امیکرون سویه غالب در گیلان شد

رودبار و لاهیجان در وضعیت نارنجی | مردم برای اقدامات ضروری از خانه خارج شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شیوع امیکرون در کشور و استان از مردم خواست صرفا” برای اقدامات ضروری از خانه خارج شوند تا موج جدید کرونا در زمان کوتاهتری به پایان خود برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر اساس آخرین ارزیابی‌ها شهرستان لاهیجان و رودبار از رنگ زرد کرونایی به نارنجی درآمده و تنها شهرستان‌ املش در وضعیت آبی است.

شهرستان های رودسر، لنگرود، فومن، شفت، رشت، آستانه اشرفیه، سیاهکل، خمام، بندرانزلی، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، تالش و آستارا در وضعیت زرد هستند.

مردم برای اقدامات ضروری از خانه خارج شوند

دکتر آبتین حیدرزاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در وبینار صبحگاهی امروز، یکشنبه با مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان تابعه دانشگاه با اشاره به بالارفتن تعداد مبتلایان به سویه امیکرون در کشور و استان گیلان اظهار داشت: مردم باید شیوه نامه‌های بهداشتی مانند دوری از تجمعات، در خانه ماندن (شبیه آنچه در اوایل شیوع کرونا در اواخر سال ۹۹ رخ داد) و همچنین استفاده از ماسک را برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون به طور جدی رعایت کنند.

وی افزود: در حال حاضر هر کس که علائم خفیفی از سرماخوردگی دارد باید برای حفاظت از سلامت اطرافیان خود، بدون مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و تست پی سی آر، به مدت پنج روز خود را در خانه ایزوله کند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه با پوشش بالای واکسیناسیون در سطح استان نباید این تصور ایجاد شود که درصد ابتلا به امیکرون پایین خواهد بود، تصریح کرد: دریافت دو تا سه دز واکسن کووید، لزوما از ابتلا به این بیماری مانع نمی‌شود بلکه از ابتلای شدید و کشنده به بیماری کرونا در افراد پیشگیری می‌کند بنابراین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار دریافت واکسن، راه‌های پیشگیری از شیوع گسترده امیکرون بوده که هر دو راهکار بسیار حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: در هر حال واکسیناسیون عامل محافظت کننده در مقابل کرونا است اما با وجود دریافت دزهای واکسن کووید، احتمال ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد و نباید این تصور در مردم وجود داشته باشد که دریافت واکسن منجر به‌عدم ابتلا به امیکرون می‌شود.

دکتر حیدرزاده تاکید کرد: دوری از حضور در تجمعات مانند پاساژها، بازارها و مهمانی‌ها و استفاده از دو ماسک در اماکن شلوغ می‌تواند تا حدودی در کنترل شیوع سویه امیکرون تاثیرگذار باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، با رعایت هر چه بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که برای مبتلایان به امیکرون ارائه می‌شود، موج جدید کرونا در کشور و استان کوتاهتر و کم خطرتر به پایان برسد.

Share