به بهانه درگذشت امیر سرتیپ دوم خلبان محمد مسبوق؛

شاهکار باورنکردنی خلبان ایرانی | انهدام ۳ جنگنده میگ با یک شلیک!

در جریان پروازهای پوششی و جنگ نفت‌کش‌ها در منطقه خلیج‌فارس و جزیره خارک، در یک‌پرواز هواپیمای «اف۱۴ » ایرانی به‌خلبان اسدالله عادلی (کابین جلو) و محمد مسبوق (کابین عقب)، با یک‌دسته سه‌فروندی میگ ۲۳ دشمن روبه‌رو شد که با پیشنهاد مسبوق، عمل نشانه‌گیری روی هواپیمای وسطی انجام شد و با شلیک موشک «فونیکس» و اصابتش به این هواپیما، دو فروند دیگر نیز که در راست و چپ آن قرار داشتند، شعله‌ور و منهدم شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ دوم خلبان محمد مسبوق، از خلبانان هواپیمای «اف۱۴» در سال‌های دفاع مقدس روز چهارشنبه هشتم دی ماه پس از چندسال بیماری به همرزمان شهیدش پیوست.

یکی از افتخارات این خلبان ایرانی، شکار سه‌هواپیمای «میگ۲۳» عراقی با شلیک یک‌موشک فونیکس است. در جریان پروازهای پوششی و جنگ نفت‌کش‌ها در منطقه خلیج‌فارس و جزیره خارک، در یک‌پرواز هواپیمای اف۱۴ ایرانی به‌خلبان اسدالله عادلی (کابین جلو) و محمد مسبوق (کابین عقب)، با یک‌دسته سه‌فروندی میگ ۲۳ دشمن روبه‌رو شد که با پیشنهاد مسبوق، عمل نشانه‌گیری روی هواپیمای وسطی انجام شد و با شلیک موشک فونیکس و اصابتش به این هواپیما، دو فروند دیگر نیز که در راست و چپ آن قرار داشتند، شعله‌ور و منهدم شدند.

مرحوم امیر سرتیپ خلبان بازنشسته محمد مسبوق در همین باره روایت کرده است «ماه‌های اول جنگ بود. در یک پرواز شبانه جهت گشت هوایی، همراه با سرهنگ خلبان اسدالله عادلی که آن زمان ستوان یکم بود به منطقه پرواز کردیم. همین که وارد منطقه ایستایی شدیم، در صفحه رادار سه فروند هواپیمای عراقی را مشاهده کردم که در یک پرواز جمع بسیار نزدیک به سمت جزیره خارک در پرواز هستند. بلافاصله موقعیت آن‌ها را به رادار بوشهر اطلاع دادم و از آن‌ها خواستم که وضعیت منطقه را قرمز کنند و بعد سعی کردم با اجرای تاکتیک مناسب آن‌ها را رهگیری کنم.

پیش خودم استنباط کردم اگر هواپیمای وسطی را مورد هدف قرار دهم، امکان سرنگونی دو هواپیمای دیگر نیز در اثر انفجار سر جنگی موشک یا متلاشی شدن هواپیمای وسطی وجود دارد. با توکل بر خدا و تصمیم اسدالله عادلی این تاکتیک انجام شد و با شلیک یک فروند موشک فونیکس از فاصله ۳۸ مایلی، هواپیمای انتخابی مورد اصابت قرار گرفت و بعد از آن اثری از دو هواپیمای دیگر روی صفحه رادار هواپیما مشاهده نشد.

چند ثانیه بعد از شلیک موشک، رادار بوشهر نیز با کد رمز اطلاع داد که هر سه فروند هواپیما سرنگون شده‌اند و لاشه‌های آن‌ها روی جزیره افتاده است. این اولین باری بود که با شلیک یک فروند موشک، سه فروند هواپیمای دشمن مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.»

Share