معاون وزیر آموزش و پرورش:

استفاده از نظر دانش آموزان در رتبه بندی معلمان | کلاس ها حضوری شود

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: می خواهیم در رتبه بندی معلمان حتی نظر دانش آموزان را نیز دخیل کنیم و معلمان هر ۳ سال یک بار، برای حفظ رتبه خود ارزیابی شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از مهر، قاسم احمدی لاشکی ظهر سه شنبه در سفر به فارس و در نشست برخط با رؤسای ادارات آموزش و پرورش سراسر استان گفت: مهمترین مشکل امروز آموزش و پرورش تأمین نیروی انسانی از لحاظ کمی و کیفی است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با ۴ چالش درونی، بیرونی، اجرای واقعی سندتحول بنیادین و چالش تحلیلی بر اساس ویروس کرونا موجه است.

احمدی لاشکی گفت: عدم توازن بین نیروی انسانی ورودی به آموزش و پرورش و خروجی‌های ان باعث چالشی عظیم در این ارگان خواهد شد. وی گفت: ما فقط در بعد آموزش نیروی انسانی کم نداریم بلکه در تأمین نیروهای خدماتی و مراقبین سلامت و معلمین تربیت بدنی نیز با چالش مواجه هستیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در کشور با کمبود بیش از ۶۰ هزار نیروی خدماتی مواجه هستیم که این کمبود امنیت مدارس را به خطر انداخته است. احمدی لاشکی گفت: باید اضافه کار معلمان به طور ماهانه و منظم پرداخته شود تا انگیزه کافی برای کارکردن معلمان وجود داشته باشد.

فداکاری‌های شهید سلیمانی و علی لندی ها را در کتاب‌های درسی قرار دهیم

وی گفت: ارزشیابی‌های دانش آموزان و برنامه‌های درسی باید مورد بازبینی قرار گیرد تا بتوانیم فداکاری‌های شهید سلیمانی و علی لندی ها را در کتاب‌های درسی قرار دهیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: باید در سیستم تعلیم و تربیت اخلاق و انسانیت را ترویج کنیم.

احمدی لاشکی گفت: عدالت آموزشی باید فراتر از شعار محقق شود و همچنین بایدبه فکر توسعه متوازن در همه ابعاد تعلیم و تربیت باشیم.

وی گفت: در آموزش و پرورش باید مطالعات طولی با برنامه‌های بلند مدت صورت گیرد تا ان نتیجه لازم صورت گیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: چالش ارتباط با محیط بیرون از دیگر چالش‌های درونی آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی مشکلات خود را حل و فصل کند و باید از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها به درستی بهره بگیریم.

احمدی لاشکی گفت: اولین چالش بیرونی ما در آموزش و پرورش بحث کنکور است و این مساله موجب مکانیکی شدن فرایندهای آموزشی شده است.

وی افزود: تعارض در جامعه پذیری موجب پرورش شخصیت‌های دوگانه در آموزش و پرورش شده است و برای حل این مساله باید هنجارهای اجتماعی را همسو با آموزش و پرورش کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: چالش‌های اجرایی کردن سند تحول بنیادین نیز یک چالش اساسی است که برگزاری کنکور سراسری در تعارض با اجرای سند است.

احمدی لاشکی گفت: چالش‌های تحمیلی از سوی کرونا موجب سونامی بی سوادی در کشور خواهد شد و نیازمند زمان برای برگشت به وضعیت قبلی هستیم.

وی گفت: بعد از عید باید به سمت برگزاری حضوری کامل مدارس پیش برویم تا افت پنهان تحصیلی جبران شود باید کشورمان را با دیگر کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دست به بازگشایی مدارس بزنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین رتبه بندی معلمان را سال‌های پیش با هدف تحول تحول در آموزش و پرورش ترسیم کرده بود. احمدی لاشکی گفت: رتبه بندی معلمان باید منزلت و شأن معلمان را ارتقا دهد و اعتلای معلمان و نظام آموزشی را در پی داشته باشد.

آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در دست تدوین است

وی گفت: قانون رتبه بندی دیروز توسط رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اموراستخدامی و اداری ابلاغ شده است و آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در دست تدوین است.

وی با بیان اینکه هیئت ممیزه‌ای در سطح ادارات آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان تشکیل خواهد شد افزود: رئیس آموزش و پرورش به عنوان رئیس این هیأت، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی نایب رئیس این هیأت، کارشناس اموراداری به عنوان دبیر این هیأت و معاونین آموزش و پرورش، یک مدیر مدرسه و ۲ نفر امین و کارشناس حراست و ارزیابی عملکرد به عنوان دیگر اعضای هیأت ممیزه فعالیت خواهند کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی معلمان بر اساس تعریف دقیق شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای خواهد بود و تجربه کار در آموزش و پرورش در این امر بسیار مهم خواهد بود.

احمدی لاشکی گفت: می‌خواهیم در رتبه بندی معلمان حتی نظر دانش آموزان را نیز دخیل خواهیم کنیم.

وی گفت: معلمان در رتبه بندی هر ۳ سال یک بار برای حفظ رتبه خود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

Share