نمایندگان مجلس می‌گویند اساسا خبری ندارند!

فعالان سایبری سازمان تبلیغات و صداوسیما با ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اعطایی مجلس چه کردند؟

بر اساس گزارش رسانه‌ها، حدقل ۸ هزار میلیارد تومان به بودجه برخی از نهادها اضافه شده بود و برخی از نهادهایی که بودجه آن‌ها صفر بوده، افزایش داشته و بودجه برخی دو برابر شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از انتخاب، در ۲۶ اسفند ماه سال گذشته بود که قانون بودجه ۱۴۰۰ به تصویب مجلس و یک روز پس از آن هم به تایید شورای نگهبان رسید. بودجه سال ۱۴۰۰، اما حواشی زیادی را هم با خود داشت از جمله نامه ۱۰۰ نماینده مجلس که نوشته بودند: «در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است و متاسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آن‌ها و تصحیح بندها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است و تمام این‌ها همه توسط رئیس تلفیق و یکی دو نفر از اعضای کمیسیون و دوستانی از بیرون مجلس و بدون اطلاع حتی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفته است.»

بر اساس گزارش رسانه‌ها، حدقل ۸ هزار میلیارد تومان به بودجه برخی از نهادها اضافه شده بود و برخی از نهادهایی که بودجه آن‌ها صفر بوده، افزایش داشته و بودجه برخی دو برابر شده بود.

آنچه در بودجه امسال به چشم می‌خورد سهمی بود که به فعالین سایبری و مجازی داده شده بود. در تغییراتی که در تنظیم جدول بودجه انجام شده بود، سهم بودجه بخش سایبری سازمان تبلیغات اسلامی صفر بود که پس از تغییرات، ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین برای فعالان فضای مجازی صدا و سیما هم که پیش از اعمال تغییراتی سهمی در بودجه نداشتند، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، بودجه داده شد که این میزان سهم، انتقاد محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت قبلی را هم به همراه داشت. او در این باره گفته بود: «کل بودجه تخصیص یافته به وزارت ارتباطات در سال ۱۳۹۹.۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و کل توسعه اقتصاد دیجیتال ۱۴۰ میلیارد تومان است. اگر قرار نیست پولی به صداوسیما داده شود، پس هزینه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که به فعالان فضای مجازی صداوسیما اختصاص یافته، برای کدام بخش است؟ البته این هزینه تخصیص یافته است و شاید صداوسیما موفق به دریافت ۱۵۰۰میلیارد تومان نشود، اما معادل ۵۰درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه کل زیرساخت‌ها و مطالبات در بخش‌های فضایی، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و توسعه روستایی است.»

آذری جهرمی با بیان اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای صداوسیما در نظر گرفته شده که به عنوان یک سازمان نامرتبط، قانونی هم برایش وجود ندارد، افزود: «اگر قانون وجود دارد که صداوسیما با چه مکانیزمی این ۱۵۰۰ میلیارد را می‌خواهد به بخش خصوصی بدهد، باید اعلام شود ضوابط آن چیست. کمیسیون تنظیم مقررات ساترا وظیفه‌اش توانمندسازی نیست، وظیفه‌اش تنظیم مقررات و نظارت بر اجراست. اجرا وظیفه وزارت ارشاد، وزارت ورزش جوانان و سازمان تبلیغات و بخش‌های دیگر است که ماموریت‌های اجرایی دارند.»

وی با بیان اینکه صداوسیما ظرفیت چنین کاری را ندارد، گفت: «این بودجه به چه شکلی می‌خواهد هزینه شود؟ جزو منابع قابل بخشش است؟ به صورت وام قرار است اختصاص یابد؟ ضابطه آن چیست؟ این‌ها همه نیازمند آیین نامه بودجه است. ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای حوزه تولید محتوای فضای مجازی اختصاص یافته که قرار است به بخش خصوصی داده شود، اما مکانیزمش چیست؟ در کجای قانون ذکر شده است؟ هیچ شفافیتی در این بخش وجود ندارد و نتیجه‌اش مشخص نیست.»

بودجه فعالین سایبری چه شد؟

اکنون پس از گذشت حدود هشت ماه از تصویب بودجه، برای یافتن پاسخ این پرسش که آیا بودجه فعالین سایبری سازمان تبلیغات اسلامی و فعالین فضای مجازی صداوسیما به طور کامل با این دو سازمان داده شد یا خیر، به سراغ اعضای دو کمیسیون فرهنگی و بودجه و محاسبات مجلس رفتیم، اما نتیجه‌ای به جز پاسکاری میان اعضای دو کمیسیون حاصل نشد.

از کمیسیون فرهنگی، مجید نصیرایی سخنگوی این کمیسیون در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که آیا سهم بودجه فعالان مجازی، به آن‌ها داده شده و نظارتی بر عمکرد آنان صورت گرفته است یا خیر، گفت: «اطلاعی ندارم.»

غلامرضا منتظری نایب رئیس دوم این کمیسیون هم گفت که این موضوع بیشتر مربوط به کمیسیون اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس می‌شود.

از سوی دیگر امیرحسین بانکی پور، عضو کمیسیون فرهنگی هم در این باره گفت: «من اطلاعی ندارم. اگرچه این موضوع مربوط به کمیسیون فرهنگی می‌شود، اما بنده درگیر موضوع طرح جمعیت هستم و چندان در جریان این امر نیستم.»

همچنین حسین جلالی دبیر دوم کمیسیون فرهنگی هم گفت: «این را باید از احسان قاضی‌زاده پرسید چرا که از نتیجه‌اش من خبر ندارم و از دستور کمیسیون خارج شده است، اما ایشان پیگیر این کار بودند.»

البته پیگیری‌های خبرنگار برای گفتگو با احسان قاضی‌زاده بی‌نتیجه ماند و او پاسخگو نبود.

از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم محسن زنگنه درباره اینکه سهم فعالین مجازی و سایبری سازمان تبلیغات و صداوسیما از بودجه، به طور کامل داده شده است یا خیر، بیان کرد: «آن گزارش را ما نداریم و به کمیسیون فرهنگی می‌رود و، چون جزو منابع آن کمیسیون است، من اطلاعی ندارم.»

Share