میرزا کوچک در ابتدا و انتهای نهضت جنگل بر استقلال ایران تأکید داشت
مدیر مرکز مطالعات مبارزات انقلاب اسلامی در گیلان (رنگ ایمان) گفت: طبق اسناد مکتوب تاریخی، میرزا کوچک در ابتدا و انتهای نهضت جنگل بر استقلال ایران تأکید داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست علمی «روایتی نو از نهضت جنگل»، عصر امروز با حضور جمعی از فعالان فضای مجازی و با سخنران حجت الاسلام مرتضی عبداللهی، مدیر موسسه مبارزات انقلاب اسلامی گیلان (رنگ ایمان) در سالن جلسات سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.
حجت الاسلام عبداللهی در این نشست با اشاره به اینکه این روزها، بیشتر از شناخت میرزا، شبهات در اذهان مردم وجود دارد اظهار داشت: دشمن این روزها با تولید شبهات مینیمال متنی و تکرار آن در فضای مجازی، اذهان را درباره میرزا کوچک جنگلی منحرف کرده است. متأسفانه برخی از نویسندگان تخلیات خود را در نوشتههای خود درباره میرزا کوچک نوشتهاند که شناخت این نوشتهها نیازمند مطالعه بیشتر متون تاریخی است.
وی افزود: میرزا کوچک وجهه فوق العاده مذهبی دارد و این بر ما جوانان امروز که غرق در دادههای متراکم دشمن هستیم بسیار مهم است. دهخدا درباره میرزا کوچک میگوید میرزا را دیده ام، او سربازی بینهایت شجاع بود. او در نهایت اعتقاد به اسلام و در همان حد وطن پرست بود. او دفاع از وطن را از این بابت که اسلامی بود واجب میدانست. نماز و روزه او هیچ وقت ترک نمیشد. اینها را دهخدایی میگوید که عقبه کمونیستی دارد. دهخدا ادامه میدهد: میرزا همه کارها را با استخاره قرآن انجام میداد. (میرزا دائم الذکر بود و در بیشتر عکسها تسبیح به دست به بود).
این پژوهشگر ادامه داد: موافق و مخالف میرزا کوچک او را شخصیتی اسلامی و معتقد معرفی کرده اند. دوره ابتدایی زندگی میرزا در گیلان بوده است و در رشت دوره طلبگی خود را شروع کرده است. در این مقطع گیلان دروازه ورود ایران به اروپا بود و در گیلان کنسولگری عثمانی، فرانسه، انگلیس و روسیه وجود داشت. ناصرالدین شاه هم برای رفتن به اروپا از گیلان عبور کرده است. در دوره مشروطه وقتی روسها و انگلیسیها وقتی به شهر رشت ریختند اینجا را غارت کردند.
حجت الاسلام عبداللهی، درباره علت نامگذاری پل عراق را عبور از حوزه شهر دانست و ادامه داد: در واقع پل عراق به معنی کشور عراق نبوده است بلکه سرحدات شهر را مشخص میکند. مرحوم آیت الله سید عبدالوهاب ضیابری، استاد میرزا کوچک جنگلی بوده است. روسهای تزاری به خانه ایشان حمله کردند و کتابهای نفیس کتابخانه ایشان را آتش زدند. همین کارهایی که روسهای تزاری در گیلان کردند انگلیسیها هم انجام دادند. وقتی روسها برای انقلاب بلشویکی فرار کردند و انگلیسها برای رفتن به سمت نفت باکو در رشت دست به غارتگیری زدند و کتاب خانهها را هم نابود کردند.
وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با جوانان گیلانی در سال ۸۰ گفت: حضرت آقا میفرمایند مهمترین مشکل جوانان امروز بحث هویت است. در سال ۲۵۰ هجری در شهر صنعا، جوانان گیلانی برای استقرار حکومت امیرالمومنین (ع) تلاش میکنند. مردم گیلان همواره قوی و مسلح بوده اند. حضرت آقا میفرمایند مرزهای البرز با زور شمشیر باز نشد.
بلکه با محبت اهل بیت (ع) باز شده است. خدمات گسترده آل بویه در جغرافیای ایران و اسلام بینظیر است. شعار اشهد ان علی ولی الله و سینه زنیها را همین آل بویه راه انداختند. عضدالدوله دیلمی در کشور پلهای زیادی ساختند. اینها هویت مردم گیلان و ایران هستند. امروز هم شهید مرتضی حسینپور شلمانی داریم که صدها نفر از جوانان عراقی و سوری زیر نظر او میجنگیدند. ایشان با یک موتور سیکلت شخصی که همان جا با پول شخصی خریده بود کار میکرد. ایشان اولین گروه مستقر در سامرا را برای دفاع از حرمین شریفین تشکیل داده بودند. شهید حسین پور، ذهن بسیار خلاق و باهوشی داشتند و هویت ما هستند. حضرت آقا در جلسه خبرگان شهیدی را معرفی کردند که وصیت کرده بودند که دوچرخه من را برای خرج جبهه بفروشید و این شهید فرزند آیت الله امینیان گیلان بوده اند. ما صدها نمونه از الگوی کامل اسلامی داریم که هویت تاریخی ما هستند.
ما چه زمانی میخواهیم امثال حسین قمی (حسینپور شلمانی) را بشناسیم. پدافندی که ایشان در سامرا متسقر کرده است بینظیر است. گیلانی در سامرا مورد عزت و احترام هستند. اگر چنین شخصیتی را استانهای دیگر داشتند کل فتحهای جبهه عراق و سوریه را به نام خودشان ثبت میکردند.
عبداللهی گفت: میرزا حدود ۵ سال توسط روسها تبعید شده بود اما در دوران تبعید هم به گیلان به صورت مخفیانه رفت و آمد داشت و در سال سوم تبعید که میرزا قدرت و نفوذ بیشتری داشت روس پیام داده بودند که میرزا شرارت نکند!
این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اسناد تاریخی به جا مانده از میرزا درباره استقلال ایران گفت: اینکه برخی میرزا کوچک را متهم به جدایی طلبی میکنند در واقع کتابها را برعکس میخوانند. میرزا در ابتدا و انتهای نهضت بارها بر استقلال ایران تأکید کرده است و حدود دو ماه قبل از شهادت هم در مرقومه ای، هدف از نهضت جنگل را حفظ استقلال ایران اعلام کرده بود. در این دوره حکومت مرکزی نداریم و ایرانی هم وجود ندارد و میرزا تأکید کرد شما همه ایران را گرفتهاید ولی ما نمیخواهیم گیلان هم دست شما باشد. بلکه ما ابتدا گیلان و بعد کل ایران را از شما خواهیم گرفت و حکومت ملی تشکیل خواهیم داد.
حجت الاسلام عبداللهی ادامه داد: وقتی بلشویکها به میرزا نامه مینویسند میرزا خودش برای بررسی میدانی به آنجا رفت و دید آنها قائل به مالکیت خصوصی نبودند در حالی که اسلام قائل به این موضوع نیست. ما در شعائر میلنگیم و میرزا میخواست شعائر را تقویت کند. در دوره میرزا مراکز فسق و فجور مانند انقلاب اسلامی بسته شد. حضرت آقا میفرمایند میرزا کوچک مینیاتوری از جمهوری اسلامی ایجاد کرده بود. یکی از تطبیقات نهضت جنگل و جمهوری اسلامی، قوانین آنها بود. آنها برای جرائم بر اساس احکام اسلامی، دادگاههای مستقل تشکیل داد که از این حیث هم مشابه جمهوری اسلامی بوده است.
وی با اشاره به قیام سال ۱۳۰۵ شمسی آیت الله رسولی گفت: علمای زیادی قبل از انقلاب مجاهدت کردند و شهدای زیادی دادیم تا انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیروزی رسید. نهضت جنگل میرزا با ۱۴ اسلحه در جنگل تولمات آغاز شد. انگلییسیها در این زمان با توپ و تانک و هواپیما با میرزا کوچک میجنگید. هم روسها و هم انگلیسیها به میرزا پیشنهاد دادند که حکومت ایران به تو میدهیم و تو از نهضت جنگل دست بکش اما میرزا کوچک به دنبال سازش با بیگانه نبود بلکه استقلال را برای ایران میخواست.
این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: احسان الله خان بهایی، نهضت جنگل را به فضاحت کشید و بعدها علیه میرزا کوچک کودتا کرد. میرزا به انگلیسیها میگوید اشخاصی که دارای شرافت قولی نیستند ملاقات کردن با ایشان از قائده و عقل بیرون است. بعد یک استاد دانشگاه در تلویزیون میگوید ما از قیام میرزا درس مذاکره گرفته ایم! همانطور که رئیس جمهور سابق از قیام عاشورا درس مذاکره گرفت! کجای قیام عاشورا و نهضت جنگل درس مذاکره است؟ همانطور که منافقین علیه نهضت جنگل شمشیر کشیدند در انقلاب اسلامی هم همین اتفاق میافتد. میرزا حتی در توافق نامه با روسها آورده است روسها حق ندارند کمونیست را در ایران تبلیغ کنند. میگوید حق ندارید نیروی بیشتری به ایران بیاورید. در این توافق مینویسد حق ندارید مالکیت خصوصی در ایران را دچار خدشه کنید. میرزا با دست خالی به دو ابرقدرت زمان خود یعنی روسها و انگلیسیها «نه» میگوید.
وی با تأکید بر مطالعه کتاب «تاراج بزرگ» و اشاره به اینکه رضاخان با دست انگلیس در ایران به حکومت رسید ادامه داد: یک ریال از پول نفت ایران تا ۱۳۲۰ به داخل ایران نیامد. نحسترین حکومت ایران حکومت رضاخان بوده است. تنها پادشاهی که انگلیسیها خودشان او را آوردند و خودشان بردند رضاشاه بود.
وی با بیان اینکه قدمت ساختمان شهرداری رشت کمتر از ۱۰۰ سال است گفت: این ساختمان چند بار تخریب و بازسازی شده است و معماری آن بومی نیست و از کشور روسیه گرفته است و باید درباره این ساختمان بیشتر فکر و اندیشه شود.
حجت الاسلام عبداللهی ادامه داد: حضرت آقا فرمود میرزا کوچک سوخت و ساخت. وقتی ما نام میرزا را میشنیدیم انرژی میگرفتیم. در نامههای ابتدا و انتهای نهضت جنگل که توسط میرزا نگارش شده است بر حفظ استقلال ایران تأکید شده است. میرزا کوچک در سبزه میدان رشت، حکومت جمهوری اعلام میکند. میرزا ابتدا به مزار شهید دکتر حشمت رفت و این شباهت دیگر انقلاب اسلامی و انقلاب میرزا بوده است چرا که امام خمینی هم ابتدا به مزار شهدا رفت و در آنجا سخنرانی کرد.
مدیر موسسه رنگ ایمان با بیان اینکه یکی از ضعفهای ما در گیلان و ایران در مسائل هویتی است گفت: گسست نسلی عمیقی در دوران ما وجود دارد و باید این گسست نسلی با شناخت هویت واقعی جبران شود.
وی افزود: جمهوری میرزا دو بار رفت و برگشت داشت. یک بار حدود ۴۵ روز طول کشید اما به دلیل بد رفتاریهای بلشویکهای همراه نهضت جنگل با مردم به حالت اعتراض علیه بلشویکها به جنگل رفت. آش بلشویکها انقدر شور شده بود که خود روس مأمور شده بودند که نیروهای احسان الله خان را از شهر بیرون کنند.
وی با تشبیه بنی صدر و بازرگان با احسان الله خان در حکومت میرزا کوچک گفت: اگر حضرت امام متهم به خوشبینی است میرزا کوچک هم متهم به خوشبینی است اما طبق اسناد تاریخی، این اتهام به میرزا و امام (ره) وارد نیست چرا که میرزا در اعتراض به عملکرد بلشویکها به جنگل رفت. امام هم فرمودند هیچ وقت با بازرگان و بنی صدر موافق نبودند.
حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به به فتح رشت در دوران انقلاب مشروطه اظهار کرد: قبل از فتح تهران در انقلاب مشروطه، رشت فتح شد و بسیاری از علما و مبارزان در این دوره به شهادت رسیدند از جمله وکیل العلما در همین دوره اعدام شد. در مسیر فتح تهران، میرزا کوچک از قزوین میخواست در اعتراض به رفتار همراهان انقلاب برگردد اما بنا به دلایلی برنگشت. در تهران هم در اعتراض به برخی رفتارهای غیرمتعارف هیچ مسئولتی در این دوره نمیپذیرد. بعدها میرزا از این جریان به کلی دست کشید و به دروس دینی خود ادامه داد.
دیدگاه