رویترز گزارش داد

ادامه حواشی ملاقات ماکرون و پوتین؛ امتناع رییس جمهوری فرانسه از دادن تست کرونا

منابع فرانسوی به رویترز گفتند مشاوران ماکرون به او هشدار داده اند که اگر در روسیه تست کرونا بدهد، نمونه ” دی ان ای” او دست روس ها خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حواشی دیدار ۵ ساعته هفته گذشته “امانوئل ماکرون” رییس جمهوری فرانسه با “ولادیمیر پوتین” رییس فدراسیون روسیه در کاخ کرملین در مسکو همچنان دست مایه انتقادها و تحلیل های رسانه ای است و در تازه ترین خبری که از حواشی این دیدار پرحرف و حدیث منتشر شده، دلیل امتناع رییس جمهوری فرانسه از دادن تست کرونا پیش از ملاقات با پوتین را به نگرانی او از افتادن نمونه ” دی ان ای” اش به دست روسها نسبت داده اند.

پوتین در چارچوب این پروتکل سختگیرانه تنها مقامات خارجی را که حاضر باشند تحت نظر کرملین تست کرونا بدهند، به حضور می پذیرد و بر این اساس بسیاری از رهبران دنیا ترجیح می دهند این روزها به ملاقات پوتین نروند و یا اگر رفتند مجبور می شوند در پشت میزی بنشینند که نزدیک به ۵ متر از رهبر روسیه فاصله داشته باشد.

اگر یک رهبر خارجی بخواهد در ملاقات به پوتین نزدیکتر باشد و در فاصله نزدیک تری بنشیند باید حتما تحت نظر کرملین تست کرونا بدهد و بسیاری از رهبران ترجیح می دهند بنا به دلایل مختلف از انجام این کار سرباز بزنند.

بر همین اساس در هفته های اخیر ملاقات های پوتین با روسای جمهوری فرانسه و ایران در داخل فرانسه و ایران با نقدهای رسانه ای مواجه شده است.

دلیل این نقدها فاصله زیاد نشستن دو رهبر در پشت میزی است که پوتین در یک سمت آن و رهبر میهمان در سوی دیگر آن می نشیند.

دیدار اخیر ماکرون از کرملین نیز با همین حواشی روبرو شد و در داخل فرانسه با انتقادهایی همراه شده است.

اما بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری فرانسه برای دیدار با پوتین مجبور به پذیرش چنین پروتکل سختگیرانه کرملین شده چون نخواسته است کاح کرملین از او تست کرونا بگیرد و به نمونه ” دی ان ای” او دسترسی یابد.

“ابراهیم رییسی” رییس جمهوری اسلامی ایران نیز که چند روز پیش از سفر ماکرون به مسکو در چارچوب یک سفر کاری در پشت همان میز برای ملاقات ۳ ساعته با پوتین نشسته بود؛ حاضر نشده بود تست کرونا بدهد و به همین خاطر در ملاقات با پوتین رهبر روسیه نه به او نزدیک شد، نه با او نشست خبری برگزار کرد و نه شخصا از او در در محوطه کاخ کرملین استقبال رسمی کرد و دست داد.

بر اساس گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز پیش از دیدار هفته جاری با ولادیمیر پوتین، از انجام آزمایش کووید-۱۹ تحت نظر کرملین خودداری کرده و مشاوران وی درباره احتمال استفاده روسیه از نمونه DNA او در صورت انجام تست کرونا در روسیه، به وی هشدار داده اند.

یکی از مشاوران ماکرون به رویترز گفته: ما به خوبی می دانستیم که امتناع از تست کرونا در روسیه به معنای عدم دست دادن با پوتین و نشستن پشت میز ملاقات به آن طول بزرگ ۱۳ فوتی (بیش از ۴ متر) خواهد بود، اما ما نمی‌توانستیم بپذیریم که آنها به DNA رئیس‌جمهوری (ماکرون) دست پیدا کنند.”

یک منبع دیگر فرانسوی نیز به رویترز گفت کرد که ماکرون قبل از ترک فرانسه به مقصد روسیه آزمایش PCR فرانسوی انجام داده بود و پس از ورود به روسیه از پزشک خود خواسته است که از او آزمایش “آنتی ژن” بگیرد، اما کرملین تنها تست کرونای خود را قبول می کند و “روس ها به هیات فرانسوی گفته اند که پوتین باید در یک حباب شدید بهداشتی نگه داشته شود.”

اما بر خلاف دیدار های اخیر پوتین با روسای جمهوری فرانسه و ایران، دیروز (پنج شنبه) “قاسم جومارت توقایف”، رییس جمهوری قزاقستان از روسیه دیدار کرد و در کاخ کرملین در نزدیکی پوتین نشست و با او دست داد. به نظر می رسد رییس جمهوری قزاقستان که کشورش رابطه نزدیکی با روسیه دارد، به تست کرونا تحت نظر کرملین تن داده باشد.

دیدار دیروز پوتین و توقایف رییس جمهوری قزاستان در کرملین/ کرملین

همچنین پوتین اخیرا با همتای آرژانتینی خود نیز بدون رعایت پروتکل های بهداشتی ملاقات کرد. منابع خبری دلیل این اتفاق را تزریق واکسن روسی اسپوتنیک از سوی همتای آرژانتینی پوتین که رابطه نزدیکی با رهبر روسیه دارد، می دانند.

دیدار اخیر پوتین و همتای آرژانتینی در کرملین

Share