یک‌ سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد:

هرگونه بازگشت‌مان به برجام طبق قوانین آمریکا و با تایید کنگره خواهد بود

یک‌ سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره روند مذاکرات وین و برنامه دولت آمریکا برای به تایید رساندن هر گونه توافق در وین در کنگره آمریکا پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، جالینا پورتر معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه این کشور در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره محاکمه جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی و سرکرده گروهک تروریستی تندر در دادگاه ایران دارد که مدت‌ها مقیم کالیفرنیای آمریکا بوده است، گفت: ما از گزارش‌ها درباره بازداشت جمشید شارمهد مطلعیم اما شما را برای اطلاع بیشتر به دولت آلمان ارجاع می‌دهیم.

پورتر در پاسخ به این که ازسرگیری دور هشتم مذاکرات وین چگونه پیش رفته و آیا پیش‌رفتی انجام شده است یا نه، بیان کرد: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واقع تازه به وین بازگشته است. او دیروز برای از سرگیری مذاکرات به وین رسید. هنوز چیزی برای اطلاع رسانی از اینجا ندارم. مسلما او در حاشیه با شرکایمان در وین دیدار خواهد کرد. همچنین به طور مجازی کنگره را در جریان امور می‌گذارد اما خارج از این چیزی برای گفتن ندارم و مطمئنا نمی‌خواهم‌ چیزی را با پیش دستی از مذاکرات مطرح کنم. البته اگر اطلاعات جدیدی به دستمان برسد، در اسرع وقت شما را در جریان آن‌ها می‌گذاریم.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به نامه اخیر سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که هر گونه توافق با ایران باید به تایید کنگره برسد و طبق قانون بازبینی‌توافق هسته‌ای ایران(INARA) باشد، دولت آمریکا چطور قرار است به اعضای کنگره این اطمینان را بدهد که هر گونه توافق در وین را به تایید قانونی کنگره خواهد رساند، توضیح داد، دولت آمریکا به دقت بررسی خواهد کرد هرگونه بازگشت این کشور به برجام(توافق هسته‌ای)، با در نظر گرفتن الزامات قانونی از جمله همین قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران باشد و دولت آمریکا نسبت به اطمینان یافتن از اجرای این قانون تعهد دارد.

به گفته این سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا، « رئیس جمهور آمریکا نیز بر این باور است که رویکردی دو حزبی‌نسبت به ایران، مستحکم‌ترین روش برای صیانت بلندمدت از منافع آمریکاست. مقامات دولتی نیز در تمامی سطوح با اعضای کنگره و کارکنان آن ارتباط برقرار کرده‌اند تا درباره رویکردشان در قبال ایران گفت‌وگو کنند. رابرت مالی همزمان با پیش‌برد سیاستمان در قبال ایران، عمیقا نسبت به همکاری تنگاتنگ دو حزبی با کنگره متعهد است.

Share