هنرمند خبر داد؛

سامانه جامع مانیتورینگ و اتوماسیون کلیدها در شرکت توزیع برق گیلان راه اندازی شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان از طراحی و پیاده سازی سامانه جامع مانیتورینگ و اتوماسیون کلیدها (نرم افزار اسکادا) در این شرکت خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد اسماعیل هنرمند گفت: بیش از ۸۰درصد خاموشی ها  ناشی از بروز خطا در شبکه‌های توزیع است. از این ‌رو افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی درزمینه اتوماسیون توزیع و توسعه روزافزون کاربرد آن در شبکه‌های توزیع با هدف کاهش مشکلات و رفع چالش‌های موجود در این شرکت شکل گرفت.

وی افزود: یکی از مسائلی که در شرکتهای توزیع حائز اهمیت است مساله کلیدزنی است، این مساله هم به صورت عادی و هم غیرعادی محتمل است. به این شکل که تجهیزات شبکه ناگزیر باید سرویس و تعمیر شوند و همچنین مساله نوسازی و گسترش شبکه نیز متصور است که برای انجام چنین فرآیندی طبیعتاً کلیدزنی ( باز و بسته کردن کلید ها) اتفاق خواهد افتاد و به این نکته باید کلید زنیهای مواقع اضطراری را نیز افزود که در هنگام بروز خطا و اتفاقات در شبکه نیاز به اعزام گروه و انجام کلید‌زنی و کار میدانی است.

هنرمند در این راستا اظهار داشت :  پس از اجرای اتوماسیون جهت انجام فرآیندکلیدزنی،‌به سبب اینکه امکان ارسال فرمان قطع و وصل از مرکز دیسپاچینگ میسر است، نیازی به اعزام گروههای عملیاتی در صحنه نخواهد بود و در تمامی هزینه‌های مرتبط صرفه‌جویی خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان اذعان داشت : اساسی ترین وظیفه شرکت‌های توزیع علاوه برتأمین به موقع برق متقاضیان، تداوم پایداری شبکه و ارائه برق با کیفیت مناسب به مشترکین است، بدین منظور، لازم است در شبکه‌های توزیع، سامانه مانیتورینگ، اتوماسیون و کنترل از راه دور تجهیزات موجود در شبکه (سامانه اسکادا) پیاده‌سازی شود.

وی تاکید کرد : در شبکه‌های توزیع بدون چنین سامانه‌ای، پس از بروز هر خاموشی مدت زمان زیادی برای پیدا کردن محل عیب و ایزوله کردن آن محل از سایر خطوط شبکه صرف می‌شود که این زمان در شبکه‌های با طول زیاد ممکن است به چندین ساعت نیز افزایش یابد، لذا در شبکه‌های توزیع باید تمهیدات لازم برای به حداقل رساندن خاموشی‌ها در نظر گرفته شود.

هنرمند بیان داشت : برای این منظور باید قابلیت اطمینان شبکه و همچنین قابلیت مانور شبکه را افزایش و زمان انجام مانور را کاهش داد که این امر با اجرای پروژه اتوماسیون در شبکه توزیع برق تحقق خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان افزود : در این میان بحث اتوماسیون با توجه به برخورداری از فن‌آوری مدرن و به روز، جایگاه خاصی را در سامانه مدیریت توزیع (Distribution Management System)  داراست، لذا طراحی و پیاده سازی یک سامانه جامع مانیتورینگ و اتوماسیون (نرم‌افزار اسکادا) مخصوص شبکه های توزیع ، درشرکت توزیع نیروی برق استان گیلان به عنوان یک برنامه مهم دردستور کار قرارگرفت.

محمد اسماعیل هنرمند گفت : باتوجه به گستردگی شبکه توزیع برق استان گیلان و شرایط خاص اقلیمی شمال کشور، برنامه اتوماسیون شبکه فشار متوسط در اولویت اجرایی این شرکت قرارگرفت، این طرح با خرید و راه اندازی سامانه اسکادا ، نصب و راه اندازی کلیدهای قدرت باقابلیت فرمان پذیری ، نصب وراه اندازی RTU  و برقرای ارتباطات مخابراتی و اتصال تجهیزات با سامانه اسکادا هدف گذاری گردید.

وی اضافه کرد: فاز نخست این طرح با اعتباری معادل ۷۶۸۶۰ میلیون ریال با اتوماسیون و کنترل پذیری ۹۰دستگاه کلید فشارمتوسط در سطح استان گیلان اجرا شد و به مرحله بهره برداری رسید.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان اذعان داشت : با برنامه ریزی صورت گرفته در راستای توسعه سامانه اتوماسیون و با اجرای مانورهای متعدد رویت پذیری و کنترل پذیری نقاط حساس، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد نقاط مجهز به سامانه اتوماسیون و کنترل پذیر این شرکت به ۱۳۵ نقطه افزایش خواهد یافت.

هنرمند در پایان یادآور شد: راحت ترین راه جهت دریافت تمامی خدمات این شرکت و همچنین اطلاع از خاموشی های با برنامه در سطح استان گیلان استفاده از  اپلیکیشن برق من می باشد و مشترکین محترم می توانند جهت نصب این اپلیکیشن کاربردی به تارنمای اینترنتی شرکت توزیع نیروی برق گیلان به نشانی  www.gilanpdc.ir  یا کافه بازار مراجعه نمایند.

Share