اقدامات عجیب برای جذب فالوور؛

۵۰۰ هزار تومان برای کوبیدن خامه به صورت مردم | ساخت فیلم خودکشی ساختگی

سازندگان کلیپ‌های دلهره‌آور و ادمین‌های سایت‌های قمار از جمله متهمانی بودند که در طرح پلیس امنیت و فتا در تهران بزرگ بازداشت شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: افرادی تحت عنوان دوربین مخفی کلیپ‌هایی را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که هدفشان از انتشار این کلیپ‌ها، سرگرمی و جذب دنبال کننده بود. کلیپ‌هایی که برای مردم دغدغه ایجاد کرده و امنیت روانی مردم را در فضای مجازی خدشه‌دار کرده است.
پس از تماس‌های مکرر مردمی با پلیس فتا که از سازندگان این کلیپ‌ها به خاطر بی‌حرمتی، ایجاد رعب و وحشت و ترس برای شهروندان شکایت داشتند ما ۱۷ نفر را که ۱۲ صفحه اینستاگرامی دایر کرده و چنین تصاویر و فیلم‌هایی را در آنجا منتشر می‌کردند، بازداشت کردیم. پلیس مخالف شادی مردم نیست، اما این افراد، باعث ترس و وحشت شهروندان شده بودند. ۱۷ متهم دستگیر شده، همگی دارای تحصیلات عالیه و در شرکت‌های معتبری مشغول به کار هستند و از نظر هوشی نیز در رده‌های بالایی قرار دارند. اما تنها برای جذب مشتری و کسب آگهی در صفحات اینستاگرام و توئیتر اقدام به انتشار فیلم‌های دوربین مخفی کرده‌اند.

شهاب، دارای مدرک کارشناسی ارشد و منتشر کننده فیلم دوربین مخفی معروف پرتاب خامه به‌صورت مسافران مترو است. او مدعی است بعد از هر کلیپ رضایت کتبی افرادی که به‌صورت آنها خامه زده است را جلب کرده است. با وی گفت‌و‌گوی کوتاهی انجام دادیم.
چرا این سوژه را انتخاب کردی؟ می‌خواستم مردم را شاد کنم و از طرفی دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامم بیشتر شود.
چه شد که چنین ایده‌ای به ذهنت رسید؟ ایده را از دوربین مخفی‌های خارجی برداشتم. در پله برقی مترو، به سمت بالا می‌رفتم و افرادی را که از پله برقی کناری به سمت پایین می‌آمدند انتخاب می‌کردم. بعد بشقابی را که داخل آن خامه داشت به صورتشان می‌کوبیدم. گوشی تلفن همراهم نیز این تصاویر را ضبط می‌کرد.
نگران عکس‌العمل مردم نبودی؟ احتمالش را می‌دادم که برخورد خشنی داشته باشند وقتی این کار را می‌کردم با عصبانیت دنبالم می‌دویدند من هم به آنها می‌گفتم که دوربین مخفی است و با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان، رضایت کتبی‌شان را می‌گرفتم که اجازه دهند تا فیلم‌هایشان را در صفحه اینستاگرامم بارگذاری کنم.
چه مدت است این کار را می‌کنی؟ در مدت سه هفته، ۴ فیلم گرفتم. البته این را هم بگویم به غیر از ۵۰۰ هزار تومان، هزینه خشکشویی لباس‌هایشان را هم پرداخت می‌کردم.
در حال حاضر صفحه ات چند دنبال کننده دارد؟ نزدیک نیم میلیون فالور داشتم اما پلیس صفحه‌ام را بست.
تحصیلاتت چقدر است؟ فوق لیسانس مهندسی شبکه دارم و در یک شرکت، خدمات کامپیوتری انجام می‌دهم.

صدایی برای ترساندن

پسر جوان با سری تراشیده و چهره‌ای که معتقد است دیدن آن باعث شادی و خنده دیگران می‌شود، یکی دیگر از متهمان پرونده دوربین مخفی است. او و دو دوستش از طراحان کلیپ‌های ترس و وحشت هستند.
محتوای کلیپ چه بود؟ آهسته پشت سر مردم می‌ایستادم و ناگهان کنار گوششان صدای عجیبی درمی‌آوردم. آنها که با شنیدن صدا می‌ترسیدند، برمی گشتند تا ببیند منبع این صدای وحشتناک کیست. بعد که چشمشان به چهره من می‌افتاد، عصبانیتشان تبدیل به خنده می‌شد.
مگر قیافه‌ات خنده‌دار است؟ صورتم شبیه کاریکاتور است و سرم کچل و مردم با دیدن رفتار من فکر می‌ کردند دیوانه‌ام.
چند فیلم گرفتی؟ ۶۰ فیلم در صفحه اینستاگرامم منتشر کردم و تعداد دنبال کننده هایم نیم میلیون است.

۳۰۰ هزار بازدید

کاوه و دوستانش برخلاف دیگر متهمان، فیلم‌ها را به جای اشتراک‌گذاری در اینستاگرام در یوتیوب منتشر می‌کردند.
سوژه کلیپ‌های شما چه بود؟ ما با هم شوخی می‌کردیم مثلاً گوشی تلفن همراه یکی از دوستانمان را که از قبل هماهنگ کرده بودیم می‌کوبیدیم زمین و از آن فیلم تهیه می‌کردیم.
این کلیپ‌ها بیننده زیاد داشت؟ نه، تنها یک کلیپ وایرال شد که ۳۰۰ هزار بار دیده شده بود.
مضمونش چه بود؟ طبق هماهنگی قبلی، من خودم را به خواب زده بودم و دوستانم قسمتی از ریشم را کوتاه کردند.
انگیزه‌ات برای ساخت این کلیپ‌ها چه بود؟ درآمدزایی. یوتیوب به فیلم‌هایی که بازدید بالایی داشته باشد پول می‌دهد. می‌خواستیم تولید محتوا کنیم و پول به دست بیاوریم.

فیلم خودکشی ساختگی

شاید یکی از تلخ‌ترین کلیپ‌های منتشر شده که بازخورد منفی زیادی در فضای مجازی داشت فیلم یک خودکشی ساختگی بود. فیلم با صحنه حلق آویزی پسر جوانی در خانه‌اش شروع می‌شود و لحظاتی بعد وقتی دوستش وارد می‌شود با دیدن جسد حلق آویز دوستش وحشت‌زده سعی می‌کند او را نجات دهد که ناگهان زنده می‌شود و به هراس دوستش پایان می‌دهد. عاملان این کلیپ ترس و وحشت که تنها برای جذب دنبال کننده و کسب درآمد، اقدام به تهیه چنین کلیپی کرده بودند، نیز از سوی مأموران پلیس فتا بازداشت شدند.

Share