مدیرکل هواشناسی گیلان در گفتگو با دیارمیرزا خبر داد؛

از تجهیز فرودگاه رشت به سامانه جامع خودکار هواشناسی تا افتتاح بویه هواشناسی دریایی بندر آستارا

دادرس با اشاره به این مطلب که عمده فعالیت‌های هواشناسی تولید داده و محصول است گفت: این تولید داده و محصول در بخش ناوگان حمل و نقل از قدمت بالایی برخوردار است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل هواشناسی استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با تاکید بر توسعه شبکه‌های هواشناسی استان گیلان گفت: در حال حاضر ایستگاه‌های هواشناسی در استان زمینی، برخی جاده‌ای و کوهستانی و تعدادی هم دریایی هستند.

محمد دادرس ادامه داد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ اولین اقدام برای توسعه شبکه‌های هواشناسی دریایی انجام گرفت که بویه هواشناسی دریایی بندر آستارا با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان راه اندازی شد که به وسیله این ایستگاه هواشناسی در منطقه آستارا، اطلاعات دریایی و منطقه‌ای را در داخل برای کاربران دریایی، صید و صیادی و… دریافت کنیم.

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه در شرق استان گیلان توسعه شبکه هواشناسی انجام نگرفته است، گفت: در تلاش هستبم تا در نقاط بلند شهرهایی مانند املش، رودسر، لنگرود یک دستگاه هواشناسی ایجاد کنیم.

وی افزود: در صدد هستیم که در بندر چمخاله ایستگاه ساحلی داشته باشیم و همچنان به دنبال راه اندازی پژوهشکده هواشناسی در شهر لنگرود هستیم.

دادرس در مورد اعتبارات سازمان هواشناسی برای توسعه ایستگاه‌های هواشناسی به دیارمیرزا گفت: امسال اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که از این رقم بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبارات استانی و ۶۰۰ میلیون تومان یک درصد از اعتبارات نفت و گاز و مابقی از محل اعتبارات توازن منطقه است.

مدیر کل هواشناسی استان گیلان در ادامه اظهار کرد: ایستگاه جاده‌ای لاریخانی در سیاهکل به دیلمان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان سال حداکثر تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به این مطلب که عمده فعالیت‌های هواشناسی تولید داده و محصول است گفت: این تولید داده و محصول در بخش ناوگان حمل و نقل از قدمت بالایی برخوردار است.

دادرس با بیان اینکه بحث امنیت پرواز از موارد مهم هواشناسی است، تصریح کرد: در همین راستا سعی کردیم سامانه جامعه خودکار هواشناسی فرودگاهی را با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان راه اندازی کنیم که مدرن‌ترین امکانات را در این سامانه بکار گرفته‌ایم و در حال حاضر در فرودگاه رشت مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی در مورد شرایط اقلیمی استان گیلان گفت: در رابطه با تغییر اقلیم همه کشورهای جهان با آن دست به گریبان هستند و کشور ما از این مورد مستثنی نیست.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه دو پیشبینی بلندمدت و کوتاه برای تغییر و تحولات جوی امسال داریم گفت: پیش بینی بلند مدت سه ماهه است که بارش باران در دی ماه ۸۰ میلیمتر و در بهمن ماه ۱۲۰ میلیمتر پیش بینی شده است.

دادرس افزود: پیش بینی کوتاه مدت در مورد بارش‌های سنگین است که ۷۲ ساعت قبل از وقوع به مردم و مسئولین اعلام می‌کنیم.

وی یادآور شد: هفته آینده شرایط دما در کل استان پایدار ابری و نیم ابری همراه با بارش خفیف است.

Share