اراضی جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، راهداری و نیروی انتظامی همراه بود، گشت‌های منظم و مستمری برنامه ریزی شد و تعدادی از خودروها و ادوات برداشت غیر مجاز توقیف شدند.

وی افزود: متاسفانه با توجه به افزایش فعالیت باندهای مافیایی خرید و فروش غیر مجاز شن و ماسه در سال‌های اخیر، میزان تخلف در این حوزه افزایش پیدا کرده بود به نحوی که سرگروه‌های متخلفین، با قرار دادن ادوات برداشت نظیر تراکتور، بیل بکهو و کامیونت در اختیار افراد محلی، به بروز تخلف در منطقه دامن می‌زنند.

حسین‌زاده در پایان از حمایت‌های مستمر دستگاه قضایی و پشتیبانی نیروی انتظامی شهرستان در پیشگیری از جرایم این حوزه تشکر و قدردانی کرد.

رودخانه سفیدرود به عنوان شاهرگ حیاتی زیست بوم جنوب دریای کاسپین و به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون ماهیان خاویاری و استخوانی به شمار می‌آید که در فصل زاداوری میزبان انواع گونه‌های آبزیان است که جهت تخم ریزی به مناطق بالادست رودخانه مهاجرت می‌کنند.

برداشت‌های غیر مجاز مصالح باعث تخریب بستر و ساحل رودخانه می‌شود و بروز سیلاب‌ها و نابودی بسترهای لازم برای تخم ریزی آبزیان را به همراه دارد.

Share