مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان اعلام کرد:

انتقال خون گیلان نیاز فوری به پلاکت دارد | حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان گفت: به پلاکت با گروه‌های خونی A مثبت، B منفی و AB منفی نیاز فوری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایرنا، دکتر گیتی ایزدی پور روز سه‌شنبه اظهار داشت: از مردم به ویژه اهداکنندگان مستمر درخواست می‌شود که برای اهدای پلاکت امروز و فردا چهارشنبه از هشت صبح تا ۱۳ به اداره کل انتقال خون گیلان در میدان فرهنگ، خیابان آزادگان کوچه اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: علاقمندان برای هماهنگی به منظور اهدای پلاکت نیز می‌توانند در طول روز با شماره تلفن های ۳۳۳۲۶۰۰۶ – ۰۱۳ و ساعت اداری با شماره ۳۳۳۳۲۶۷۰ – ۰۱۳ تماس گیرند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با بیان اینکه شرایط اهدای پلاکت، همانند شرایط اهدای خون کامل است، اظهار داشت: هر شخصی که مجاز به اهدای خون باشد، می‌تواند پلاکت خود را نیز اهدا کند.

پلاکت برای مبتلایان به سرطان خون، بیماران شیمی درمانی یا رادیوتراپی، افراد دارای بیماری‌های خونریزی دهنده یا اختلالات انعقادی کم‌خونی ناشی از نقص عملکرد مغز استخوان، بیمارانی که پیوند مغز استخوان انجام داده یا تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند، بیمارانی که به پلاکت خون کامل پاسخ نمی دهند یا دارای مقاومت پلاکتی بوده و بیماران دارای اعمال جراحی بزرگ مانند عمل جراحی قلب باز، استفاده می شود.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال “اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال” ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

Share