در نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک در رشت عنوان شد؛

اجرای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و طرح تفصیلی رشت با وقفه‌های زیادی مواجه شده

نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت صبح امروز با حضور جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس و اعضای شورا، شهردار رشت، رئیس پلیس راهور، رئیس راهداری استان گیلان، اعضای شورای شهر لاهیجان، لنگرود، رودسر، تالش و مدیران استانی و شهری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت امروز در نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت اظهار کرد: متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در راستای کاهش حجم ترافیک و بر اساس الگوی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت در این شهر انجام نشده است.

محمد حسین واثق کارگرنیا با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش بیان کرد: این اقدام موثر به همت رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا و جمعی از اساتید دانشگاه و مشاوران این کمیسیون برگزار شده است و امیدواریم بازتاب خوبی در راستای کنترل و کاهش بار ترافیکی رشت به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخشی ازعدم توسعه یافتگی شهر رشت با وضعیت حمل و نقل و مشکلات ترافیکی مرتبط است، افزود: در همایش امروز ۱۸ مقاله با موضوع ترافیک قرار است ارائه شود و امیدواریم این مقالات در کنترل و کاهش معضل ترافیک رشت مثمر ثمر واقع شوند.

کارگرنیا به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت اشاره کرد و گفت: طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت در سال ۱۳۹۴ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید و متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در حوزه ترافیک این شهر بر اساس الگوی طرح جامع انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با قدردانی از برگزار کنندگان این همایش در رشت بیان کرد: یقینا استفاده از نظرات علمی و کارشناسانه می‌تواند در رفع معضلات و مشکلات و مباحث ترافیکی بسیار تاثیرگذار باشد.

ترافیک بزرگترین معضل مدیریت شهری است

همچنین مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز در این همایش اظهار داشت: با بررسی پایگاه‌های علمی کشور می‌توان دریافت که چند صد مقاله در خصوص مشکلات ترافیکی شهر رشت و ارائه راهکارهای مختلف برای حل آن در مجلات چاپ و یا در همایش‌ها ارائه شده است.

عباس نژاد لزوم توجه هرچه بیشتر تصمیم گیرندگان و مدیران شهری به موضوعات حمل و نقل و ترافیک را خواستار شد و اضافه کرد: با بررسی مقالات مختلف این همایش می‌توان دریافت که محققان علمی در حوزه‌های مختلفی چون ایمنی در ترافیک، مهندسی ترافیک، طراحی شهری و موضوعات مرتبط با حمل و نقل عمومی فعالیت و کار کارشناسی داشتند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت، افزود: متاسفانه در شهر رشت با معضلات حمل و نقل در بخش زیرساختهای شهری روبه‌رو هستیم و از طرف دیگر رشد جمعیت و مهاجرت از شهرها و روستاها و ساخت و سازهای بی‌رویه بر حجم مشکلات ترافیکی رشت افزوده و سبب پیچیده‌تر شدن اوضاع گردیده است.

عباس نژاد با بیان اینکه مجموعا ۶۳ طرح، ایده و مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی حمل و نقل و ترافیک شهر رشت ارسال شد، تصریح کرد: از میان این طرح‌ها ۵۱ طرح و ایده مورد پذیرش قرار گرفت و ۱۸ طرح و مقاله هم در همایش امروز به صورت شفاهی ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این همایش از ظرفیت همه دانشگاه‌ها و دانشجویان سطح کشور در حوزه رفع معضل ترافیکی شهر رشت استفاده شده است، گفت: ترافیک بزرگترین معضل مدیریت شهری و تمام دست اندرکارانی است که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت از آمادگی این کمیسیون برای دریافت هرگونه طرح علمی جهت برون رفت از چالشهای ترافیکی شهر رشت خبر داد و ابراز داشت: متاسفانه در سالهای گذشته طرحهایی غیرکارشناسی در سطح شهر رشت اجرا شد که فایده‌ای برای شهر نداشت و فقط سرمایه‌ها را هدر داد.

تسریع و تعجیل در اجرای پروژه‌های نیمه تمام

سید امیر حسین علوی شهردار رشت نیز در این همایش برگزاری رویداد علمی تخصصی در یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های مدیریت شهری یعنی حمل و نقل و ترافیک را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: برگزاری این همایش و بررسی علمی و تخصصی به چالش ترافیک شهر رشت را مدیون اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر هستیم.

شهردار رشت گردهمایی اساتید، نخبگان، دانش‌جویان و صاحب نظران در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری برای چاره‌اندیشی مشکلات را اتفاقی خوب و سازنده ذکر کرد و یادآور شد: امروزه یکی از مطالبات جدی مردم شهر رشت، معضلات و موضوعات مرتبط با حمل و نقل و ترافیک درون شهری است.

علوی ضمن تقدیر و تشکر از نگاه و رویکرد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت، اذعان داشت: باید برای چالشهای ترافیکی سطح شهر رشت به شکل علمی و به روز برنامه‌ریزی کنیم و راهکار پیدا نمائیم زیرا خدمات هوشمند امروزه در حوزه مدیریت شهری حرف اول را می‌زند.

وی عقب ماندگیهای شهر رشت در حوزه‌های زیرساختی مانند راه‌ها و معابر درون شهری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اجرای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و طرح تفصیلی شهر رشت با وقفه‌های زیادی مواجه شده و برای جبران عقب ماندگی‌ها باید به شکل جدی به آن بپردازیم.

شهردار رشت تسریع و تعجیل در اجرای پروژه‌های نیمه تمام را خواستار شد و با بیان اینکه تحقق این هدف یک همدلی همه جانبه را می‌طلبد، اضافه کرد: تمام بخش‌ها و سازمانهای درگیر در حوزه حمل و نقل و ترافیک باید مشارکت کنند تا بتوانیم چالشهای شهر رشت را در این بخش کنار بزنیم.

علوی استفاده از تکنولوژیهای روز، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های هوشمند در کنار هوشمندسازی حوزه‌های مختلف و مرتبط با حمل و نقل را لازم و ضروری عنوان کرد و گفت: در دنیای کنونی حتی عرضه و تقاضای سفر را به شکل هوشمند تنظیم می‌کنند و این دانش در میان نخبگان جامعه ما هم وجود دارد.

شهردار رشت اداره سیستم مدیریت شهری به شکل مشارکتی توسط مردم و نخبگان را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: راه‌اندازی مرکز نوآوری در دستور کار شهرداری رشت قرار گرفته است و امیدوارم حوزه حمل و نقل و ترافیک یکی از قویترین و فعالترین بخشهای این مرکز باشد.

شایان ذکر است در پایان این همایش از ارائه کنندگان مقالات برتر تجلیل بعمل آمد.

 

Share