همزمان با آغاز دور هشتم مذاکرت وین صورت گرفت؛

نامه ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه به بایدن: توافق با ایران را بی‌اثر می‌کنیم!

۳۳ سناتور همزمان با آغاز دور هشتم مذاکرت وین نامه خود را به بایدن فرستاده اند؛ آن‌ها تهدید کرده‌اند در برابر برجام خواهند ایستاد مگر اینکه این توافق به عنوان یک «پیمان» برای بررسی و رای گیری به سنا فرستاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از رویترز، ۳۳ سناتور جمهوریخواه مخالف برجام با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، تهدید کردند در صورتی که رییس جمهوری آمریکا توافق با ایران را به عنوان یک «پیمان» برای تصویب به سنا نفرستد و سناتورها تشخیص دهند توافق احتمالی احیای برجام بر اساس قوانین و امنیت ملی آمریکا نیست، از «تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود» خود برای مقابله و بی‌اثر کردن آن، استفاده خواهند کرد.

۳۳ سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای که به ابتکار سناتور «تد کروز» نوشته شده، از دولت بایدن خواسته‌اند بازگشت دوباره آمریکا به برجام را منوط به رای مثبت دو سوم اعضای سنا کند.

اکثریت جمهوریخواهان و حتی بسیاری از سناتورهای دموکرات آمریکا با احیای برجام فعلی مخالف هستند و به طور یقین در هرنوع رای گیری در مجلس سنا درباره برجام، علیه آن رای خواهند داد.

سناتورهای امضا کننده نامه، بایدن را تهدید کرده‌اند در صورتی که رای سنا را در بازگشت دوباره آمریکا به برجام در نظر قرار ندهد، با استفاده از همه اهرم‌ها و اختیارات خود مانع بازگشت آمریکا به برجام خواهند شد.

این سناتورها که بسیاری از آن‌ها در زمان دولت اوباما و هنگام انعقاد توافقنامه برجام (۲۰۱۵) هم از مخالفان جدی آن بودند، در نامه خود تاکید کرده‌اند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ملی ایالات متحده از چنان اهمیتی برخوردار است که مستلزم قرار گرفتن ذیل عنوان «معاهده» و بررسی آن در سنا به منظور کسب رای دو سوم اعضا سناست.

آن‌ها تهدید کرده‌اند هر توافقی با ایران که به تایید سنا نرسد در روزهای آغازین رییس جمهوری بعدی آمریکا از بین خواهد رفت.

نامه این سناتورها تایید کننده نگرانی‌های ایران از روند مذاکرات وین و درخواست این کشور برای دریافت تضمین عملی بابت‌عدم نقض برجام از سوی آمریکا در آینده است.

چند سال پیش و هنگام امضای توافقنامه برجام نیز سناتور جمهوریخواه «تام کاتن» و چند سناتور همفکر دیگر با ارسال نامه‌ای خطاب به رهبران ایران، به آن‌ها هشدار دادند توافقنامه برجام پس از پایان دولت اوباما تنها با یک امضای رییس جمهوری بعدی از میان خواهد رفت.

این پیش بینی سناتور کاتن کمتر از ۳ سال بعد از امضای توافقنامه برجام، محقق شد و دونالد ترامپ که پس از اوباما به قدرت رسید، تنها با امضای یک فرمان اجرایی اعلام کرد آمریکا را از برجام خارج می‌کند و تحریم‌ها را علیه ایران دوباره برقرار می‌سازد.

برجام شانس تایید سنا را ندارد. ترکیب سیاسی کنونی سنای آمریکا ۵۰ به ۵۰ میان سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مساوی است و تنها رای معاون رییس جمهوری آمریکا که جایگاه ریاست سنا را بر عهده دارد، تکلیف موارد اختلافی را به نفع دولت مشخص می‌کند.

این ترکیب در حالی است که قرار است در آبان ماه سال ۱۴۰۱ انتخابات میاندوره‌ای برگزار شود که یک سوم کرسی‌های مجلس سنا به همراه کرسی‌های مجلس نمایندگان به رای گیری عمومی گذاشته خواهد شد و بسیاری از ناظران شانس تسلط جمهوریخواهان بر مجلسین سنا و نمایندگان آمریکا (کنگره) را پس از انتخابات میاندوره‌ای بالا می‌دانند.

Share